راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نسخه جدید سپیدنامه ققنوس رونمایی شد / تغییر مبنای ارزش‌گذاری توکن پیمان

سال گذشته بانک مرکزی به اتهام پول‌شویی، مشارکت در قاچاق ارز و فعالیت بانکداری غیرمجاز از ققنوس شکایت کرد، اما دادگاه به نفع ققنوس رأی داد. با وجود رأی منفی دادگاه نسبت به اتهام‌ها، ‌ققنوس برای حفظ حقوق کاربران، سپیدنامه 2.0 را تدوین کرد. نسخه جدید سپیدنامه ققنوس 2 تیرماه رونمایی و الزامات جدید آن معرفی شد.

ولی‌الله فاطمی، رئیس هیئت‌مدیره ققنوس در ابتدای مراسم از شکایت بانک مرکزی علیه ققنوس و اثبات حسن‌نیت شرکت به فضای حاکمیتی در اردیبهشت 1400 گفت. به گفته فاطمی، ققنوس هرگز نمی‌خواسته حاکمیت را دور بزند و قصد نداشته از خط‌ قرمزهای رگولاتوری و بانک مرکزی عبور کند. او توضیح داد: «رأی دادگاه به نفع ققنوس صادر شد، با این‌ وجود ققنوس برای خروج از نگاه‌های تهدیدآمیز، مبنای ارزش‌گذاری توکن پیمان را از طلا (فلز گران‌بها) به الماس (سنگ) تغییر داد.»

فاطمی با اشاره به فضای تورمی کشور گفت: «مردم به‌دنبال سرمایه‌گذاری در فضای دارایی هستند و بیشتر به سرمایه‌گذاری‌های دلاری تمایل دارند. ققنوس پتانسیل سرمایه‌گذاری روی دارایی‌های خرد با پایه دلار را فراهم کرده و موفق شده ارزش ثروت مردم را در شرایط تورمی حفظ کند.» او تأکید کرد که بزرگ‌ترین افتخار ققنوس، حفظ ثروت مردم در شرایط تورمی است. آمارها نشان می‌دهند که رشد پرتفوی ققنوس از تورم سالیانه بیشتر است. او خاطرنشان کرد که با تنوع‌بخشی به پرتفوی ققنوس، به نقطه‌ای اثربخش‌تر می‌رسیم.


آنچه در سال 1400 بر ققنوس گذشت


به گفته محمدجواد صمدی‌راد، مدیرعامل ققنوس، بانک مرکزی سال گذشته در سه مورد پول‌شویی، مشارکت در قاچاق ارز و فعالیت بانکداری غیرمجاز از ققنوس شکایت کرد. صمدی‌راد توضیح داد: «بعد از یک سال مذاکره مفصل با بانک مرکزی و طراحان شکایت و بازپرس پرونده، فارغ از مبنای قانونی متوجه حساسیت بانک مرکزی بر «فلز گران‌بهای طلا» شدیم. ققنوس که یک شبکه بلاکچین تنظیم‌پذیر است، با ارائه تعهدنامه به بانک مرکزی اعلام کرد که از  انجام فعالیت‌های حساسیت‌آفرین اجتناب و موضوع حساس طلا را هم  رفع می‌کند. این شد که ققنوس مبنای ارزش‌گذاری توکن پیمان را از یک سوت طلای 24 عیار به یکصدهزارم الماس پایه تغییر داد.»

او در ادامه با تأکید بر اینکه ققنوس در طول چهار سال فعالیتش مسیر پرفرازونشیبی را طی کرده، رویدادهای مهم ققنوس در سال‌های فعالیتش را بیان کرد. ارائه توکن راه پرداخت در فروردین 1399، ارائه توکن دایان در اردیبهشت 1399، به‌ رسمیت‌شناختن کلیدهای شبکه ققنوس برای امضای دیجیتال در اسفند 1399، برگزاری اولین انتخابات الکترونیکی در سامانه آرامش در آبان 1399، رونمایی از توکن بی‌تا و گنجمان در اردیبهشت 1400، تصویب قالب پیش‌نویس اساسنامه تعاونی پس‌انداز تأمین مسکن در شهریور 1400 و پیوستن چهار میزبان جدید به شبکه ققنوس در آبان سال گذشته، نمونه‌ای از این رویدادها هستند.

محمدجواد صمدی‌راد، مدیرعامل ققنوس

الزامات نسخه جدید سپیدنامه


به گفته صمدی‌راد، ققنوس برای کاهش حساسیت فضای تنظیم‌گری بانکی کشور اقدامات مهی انجام داده که تغییر سپیدنامه یکی از آنهاست. در سپیدنامه نسخه 2.0 مبنای ارزش‌گذاری توکن پیمان، بازارگردانی خودکار و الزامات میزبانی تغییر کرده است. بر این‌ اساس، یکصدهزارم الماس پایه جایگزین  یک سوت طلای 24 عیار شده است. به گفته او، الماس پایه، الماس یک قیراطی سفیدرنگ با تراش گرد خوب؛ رنگ سفید j و پاکی vs2 است که معادل یک صدهزار توکن پیمان ارزش دارد.

 صمدی راد با بیان اینکه از هفته گذشته اعمال تغییرات شروع شده، توضیح داد: «سال 1398 که شبکه اصلی ققنوس راه‌اندازی شد، حداقل ارزش پیمان 570 تومان بود، امروز قیمت پیمان چهار برابر شده و به قیمت 2270 تومان رسیده است. این یعنی ققنوس ارزش سرمایه را حفظ کرده است.» به گفته او، شواهد نشان می‌دهند که پیمان می‌تواند ابزار کنترل ریسک برای سرمایه مردم باشد.

صمدی‌راد ادامه داد: «یکی دیگر از تغییرات سپیدنامه شفافیت در طبقه‌بندی انواع توکن است؛ در ققنوس توکن‌ها به سه دسته توکن دارایی (ملک و الماس)، کاربردی (پیش‌فروش خدمت و کاربرد) و پرداخت (ابزاری برای پرداخت و تسویه) تقسیم می‌شوند. بانک مرکزی روی نوع توکن‌های دسته سوم حساسیت دارد، برای همین در نسخه جدید سپیدنامه تأکید شده که پیمان، توکن پرداخت نیست و نمی‌خواهد باشد.»

صمدی‌راد در خصوص بازارگردانی خودکار که یکی دیگر از تغییرات سپیدنامه 2 است، گفت: «ققنوس یک شبکه مبادله و تبدیل توکن دارد. یکی از معضلات این شبکه در گذشته این بود که لیکوئیدیتی لازم برای تبدیل‌پذیری توکن‌ها توسط ناشر وجود نداشت و عملیات بازارگردانی به شکل دستی انجام می‌شد. در نسخه جدید سپیدنامه، برای شبکه مذکور سرویس بازارگردانی خودکار (amm)، در نظر گرفته شده و این سرویس شرایطی را ایجاد می‌کند که ناشران توکن‌ها و افرادی که در کنار ناشران برای تأمین دارایی و نقدینگی توکن‌ها  حضور دارند، برای تقویت استخرهای بازارگردانی اقدام کنند. این سرویس به‌دنبال نقدکردن توکن‌ها با قیمت منصفانه است.» او توضیح داد که منصفانه‌بودن یعنی توکن مورد بهره‌برداری تمام ذی‌نفعان اکوسیستم قرار بگیرد.

مدیرعامل ققنوس اضافه کرد: «برای عمق‌بخشیدن به این قابلیت، الزامات و مسئولیت‌های جدیدی برای میزبانان ایجاد شده است. میزبانان در گذشته حداقل باید یک توکن را منتشر می‌کردند، اما بر اساس سپیدنامه 2، میزبانان باید علاوه بر انتشار توکن‌های جدید معادل 500.000 پیمان به استخر نقدینگی اضافه کنند.» او تأکید کرد که میزبانان شبکه ققنوس تا پایان مردادماه فرصت دارند الزامات جدید را پیاده‌سازی کنند.


ققنوس با شکایت بانک مرکزی از عرصه تبلیغات دور ماند


مدیرعامل ققنوس در خصوص پیامدهای شکایت بانک مرکزی بر روند فعالیت‌های ققنوس به راه پرداخت گفت: «ققنوس در سال گذشته با وجود اقدامات گسترده و قرار دادن والتش بر اپلیکیشن‌های متعدد مانند آی‌گپ، تاپ، ویپاد و کیپاد، با آنکه مانند سایر اپلیکیشن‌های اقتصاد دیجیتال پتانسیل قرار گرفتن بر بیلبوردها را داشت، از فضای تبلیغاتی دور ماند. او توضیح داد: «پلتفرم‌های مذکور حدود 50 میلیون کاربر دارند و ققنوس شش هزار کاربر، این آمار گواه این است که ققنوس به‌دلیل احتمال رفع‌نشدن مسائل قضایی هیچ فضایی برای تبلیغات نداشته است.»

فاطمی رئیس هیئت‌مدیره ققنوس با تأکید بر ازدست‌دادن فضای تبلیغاتی گفت: «یکی از توکن‌های ققنوس افزایش ارزش معادل 51/41 درصد را تجربه کرد. این سوژه موضوعی بود که جای تبلیغ داشت، اما فضای زیادی را از دست دادیم.»

ولی‌الله فاطمی، رئیس هیئت‌مدیره ققنوس

صمدی‌راد در بخش پایانی صحبت‌هایش تصریح کرد که  ققنوس بعد از گذر از اتفاقات مذکور آینده تجاری روشنی خواهد داشت. به اعتقاد او، سامانه انتخابات الکترونیکی آرامش که اولین پلتفرم برگزاری انتخابات الکترونیکی مبتنی بر بلاکچین است، سکوی بی‌تا؛ اولین پلتفرم ایرانی صدور ان‌اف‌تی 24ساعته کشور، سکوی تأمین مالی ققنوس که تنها سکوی مبتنی بر بلاکچین است، سامانه سجل با مأموریت احراز هویت برخط و مدیریت اسناد دیجیتال و برات دیجیتال بدون محدودیت برای انتخاب برات‌گیر از جمله سرویس‌ها و اقدامات ققنوس‌اند که در سال 1401 بیش از گذشته، توسعه پیدا می‌کنند. صمدی‌راد همچنین توضیح داد که اقتصاد توکن شرایطی را ایجاد می‌کند که افراد با سرمایه‌های خرد، ثروت‌شان را حفظ کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.