راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس شورای اسلامی مطرح کرد / منتظر افزایش تقاضای ورود کسب‌وکارهای استارتاپی به بورس باشیم

مجتبی توانگر، رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس شورای اسلامی گفت که با توجه ماهیت کسب‌وکارهای استارتاپی، باید منتظر رشد سریع و افزایش قابل توجه تقاضای این کسب‌وکارها برای ورود به بازار بورس باشیم. برخی نگرانی‌ها در خصوص نوپا بودن این کسب‌وکارها و مخاطرات ورود آن‌ها به بازار اوراق بهادار وجود دارد که با کمک کار کارشناسی سازمان بورس اوراق بهادار و عرضه محدود سهام این استارتاپ، نگرانی‌ها به حداقل رسیده‌ است.

به گزارش ایسنا، مجتبی توانگر با اشاره به رونمایی از ورود تپسی به بورس، با بیان اینکه فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای مردم تغییر کرده است، گفت: «عموم مردم تاکنون فرصت سرمایه‌گذاری در ابزارها و موقعیت‌های سنتی از جمله، املاک، طلا و مسکوکات و سهام شرکت‌های دارایی پایه از طریق بورس یا بازارهای خارج از بورس را داشته‌اند اما برای اولین بار فرصت سرمایه‌گذاری در شرکت‌های استارتاپی از طریق بازارهای متشکل بورس و فرابورس امکان‌پذیر شده که قبل از این صرفاً برای طیف کمی از سرمایه‌گذاران به صورت خصوصی فراهم بوده است.»

او ادامه داد: «در حال حاضر فرصت‌های بهره‌برداری تغییر کرده و کارآفرینان از کسب‌وکارهای بالغ شده خارج‌شده و فرصت تأمین مالی برای ایجاد کسب‌وکارهای جدید به وجود آمده است. تاکنون امکان جذب و خروج بخشی از سرمایه کارآفرینان و سرمایه‌گذاران خطرپذیر به‌سختی امکان‌پذیر بود، آن‌هایی که در حوزه کسب‌وکارهای دانش‌بنیان، استارتاپ‌ها و غیره سرمایه‌گذاری می‌کردند و آن کسب‌وکار را به بلوغ می‌رساندند، اکنون این فرصت فراهم‌شده است که بتوانند با عرضه بخشی از سهام در بازار سرمایه، امکان جذب سرمایه در کسب‌وکار فعلی یا در ایده‌ها و استارتاپ‌های جدید را داشته باشند و به توسعه اقتصاد نوآورانه و دیجیتال و افزایش اشتغال کمک کنند.»

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس توضیح داد: «برای هر سرمایه‌گذار نقدشوندگی سرمایه و امکان برداشت حداقل بخشی از سرمایه‌گذاری‌اش برای مواقع ضروری یا گسترش کسب‌وکار یک ضرورت ابتدایی است که امروز برای سرمایه‌گذاران استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های با دارایی‌های نامشهود و پلتفرم‌ها فراهم‌شده است.»

توانگر اضافه کرد: «تاکنون چند شرکت با کسب‌وکارهایی مبتنی بر دارایی نامشهود و دانش‌بنیان در بازار سرمایه عرضه‌شده‌اند که عمدتاً دارایی نامشهود آن‌ها نرم‌افزارهای تولیدی آن‌ها بوده ولی تفاوت تپسی به عنوان فصلی نو، در نوع دارایی‌های نامشهود آن است. دارایی نامشهود تپسی علاوه بر امکانات نرم‌افزاری و دانش و فنّاوری نرم‌افزارهایش، پلتفرم آن، مشتریان فعالش، اعتماد مردم و البته هزینه‌های جذب مشتری از جمله تبلیغات و یارانه‌های است که به دارایی‌های نامشهودش یعنی مشتریان فعال تبدیل شده است. لذا با نوع جدیدی از دارایی و بدون تکیه بر دارایی‌های مشهود سنتی روبرو هستیم که یک تغیر رو به جلو است.»

توانگر گفت که برای بازار سرمایه نیز امروز روزی تاریخی است، برای سرمایه‌گذاران این بازار، امکان سرمایه‌گذاری در شرکت‌های با دارایی نامشهود، کسب‌وکارهای غیر سنتی، دانش‌بنیان و مبتنی بر تغییرات روز، فراهم‌شده. این فرصت برای سرمایه‌گذاران مغتنم است و وظیفه سازمان بورس و شرکت فرابورس ایران را سنگین کرده است. در انتخاب و عرضه این شرکت‌ها باید نظام‌های شفافیت، کنترل و ارزش‌گذاری دقیق رعایت شود تا تجربه شیرین و موفقی برای مردم شکل بگیرد و سرمایه‌گذاری در این کسب‌وکارها تشویق شده و باعث شکوفایی کشور در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان، اقتصاد دیجیتال، استارتاپ‌ها و شرکت‌هایی که از فنّاوری برای بهره‌وری و ارائه خدمات و کالا جدید استفاده می‌کنند، شود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه از متولدان بازار سرمایه انتظار می‌رود که نقش کلیدی تسهیل‌کنندگی و نظارت را به صورت هم‌زمان داشته باشند، افزود: «شفافیت به عنوان مهم‌ترین نیاز امروز جامعه که تبلور آن در بازار سرمایه است، نقش اساسی در موفقیت کشور خواهد داشت. این مهم برای شرکت‌های استارتاپی، دانش‌بنیان و غیره بسیار حائز اهمیت است. با توجه به اینکه از نگاه بیرونی، مبهم به نظر می‌رسند و مدل‌های کسب درآمد و هزینه‌ها و دارایی‌های نامشهودشان کمی سخت قابل شناسایی است و بازار سرمایه این بستر را برای این شرکت‌ها فراهم می‌کند و رویه‌های صحیح را به آن‌ها یاد می‌دهد، لذا مورد استقبال کسب‌وکارها و از طرف دیگر سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد و انشا الله موجب شکوفایی و توسعه کسب‌وکارهای حوزه اقتصاد دیجیتال در کشور عزیزمان خواهد شد.»

توانگر ادامه داد: «با توجه به ماهیت کسب‌وکارهای استارتاپی، باید منتظر رشد سریع و افزایش قابل توجه تقاضای این کسب‌وکارها برای ورود به بازار بورس باشیم. برخی نگرانی‌ها در خصوص نوپا بودن این کسب‌وکارها و مخاطرات ورود آن‌ها به بازار اوراق بهادار وجود دارد که با کمک کار کارشناسی سازمان بورس اوراق بهادار و عرضه محدود سهام این استارتاپ، نگرانی‌ها به حداقل رسیده است. نتیجه این کارشناسی در ضوابطی تحت عنوان ضوابط پذیرش شرکت‌های فعال در حوزه اقتصاد دیجیتالی که توسط هیئت‌مدیره سازمان بورس به تصویب رسیده و به شرکت‌ها ابلاغ‌شده، انعکاس بافته است. این ضوابط گام مهمی در هموار ساختن راه ورود به بازار اوراق بهادار و عرضه عمومی استارتاپ‌هاست.»

او‌ اضافه کرد: «۶۰ درصد استارتاپ‌هایی که در بازارهای اوراق بهادار با سبقه طولانی‌مدت نظیر بورس نیویورک و نزدک عرضه اولیه شده‌اند و به رشد قابل توجهی دست‌یافته‌اند نیز کمتر از ۱۰ سال از تأسیس و عمر آن‌ها می‌گذشته‌ است؛ بنابراین عمر کوتاه و نوپا بودن، دلیل بر ریسک بالاتر عرضه در بازار سرمایه نیست و می‌توان گفت با ورود اولین استارتاپ به بورس، قدمی به استانداردهای جهانی بازارهای مالی و اقتصاد دیجیتال نزدیک شده‌ایم.»

او در پایان گفت: «تپسی به عنوان اولین استارتاپ عرضه‌شده در بورس، مراحل رشد نمونه‌های مشابه بزرگ خارجی خود نظیر اوبر و لیفت در امریکا به ترتیب با ۱۰۰ و ۲۳ میلیون کاربر در دنیا که با ارزش‌های ۸۲ و ۲۴هزار میلیارد دلار در بازار بورس نیویورک عرضه شدند را طی می‌نماید. از دیگر مشابهان خارجی تپسی می‌توان به ۹۹ در برزیل و کاریم در امارات اشاره نمود که همگی در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ تغییر ترکیب مالکیت داده‌اند. همه این استارتاپ‌های حوزه حمل‌ونقل، رشد شایسته توجهی با دریافت منابع مالی حاصل از عرضه عمومی تجربه کردند. امید داریم این استارتاپ و استارتاپ‌های بعدی ارائه‌شونده در بازار اوراق بهادار، در مسیر رشد و توسعه گام بردارند و باعث افزایش اعتماد و رونق در بازار اوراق بهادار گردند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.