راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سقوط بیت‌کوین به زیر ۳۰ هزار دلار / دلایل سقوط بزرگ چیست؟

کسری حسنی / هم‌اکنون بیت‌کوین و بسیاری از رمزارزها در حال تجربه سقوط بی سابقه‌ای هستند. بیت‌کوین برای اولین بار از جولای 2021، به زیر 30هزار دلار رسید و ارزش آن کمتر از نصف پاییز گذشته است. سایر ارزها مانند اتریوم و BNB کاهش مشابهی داشته اند، در حالی که حجم معاملات در صرافی های اصلی نیز کاهش یافته است. برخی از کارشناسان اکنون نسبت به زمستان رمزارزها هشدار داده‌اند. در این حالت رشد ارزش رمزارزها با دوره طولانی انقباض جایگزین می‌شود. سقوط فعلی بیت‌کوین و سایر رمزارزها می‌تواند ناشی از ترکیب علل بلند مدت و کوتاه مدت از جمله بازارهای مالی بزرگتر و سقوط استیبل‌کوین‌‌های بزرگ باشد. در ادامه این مطلب به برخی از این عوامل اشاره می‌کنیم.


اتصال بیت‌کوین و سایر بازارهای مالی


بسیاری از طرفداران رمزارزها معتقد بودند که ماهیت مستقل بازار رمزارزها، مقاومت آنها را در برابر بحران و تورم تضمین می‌کند. بیت‌کوین که در صدر تمامی رمزارزها قرار دارد، تحت سلطه هیچ صادر کننده مرکزی و یا مرجعی نیست و بسیاری تصور می‌کردند استقلال بیت‌کوین می‌تواند ارزش آن را در برابر فراز و نشیب‌های اقتصادی، وقوع جنگ‌های بین‌المللی و تغییرات سیاسی، حفظ کند. چند سال گذشته رویدادهای بسیاری این سخنان را رد کرده‌اند. همه‌گیری ویروس کرونا در مارس 2020 نمونه‌ای از این رویدادها بود. در این دوران ارزش بیت‌کوین تا 57 درصد سقوط کرد. تورم و در پی آن، افزایش نرخ بهره فدرال رزرو و سایر بانک‌ها، افت شدید سهام داو و نزدک، تهاجم روسیه به اوکراین و سایر مشکلات تورم از جمله مشکلات زنجیره تامین و قیمت نفت، نگرانی‌های زیادی را برای سرمایه‌گذاران در ارتباط با سقوط بیت‌کوین ایجاد کرده است.


نگرانی‌های مربوط به رگولاتوری رمزارزها


همانطور که پیشتر گفتیم، بازار رمزارزها با تغییر سیاست‌ها متزلزل می‌شوند. به عنوان مثال ممنوعیت استخراج بیت‌کوین در چین منجر به سقوط آن از 65هزار دلار در ماه آوریل به 35هزاردلار در ماه ژوئن شد و سایر رمزارزها نیز به همین ترتیب، افت شدید را تجربه کردند. بسیاری از سرمایه‌گذاران نیز با حرکت دولت‌های به سمت رگولاتوری و همچنین نقص‌های امنیتی از جمله هک 600 میلیون دلاری رونین، اعتماد و امید خود را نسبت به این بازار از دست داده‌اند. این رویدادها همچنین تمایل بازیگران تازه وارد را متزلزل می‌سازند.


سقوط استیبل کوین‌ها


برخی کارشناسان همچنین معتقدند که سقوط UST نقش بزرگی در سقوط بیت‌کوین داشته‌اند. UST که یک استیبل کوین به ارزش 1 دلار است در روز دوشنبه به زیر 70 سنت رسید چراکه دارندگان آن دچار وحشت شدند و توکن‌های خود را به صورت انبوه و در یک شب به فروش رساندند. تتر نیز که یک استیبل کوین به ارزش 1 دلار است در بامداد روز پنجشنبه به صورت غیرمنتظره‌ای به زیر یک دلار رسید. ارزش استیبل‌کوین‌ها به طور دائمی وابسته به یک ارز فیات است و افت ارزش آنها در بازار می‌تواند نشانگر وحشت عظیم سرمایه‌گذاران و دارندگان رمزارزها باشد. شایان به ذکر است که UST با الگوریتمی مبتنی بر قرارداد هوشمند و متفاوت از سایر استیبل‌کوین‌ها عمل میکند. این الگوریتم با سوزاندن توکن‌های لونا، ارزش توکن UST را روی 1 دلار نگه می‌دارد.

در نهایت پاسخ این سوال که آیا این روند ادامه دار است یا خیر، مبهم است و فقط زمان آن را روشن می‌سازد اما بسیاری بر این باورند که اوضاع از این هم بدتر خواهد شد و این روند نزولی ادامه خواهد داشت و برخی دیگر نیز معتقدند با سقوط ارزش رمزارزها، خریداران بسیاری وارد بازار می‌شوند و این اقدام قیمت‌ بیت‌کوین و سایر رمزارزها را بهبود می‌بخشد. در حال حاضر قیمت بیت‌کوین 28.836 دلار، اتریوم 2.089 است. گفتنی است که در این اثنا هیچ ارزی همچون لونا دچار فروپاشی نشده است. لونا در پی افت ارزش UST، سقوط 98 درصدی را تجربه کرد و به حدود 1 دلار رسید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.