راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بانک مرکزی اعلام کرد / همه حساب‌های بانکی دارندگان چک برگشتی از هفته آینده مسدود می‌شود

به گفته مدیرکل روابط عمومی بانک مرکزی اجرای آزمایشی طرح مسدودکردن وجوه افراد صادرکننده چک برگشتی از هفته آینده شروع می‌شود. طبق گفته او این مسدودسازی به اندازه کسری مبلغ چک در حساب‌های بانکی افراد است.

مصطفی قمری وفا، مدیرکل روابط عمومی بانک مرکزی با انتشار توییتی خبر داد: «اجرای آزمایشی این طرح به دستور رئیس‌کل بانک مرکزی، هفته آینده با همکاری و مشارکت ۲۵ بانک دولتی و خصوصی عملیاتی می‌شود. موضوع مسدودی و رفع مسدودی وجوه حساب افراد دارای دسته چک، برنامه‌ای پیچیده‌ است که برای هر کدام از این‌ها، بانک‌ها حدود ۱۵۰ تست باید انجام می‌دادند.»

او ادامه داد: «پنج بانک‌ باقی‌مانده هم تا دوهفته آینده به این طرح مهم قانون جدید چک متصل می‌شوند. این بانک‌های باقی‌مانده در حال نهایی‌ کردن تست‌های خود هستند.»

پیش از این نیز مقرر شد از ۱۷ خرداد اگر بانکی چک تضمینی صادر کند که در سامانه صیاد ثبت نشده باشد باید حتماً در خود همان بانک نقد شود و دیگر اجازه نقد شدن در سایر بانک‌ها ندارد، طبیعتاً با بانک خاطی برخورد می‌شود. به گفته معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی تنها مشکلی که ممکن است در راه اجرای این مسئله رخ دهد مشکلات فنی است که با اندکی تأخیر رفع خواهند شد.

در قانون جدید چک، بعد از ثبت غیرقابل پرداخت بودن یا کسری مبلغ چک در سامانه یکپارچه بانک مرکزی، این سامانه باید مراتب را به صورت برخط به تمام بانک‌ها و مؤسسات اعتباری اطلاع دهد و پس از ۲۴ ساعت وجوه تمام حساب‌ها و کارت‌های بانکی به میزان کسری مبلغ چک مسدود شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.