راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

دعوای انحصار طلبی / مایکت و بازار یکدیگر را به تخلف متهم می‌کنند

 کافه بازار، فروشگاه اپلیکشن‌های اندرویدی بدون هیچ پیش‌زمینه قبلی در توییتی اعلام کرد که رقیب یازده ساله‌اش مایکت، برای اینکه تعداد نصب برنامه‌هایش را افزایش دهد، به دروغ پیام‌های به‌روزرسانی برنامه‌ها را برای کاربرانش ارسال می‌کند. به‌گفته کافه بازار، مایکت برای برخی بازی‌ها و برنامه‌هایی که کاربران قبلا دانلوده کرده‌اند،پیام به‌روز رسانی می‌فرستد. بازار همچنین مدعی شده که تمام ادله فنی و غیر فنی را برای اثبات این موضوع علیه مایکت در اختیار دارد. با این وجود یک ویدئو در شبکه‌های مجازی به کافه بازار منتسب شده که برخی در شبکه‌های اجتماعی مدعی هستند، این مارکت صفحه‌های مجازی نامعتبر و به اصطلاح زرد شبکه‌های اجتماعی را خریده، تا ویدیو علیه مایکت را پخش کنند.

در این ویدیو، ادعا شده مایکت با به‌روزرسانی‌های غیر واقعی، حجم اینترنت کاربرانش را برای انطباق نسخه‌های خود با آخرین نسخه‌های فروشگاه گوگل هدر می‌دهد. مایکت در واکنش به هجمه‌ها در کانال تلگرامی خود اعلام کرد: «ویدیویی که در آن ادعا شده مایکت از کاربرانش می‌خواهد نسخه‌های به روز‌شده را مجددا به‌روز رسانی کنند، اخبار و موجی کذب است که کافه بازار علیه مایکت برای تخریب وجهه رقیبش راه‌انداخته است.»

مایکت برای پایان دادن به شبهه‌ها در اطلاعیه اعلام کرد که کافه بازار تنها بخشی از ماجرا را به عنوان حقیقت مطرح کرده است؛ مایکت به شکلی واضح و در صفحه‌ اطلاعات و جزئیات برنامه، به کاربر توضیح می‌دهد که این به‌روزرسانی به مدت محدود ۷۲ ساعت و روی اولین خرید از درگاه مایکت، ۱۵ درصد تخفیف (از سهم درآمدی خود) برای او به همراه خواهد داشت. در واقع مایکت با این کار یک پیشنهاد ویژه و ارزش افزوده برای کاربران خود دارد. به‌روزرسانی، ۱۵ درصد تخفیف برای کاربر به همراه دارد. این در شرایطی است که اینترنت استفاده شده در مایکت، نیم‌بها محاسبه می‌شود. هم‌چنین هرگز هیچ اجباری در به‌روزرسانی وجود نداشته است و در قالب یک پیشنهاد (پروموشن) مطرح می‌شود.»

مایکت همچنین مدعی شده که این مارکت در یک کمپین تبلیغاتی، به کاربران خود پیشنهاد می‌دهد تا با به‌روزرسانی بعضی از اپلیکیشن‌ها در مایکت، ۱۵ درصد تخفیف خرید دریافت کنند. اول که این صرفا یک پیشنهاد است و نه اجباری در آن است و نه اقدامی در پس زمینه و بدون اختیار کاربر انجام می‌شود. دوم اینکه این پیشنهاد به نفع کاربر است و می‌تواند با انجام به‌روز‌رسانی، از ۱۵ درصد تخفیف خرید استفاده کند. سوم اینکه این پیشنهاد به نفع توسعه‌دهنده است و با ترغیب کاربر به خرید، درآمد توسعه‌دهنده بیشتر می‌شود.

مایکت که خود اپ توییتر را در فروشگاه خود ندارد در صفحه توییترش نوشت: «نمی‌داند چرا بازار از اینکه مایکت از سهم درآمدی خودش به کاربران تخفیف می‌دهد ناراحت است.»

در این بین، برخی افراد رفتار بازار را ناشی از تمایل این مارکت به انحصار طلبی می‌دانند. برخی دیگر هم معتقدند اینکار  دقیقا مشابه رویکردی است که کافه بازار در برابر گوگل پلی در پیش گرفته است. چندین کاربر هم در این خصوص گفته‌اند، کافه بازار بارها، اپ‌های گوگل را برای به‌روز رسانی بالا آورده است.

وحید رحمانیان مدیرعامل مایکت برای حمایت از کسب‌وکارش در توییتی به همراه یک عکس نوشت که کافه بازار عزیر به‌جای ساختن محتواهای کذب و دروغ‌پراکنی بر محصول خودت کار کن تا تلفن‌های همراه این برنامه را به‌عنوان ویروس شناسایی نکنند. البته طولی نکشید که رحمانیان از نحوه انتخاب واژه‌ خود ابراز پشیمانی کرد و گفت: «استفاده از کلمه ویروس برای کافه بازار تعبیر دقیقی نبود؛ بهتر است بگوییم برنامه کافه بازار به دلیل مصرف بیش‌از حد باتری، با اخطارهایی از سمت تلفن همراه مواجه می‌شود.»

حسام آرمندهی بنیان‌گذار کافه بازار خطاب به مدیرعامل مایکت نیز گفت که مایکت باید از کاربرانش بابت خساراتی که به آنها وارد کرده عذر خواهی کند.«امیدوارم مایکت به‌زودی از کاربرانی که با نصب برنامه‌های جعلی ضرر کردند عذر خواهی کند.صرف با این انگیزه که درگاه پرداخت مایکت در برنامه کاربر جایگزین شود، میلیاردها تومان خسارت مالی ایجاد کرده.»

امیرناظمی معاون سابق وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص حواشی‌های موجود در این خصوص پیش‌تر بیان کرده بود: «فیلیمو و آپارات از گوگل پلی حذف شده‌اند، به نظر می‌رسد کافه بازار هم نمونه بومی‌سازی شده و کاملا فراگیر گوگل پلی است! این چشم‌انداز خودکفایی و طرح صیانت است که در آن هنوز مشکل آپارات و فیلیمو پابرجاست! نیاز واقعی اکوسیستم استارتاپی تعامل سازنده با دنیاست.»

3 دیدگاه
  1. علی می‌گوید

    آره خب راست میگن، آخه خودشون اینکاره هستن و یه عمر با همین ترفند و هزاران ترفند کثیف دیگه شدن کافه بازار! 🙂

  2. ابوالفضل می گوید: می‌گوید

    درسته جناب ( کافه بازار )

  3. حدیثه ناظمی می‌گوید

    دیدگاه شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.