راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

احکام پرونده بانک سرمایه صادر شد / محمد امامی به 20 سال حبس محکوم شد

ذبیح‌الله خدائیان، سخنگوی قوه قضائیه در خصوص آخرین وضعیت پرونده بانک سرمایه و دادگاه محمد امامی گفت: «در خصوص بانک سرمایه پرونده‌های متعددی تشکیل شد و بعضی از آن پرونده‌ها منتهی به‌ حکم قطعی شد و اخیراً بخشی از این پرونده منتهی به صدور حکم قطعی شده و کسانی که در این پرونده هستند، مجموعاً به ۱۷۰ سال حبس محکوم شدند.» وی افزود: «آقای محمد امامی در این پرونده به‌دلیل اختلال در نظام اقتصادی به ۲۰ سال حبس و رد مال محکوم‌ شده‌ است.»

محمد امامی، تهیه‌کننده سینما و تلویزیون به جرم اخلال کلان در نظام اقتصادی به 20 سال حبس، رد مال و انفصال از خدمات دولتی محکوم شد. سیداحمد هاشمی شاهرودی، برادرزاده رئیس اسبق قوه‌ قضائیه ایران به اتهام مشارکت در اخلال به 10 سال حبس و رد مال محکوم شد. شهاب‌الدین غندالی، مدیرعامل وقت صندوق بازنشستگی فرهنگیان به اتهام معاونت در اخلال در نظام اقتصادی به 12 سال و شش ماه حبس محکوم شد. یکی دیگر از متهمان این پرونده به اتهام مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی به 20 سال حبس و رد مال محکوم شد که به‌دلیل غیابی‌بودن حکم، فعلاً نمی‌توان اسم متهم را اعلام کرد.


داستان «سرمایه»


ماجرا به سال 1374 برمی‌گردد که صندوق ذخیره فرهنگیان تشکیل شد؛ آن‌ هم با هدف حمایت و کمک به تأمین مالی فرهنگیان. طبعاً صندوق برای رسیدن به هدفش به تأمین مالی نیاز داشت، به همین منظور با پنج درصد از حقوق و مزایای مستمر فرهنگیان و البته کمک دولت پر می‌‎شد. گرچه بعد از چند سال قاعده تغییر کرد و از بد ماجرا صندوق دچار بحران مالی شد. حالا در نظر بگیرید که صندوق ذخیره فرهنگیان مالک نیمی از سهام بانک سرمایه هم بود و اتفاقاً از منابع مالی این بانک سوء‌استفاده کرد.

ماجرا از شهریور 1395 رسانه‌ای شد؛ وقتی‌ یکی از اعضای فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس، از فساد در این صندوق خبر داد و چند روز بعد قوه قضائیه، مدیرعامل صندوق را بازداشت کرد. همان زمان اعلام شد که ۲۲ نفر مبلغ هشت هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان وام از منابع بانک سرمایه گرفته‌اند و از این تعداد ۱۰ نفرشان از متهمان اصلی هستند. در واقع آنها چندین شرکت تشکیل داده بودند که توسط منسوبان مدیریت می‌شده و از این طریق وام می‌گرفتند؛ آن‌هم با کمترین و ضعیف‌ترین تضمین و برگ خریدها به شکل چک و سفته. با این روش هشت هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان وام از بانک سرمایه دریافت شده که مشخص نیست نحوه بازگشت این مبلغ چگونه است.

مهر 1395 برای اولین‌بار خبر بازداشت محمد امامی منتشر شد. امامی از سرمایه‌گذاران سینما و شبکه نمایش خانگی بود که اتفاقاً همان روزها خیلی‌ها او را به‌عنوان تهیه‌کننده سریال شهرزاد می‌شناختند.

اوایل بهمن 1395 محمدرضا محدث خراسانی، قائم‌مقام مدیرعامل اسبق صندوق ذخیره فرهنگیان مدعی شد محمد امامی سرمایه‌گذار مجموعه شهرزاد بیش از هزار میلیارد تومان از بانک سرمایه وام گرفته و نتوانسته مبلغ وام را به صندوق برگرداند. ۲۵ دی 1397 هم در اولین دادگاه رسیدگی به جرم سه نفر از متهمان بانک سرمایه، نماینده‌ دادستان در رابطه با اتهامات تهیه‌کننده شهرزاد گفت: «آقای امامی دو ملک را به بانک سرمایه ارائه داده‌اند که یک ملک به ارزش ۲۰۵ میلیارد و ملک دیگر ۹۶ میلیارد بوده است که پس از کارشناسی قیمت ملکی که ۲۰۵ میلیارد بوده ۴۰ میلیارد و ملکی که ۹۶ میلیارد بوده حدود ۲۰ میلیارد تعیین شد.»

بر اساس صحبت‌های نماینده دادستان، محمد امامی بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان به بانک سرمایه بدهکار بوده که با ملک‌‌هایی به ارزش ۶۰ میلیارد تومان سعی در تسویه بدهی خود داشته است.

نماینده دادستان خاطرنشان کرد: «محمد امامی در عزل و نصب مدیران ارشد و میانی بانک سرمایه و شرکت‌های وابسته به صندوق ذخیره فرهنگیان نقش مؤثری داشته است.» وی در ادامه گفت: «بسیاری از عواید مجرمانه از طریق محمد امامی در قالب محموله‌های قیر به دبی ارسال‌ شده و وجوه حاصل از فروش محموله‌های قیر به املاک و خودروهای لوکس در کشورهایی نظیر آلمان و امارات تبدیل شده است.»

گفته می‌شود پرونده بانک سرمایه حدود ۴۰۰ متهم دارد که شماری از متهمان و محکومان پرونده بانک سرمایه، از اقوام و فرزندان مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران در دوره های مختلف هستند.

منبع ایسنا
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.