راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

راه‌اندازی بازار ان‌اف‌تی توسط کوین‌بیس

کسری حسنی / راه‌اندازی یک بازار جدید ان‌اف‌تی برای معامله‌گران و طرفداران آن می‌تواند یک خبر بسیار فرح‌بخش باشد. شش ماه پیش کوین‌بیس، بزرگ‌ترین صرافی رمزارز ایالات متحده از نظر حجم معاملات، اعلام کرد که قصد راه‌اندازی یک بازار ان‌اف‌تی را دارد، اما از ارائه جزئیات مرتبط با زمان شروع به کار آن خودداری کرد. حالا کوین‌بیس ان‌اف‌تی حالت بتای خود را با مجموعه‌ای از ان‌اف‌تی‌ها روی بلاکچین اتریوم، راه‌اندازی کرده است.

کوین‌بیس یک پلتفرم عمومی مبادله رمزارز است و بر اساس آمار وب‌سایتش، حدود ۸۹ میلیون کاربر، ۲۷۸ میلیارد دلار دارایی رمزنگاری‌شده و ۵۴۷ میلیارد دلار حجم مبادلات سه‌ماهه دارد. در طول راه‌اندازی نسخه بتا، کوین‌بیس تعدادی از مجموعه‌های ان‌اف‌تی مانند Doodles، World of Women و Azuki را در این بازار به نمایش می‌گذارد.

«الکس پلاتزر»، سرپرست محصولات ان‌اف‌تی در کوین‌بیس ان‌اف‌تی، طی یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «هر مجموعه مبتنی بر اتریوم در کوین‌بیس ان‌اف‌تی قابل دسترسی خواهد بود و به‌زودی دسترسی به بلاکچین‌های دیگر نیز میسر می‌شود. ما این مجموعه‌ها را در پلتفرم خود و در طول زمان برای کمک به شناخته‌شدن ان‌اف‌تی‌های برگزیده، معرفی می‌کنیم، به‌ویژه برای افرادی که با این نوع بازار آشنایی ندارند. همچنین برای مدت محدودی هیچ کارمزد مبادله‌ای در این بازار وجود نخواهد داشت.»

«سانچان ساکسنا»، معاون محصولات در کوین‌بیس در این جلسه گفت: «با گذشت زمان، کارمزد افزایش می‌یابد، اما این کارمزد تک‌رقمی و بسیار پایین خواهد بود. کاربران می‌توانند از کیف پول کوین‌بیس یا هر کیف پولی که قابلیت خودحضانتی دارد، برای تجارت ان‌اف‌تی در این پلتفرم استفاده کنند.»

او در ادامه افزود: «ما پیش‌تر توانستیم پیچیدگی‌های رمزارزها را به روشی آسان برای عموم مردم به ارمغان بیاوریم و معتقدیم فرصت مشابهی برای انجام این کار برای ان‌اف‌تی‌ها نیز داریم.»

بر خلاف صرافی رمزارز، بازار ان‌اف‌تی قصد دارد یک «بازار اجتماعی وب ۳» را نیز پیاده‌سازی کند. به‌عنوان بخشی از استراتژی کوین‌بیس ان‌اف‌تی، بازار به کاربران این امکان را می‌دهد که فرصت خرید، فروش و تعامل با سازندگان، مجموعه‌داران و جامعه پیرامون ان‌اف‌تی‌های خود را داشته باشند.

افرادی که در بالای فهرست کوین‌بیس ان‌اف‌تی قرار دارند، می‌توانند به آزمایش‌کنندگان نسخه بتا تبدیل شوند و با ایجاد حساب کاربری، ان‌اف‌تی‌های خود را ایجاد کرده، به نمایش گذاشته و معامله کنند و تا هفته آینده تمامی این پلتفرم، برای کاربران بالای ۱۸ سال قابل دسترس خواهد بود.

این پلتفرم درست مانند یک حساب اینستاگرام است که در آن کاربران ان‌اف‌تی‌های خود را به نمایش می‌گذارند. افراد می‌توانند از طریق این پلتفرم یکدیگر را دنبال کنند، در مورد کارهای یکدیگر نظر دهند و با یکدیگر تعامل داشته باشند. اگرچه ویژگی‌هایی مانند اظهارنظر یا دنبال‌کردن سایر حساب‌های ان‌اف‌تی روی زنجیره یا غیرمتمرکز نیستند، اما هدف کوین‌بیس این است که به‌تدریج تمام این ویژگی‌ها را غیرمتمرکز کرده و آنها را در طول زمان به‌صورت زنجیره‌ای درآورد.

این پلتفرم برنامه جداگانه‌ای برای تعدیل و حذف ان‌اف‌تی‌های منتشرشده ندارد و تنها در صورتی که موارد مغایر با قانون یک کشور در ان‌اف‌تی‌ها وجود داشته باشد، این بازار آنها را ممنوع خواهد کرد. اغلب وجود یک برنامه برای تعدیل ان‌اف‌تی‌ها سبب اختلاف‌نظر جامعه رمزارزها می‌شود؛ چراکه کاربران یک بازار آزاد و بدون مجوز باید از وجود چنین مواردی جلوگیری کنند. با این ‌حال کوین‌بیس اعلام کرده تا زمانی که تحت قانون و نظارت کشوری قرار دارد، دخالتی در درست یا غلط‌بودن این امر نمی‌کند.

در آینده، کوین‌بیس ان‌اف‌تی قصد دارد ویژگی‌های بیشتری به این پلتفرم اضافه کند. همچنین پیش‌بینی می‌شود که گزینه خرید ان‌اف‌تی با حساب کوین‌بیس یا کارت اعتباری اضافه شود تا اکوسیستم برای مخاطبان اصلی قابل دسترس‌تر باشد. این پلتفرم همچنین  برای جذب کاربران بیشتر، با هنرمندان ان‌اف‌تی در سطح جهان همکاری خواهد کرد و انتظار می‌رود این پلتفرم در مدتی کوتاه به یکی از بزرگ‌ترین بازارهای ان‌اف‌تی تبدیل شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.