راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سامانه برخط بیمه، وعده جدید وزیر اقتصاد / آیا بیمه از دولت الکترونیک بهره‌مند خواهد شد؟

احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد در برنامه تحول خود که پیش از گرفتن رأی اعتماد از مجلس آن را منتشر کرد، جایگاه خاصی برای بیمه قائل شده بود. او از تغییر در ساختار نظارتی بیمه مرکزی گفت و از برنامه‌هایی که باید برای تحقق روند تحول دیجیتال در صنعت سنت‌زده بیمه اجرایی می‌شد. اظهارات وزیر اقتصاد در آن زمان با واکنش‌های متفاوتی از سوی بازیگران اصلی صنعت بیمه کشور همراه بود.

تأکید بر نقش رگولاتوری بیمه مرکزی برای دو طیف سنتی و نوپای بیمه با ابهامات زیادی همراه بود و اصرار او بر صدور و فروش آنلاین بیمه و پرداخت خسارت باعث نقد و چالش‌های بیشتر از سوی استارتاپ‌هایی شد که در امر فروش و صدور دخلی ندارند. در این میان استعفای یکباره غلامرضا سلیمانی، رئیس کل پیشین بیمه مرکزی و تأخیر در معرفی رئیس کل جدید نیز خبر از سیاست‌های متفاوت وزیر اقتصاد تازه داشت. آیا قرار است بیمه با حضور خاندوزی و همراهانش روزهای متفاوتی را تجربه کند؟


وعده راه‌اندازی سامانه برخط بیمه


وزیر اقتصاد در برنامه جامع خود برای صنعت بیمه همواره به نکته مهمی اشاره داشته است؛ «پیگیری ارتباطات الکترونیک سامانه‌های بیمه». موضوعی که او در اولین نشست رسمی‌اش بعد از گرفتن رأی اعتماد خطاب به مدیران بیمه از آن به‌عنوان یکی از اهداف وزارتخانه متبوع خود یاد کرد و هشدار داد که با هرگونه مقاومتی در راستای اجرایی‌شدن این موضوع مقابله می‌کند؛ چراکه به عقیده او راه‌اندازی سامانه جامع الکترونیک با منافع عده‌ای از اهالی صنعت بیمه در تضاد است و بیمه مرکزی موظف به رویارویی با این مقاومت‌ها و مقابله‌ها.

صحبت‌های صریح و تند احسان خاندوزی در رابطه با اصلاح ساختار پیگیری مطالبات در همهمه انتخاب مجید بهزادپور به‌عنوان رئیس کل جدید بیمه مرکزی و ابهام صنعت بیمه از میزان همسویی او با برنامه‌های وزیر اقتصاد، فراموش شده بود که روز گذشته خاندوزی دوباره در سرخط اخبار بیمه قرار گرفت و از انجام برنامه‌ای بزرگ در صنعت بیمه کشور صحبت کرد.

خاندوزی که به‌صورت سرزده به یکی از شعب بیمه ایران در منطقه جنوب تهران رفته بود، از راه‌اندازی سامانه برخط پرداخت خسارت‌ها و دسترسی راحت و آسان بیمه‌گزاران به خدمات بیمه‌ای گفت؛ رویکردی که می‌توان از آن به‌عنوان حرکتی بزرگ در دوران وزارت او و ریاست مجید بهزادپور برای بزرگ‌ترین شرکت بیمه دولتی یاد کرد.


برنامه جدی بیمه مرکزی برای تحقق اهداف دولت الکترونیک


وزیر اقتصاد روز گذشته  پس از بازدید از شعبه بعثت بیمه ایران از راه‌اندازی سامانه برخط بیمه در کشور خبر داد و گفت: «قصد داریم از خردادماه سامانه برخط به‌صورت سراسری در تمام کشور اجرا و مدارک به‌صورت آنلاین بارگذاری شود تا تشکیل پرونده‌ها بدون حضور فیزیکی مردم و برخط باشد تا دوباره شاهد شکل‌گیری صف‌ها و ازدحام در شعب نباشیم.»

او ازدحام جمعیت در شعب پرداخت خسارت را به باد انتقاد گرفت و از صف‌های طولانی مردم برای رسیدگی به خسارت‌ها گلایه کرد. به گفته خاندوزی روز عید فطر اولین نسخه آزمایشی سامانه برخط بیمه در کشور رونمایی خواهد شد.

البته گلایه‌مندی اصلی وزیر اقتصاد در زمان بازدید از شعبه تنها شرکت بیمه دولتی کشور، بیشتر معطوف به موضوع  سقف پرداختی‌های خسارت به مردم بود؛ چراکه به گفته او خسارت پرداختی از سوی شرکت‌های بیمه، حتی جبران‌کننده نیمی از خسارت واقعی نیست که باید این مسئله در تعامل با بخش صنعت و شرکت‌های خودروسازی حل‌وفصل شود.

او همچنین از پیگیری جدی بیمه مرکزی برای انتقال برخط اسناد و مدارک بین دستگاه‌ها در قالب اجرای برنامه‌های دولت الکترونیک صحبت کرد و از لزوم انتقال مدارک به‌صورت برخط برای سهولت روند رسیدگی به خواسته‌های مردم گفت؛ موضوعی که هر بار در دوران ریاست دولت جدید و وزرای جدید بر لزوم اجرایی‌شدن آن زیاد تأکید می‌شود و سریع از یاد می‌رود.


آیا بیمه از دولت الکترونیک نفع می‌برد؟


دولت الکترونیک را می‌توان انقلابی بزرگ مبتنی بر تشریک مساعی میان گروه‌های مختلف دولت تلقی کرد که در آن جریان اطلاعات و ارتباطات، در فضایی سایبر صورت می‌گیرد و با افزایش فرصت‌های شبکه‌ای و ارتقای عملکرد سازمانی همراه است.

سوای همه بحث‌هایی که در مبحث استقرار دولت الکترونیک و چرایی عدم تحقق آن در کشور وجود دارد، باید ابتدا به‌دنبال جواب این سؤال بود که آیا استقرار دولت الکترونيک بر اثربخشی شرکت‌های بيمه نقش دارد؟ آیا استقرار دولت الکترونيک بر جلب رضايت مشتريان، بر انتقال سريع و صحيح اطلاعات و کاهش هزينه‌های شرکت‌های بيمه مؤثر خواهد بود؟  

از ديد مشتريان، به کارگيری ابزارهای دولت الکترونيک باعث بهبود ميزان رضايت‌مندی آنها می‌شود. از سوی دیگر طبق تحقیقات انجام‌شده مرکز مطالعات شهری، استقرار دولت الکترونيک به بهبود روش‌های سنتی انتقال اطلاعات، افزايش سرعت در ارائه خدمات، بهبود خدمات پس از فروش با هزينه کمتر، بهبود اطلاع‌رسانی خدمات بيمه‌ای، معرفی خدمات جديد، افزايش درجه اطمينان در بررسی درخواست‌ها و ارائه خدمات، سهولت خريد خدمات بيمه‌ای، سهولت ارتباط با مشتريان و در نتيجه افزايش سهم بازار، افزايش درآمد خالص شرکت بيمه، کاهش هزينه‌های توزيع و فروش و بازاريابی و ساير هزينه‌های عملياتی ختم می‌شود.

در واقع در محيط رقابتی امروز و با افزايش شرکت‌های بيمه، استفاده از خدمات دولت الکترونيک و توسعه آن برای شرکت‌های بيمه يک ضرورت خواهد بود، ولی باید توجه داشت اجرای چنین طرح‌ها و اقداماتی توسط دولت در هر کشوری نیازمند رشد و ارتقای افکار و فرهنگ آن جامعه برای موفقیت بیشتر است.

از طرفی هماهنگی کلیه سازمان‌ها و نهادها در این امر و آماده‌سازی زیرساخت‌های لازم نکته بسیار کلیدی و مهمی است که باید آن را در نظر داشت؛ رویکردی که باید منتظر ماند و دید مه چطور در میان بازیگران اکوسیستم بیمه کشور به مرحله اجرا می‌رسد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.