راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

صنعت بیمه به دی‌ان‌ای نوآوری خاص خودش نیاز دارد / آفت کپی‌برداری از موفقیت دیگران

امروز جریان ثابت نوآوری و تحول مداوم از نیازهای اساسی شرکت‌های بیمه است که نه‌تنها باید همواره در نظر گرفته شوند، بلکه ممکن است در سال‌های آینده از میزان انتظارات فراتر هم باشند. با فشار روزافزون رقبا و مشتریان، بیمه‌گران کم‌کم به این موضوع رسیده‌اند که توان مقابله با روند نوآوری و تأخیر در انجام آن را نخواهند داشت. حدود ۵۸ درصد از مدیران شرکت‌های بیمه در گزارش «روند فناوری اکسنچر 2020» بر این باورند که پیشرفت‌های سریع در فناوری‌های جدید و نوآوری‌های علمی آماده‌اند تا ساختارهای صنعت بیمه را در هم بشکنند و یک‌ برهم‌زنندگی بزرگ ایجاد کنند.

به‌حتم جریان‌داشتن در مسیر نوآوری و همسو شدن با آن کار راحتی نیست. به‌خصوص برای صنعت بیمه سنتی که ساختارها و قواعد خاص خود را دارد؛ قواعدی که طی سال‌ها بزرگان بیمه در دنیا بسیار به آن پایبند بوده‌اند. در واقع شرکت‌های بیمه برای وارد شدن به دنیای نوآوری راه سختی در پیش دارند. تحول یکباره کار آسانی نیست و تغییر تدریجی و کُند نیز دردی را درمان نمی‌کند. اینجاست که نوآوری باید به‌صورت یک روند سیال در پیش گرفته شود.


فناوری؛ اولین بلوک دی‌ان‌ای نوآوری


مسیر نوآوری با تمرکز دوباره روی بلوک‌های سازنده‌ای آغاز می‌شود که به شرکت‌های بیمه اجازه شروع از مکان نخست را می‌دهد و در این میان فناوری اولین بلوک سازنده دی‌ان‌ای نوآوری است.

در واقع هر کسب‌و‌کاری برای تبدیل‌شدن به موتور تغییر باید ابتدا دی‌ان‌ای نوآوری منحصربه‌فرد خودش را جمع‌آوری کند. بلوک‌های سازنده دی‌ان‌ای نوآوری شامل فناوری‌های دیجیتال در حال‌ بلوغ قابل دسترس است، مانند پیشرفت‌های علمی که عمیقاً برهم‌زننده هستند یا فناوری‌های نوظهور DARQ (دفاتر توزیع‌شده، هوش مصنوعی، واقعیت افزوده و رایانش کوانتومی).

 مدل دی‌ان‌ای نوآوری ساختار خاصی به شرکت‌های بیمه ارائه می‌دهد تا آنها بتوانند نوآوری را در سازمان خود نهادینه و بقای خود را در شرایط کنونی هجوم برهم‌زننده‌ها تضمین کنند.

طبق نظریه‌های جدید امروز هر سازمانی، خصوصیات ژنتیکی منحصر‌به‌فردی شبیه یک ارگانیسم زنده دارد. بنابراین تمامی کنش‌ها و واکنش‌ها، شیوه‌ها و رفتارهای سازمانی تحت تأثیر ژن سازمانی است. داشتن الگوی خاص نوآوری شرکت‌های بیمه را در راه رسیدن به اهداف نوآورانه پیش می‌برد و آنها را به‌نوعی به سوی الگویی خلاق راهنمایی می‌کند. پس فقط کافی است که همین امروز مدل دی‌ان‌ای نوآوری سازمان‌تان را طرح‌ریزی کنید، آن وقت دیگر هیچ برهم‌زننده‌ای نمی‌تواند برای شما تهدیدی بالقوه محسوب شود؛ چراکه شما ژن خاص نوآوری را دارید‍!


کپی‌برداری؛ مانع اصلی موفقیت


آنچه در آینده شرکت‌های بیمه را با وجود بازار رقابت‌زده‌شان از هم متمایز می‌کند، بلوک‌های سازنده دی‌ان‌ای نوآوری آنهاست. وقتی همه شرکت‌های بیمه پیشرو با استفاده از سه فضای خاص دست به نوآوری می‌زنند (فناوری دیجیتال، پیشرفت علمی و DARQ) به‌طور حتم فقط نحوه ادغام و ترکیب فناوری‌های توأم با شایستگی‌های اساسی کسب‌وکار است که آنها را متمایز از هم نگه می‌دارد.

تا به امروز تشخیص عملکرد بهتر، یک روش عمومی برای شبیه‌سازی و بهبود توسعه سازمانی بود که البته هنوز هم این مسئله در بسیاری از شرکت‌هایی که ادعای نوآوری دارند، به‌وفور دیده می‌شود؛ پیش‌رفتن در مسیر موفقیت دیگران.

اما مسئله اینجاست که گاهی اوقات عملکردهای اصلی از یک سازمان به سازمان دیگر قابل انتقال نیستند و گاهی ممکن است عملکردی در یک سازمان جواب بدهد و در سازمانی دیگر به سبب زیرساخت‌ها، فرهنگ و… جوابگو نباشد. اینجاست که شرکت‌های بیمه در برابر نوآوری جبهه می‌گیرند و آن را امری بیهوده در روند کسب‌وکار خود تلقی می‌کنند، غافل از اینکه ایراد آنها نداشتن نقشه‌راه یا همان دی‌ان‌ای خاص نوآوری است، نه ماهیت آن!

ایجاد چهارچوبی برای اصول نوآوری مبتنی بر قابلیت‌ها، امکانات و محدودیت‌ها و به‌طور کلی ساختار سازمانی هر شرکتی، همان دی‌ان‌ای نوآوری خاص آن شرکت است که در عصر فرادیجیتال امروزی دارای اهمیت خاص خودش است.


ضرورت طراحی مدل دی‌ان‌ای نوآوری


برای ساخت بلوک‌های دی‌ان‌ای نوآوری یک سازمان به ارکان زیادی باید توجه داشت؛ اصولی که ممکن است در هر سازمانی متفاوت و دارای درجات کیفی مختلف باشد. از جمله داشتن یک چالش خاص، نحوه تمرکز بر مشتری، خلاقیت نیروی انسانی، میزان ارتباطات، همکاری و مشارکت و از همه مهم‌تر داشتن فرهنگ نوآوری. یک استراتژی خوب اجرا‌شده نه‌تنها بلوک‌های مختلفی از این عوامل را با هم ترکیب می‌کند، بلکه روند شراکت‌های جدید، ایجاد یک فرهنگ درون‌سازمانی و اکوسیستمی را نیز تقویت می‌کند.

هر کسب‌وکاری ممکن است یک مرکز نوآوری اختصاصی یا سرمایه‌گذاری کلان روی اینشورتک‌ها نداشته باشد، اما همه کسب‌وکارها می‌توانند نگرش و طرز تفکر نوآورانه را وارد استراتژی‌های خود کنند. در این راستا نباید از نقش اکوسیستم‌ها در روند ثابت نوآوری در شرکت‌های بیمه غافل شد. نمونه بارز آن را می‌توان در Riskstream متشکل از ۴۰ مؤسسه مشاهده کرد؛ یک اکوسیستم خاص که اعضای کنسرسیوم آن با همکاری یکدیگر در حال توسعه فناوری دفاتر توزیع‌شده و راهکارهایی برای ارتقای هرچه بیشتر هستند.

یادمان باشد نوآوری در حال تحول است. موفقیت در آینده فقط جست‌و‌جو و کشف چیزی است که فراروی ما قرار گرفته است. پس اگر شما مدیر یک شرکت بیمه هستید، همین الان دست‌به‌کار طراحی مدل دی‌ان‌ای نوآوری خودتان شوید؛ ژنی که منحصر به خودتان است و نوآوری خاص شما را تا ابد به نام شما رقم می‌زند!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.