راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

محمدرضا برزگری، مدیرعامل کارگزاری برخط همپاد کیان از ضرورت تعامل بیمه مرکزی با استارتاپ‌ها می‌گوید / خارج از ضوابط و قواعد عمل نکردیم

در بازار سنتی بیمه کشور تنها ابزار رقابتی‌ شرکت‌ها قیمت ارائه محصولات است. مسئله‌ای پرمناظره که امروز به سبب آن شاهد بروز چالش‌های بسیاری در تعامل نهاد ناظر بیمه مرکزی و کارگزاران برخط یا همان استارتاپ‌ها و تجمیع‌کننده‌های فروش بیمه هستیم.

هفته گذشته بود که اخطار مدیر کل نهاد نظارت بر شبکه خدمات بیمه‌ای بیمه مرکزی به چهار کارگزار برخط بیمه‌ منتشر شد و دوباره بحث همیشگی تخفیف و کاهش قیمت محصولات بیمه‌ای و اعتراض نمایندگان شبکه فروش بیمه را سر زبان‌ها انداخت. در اخطاریه رسمی بیمه مرکزی چهار نام آشنا وجود داشت: ازکی، بیمه بازار، بیمه دات کام و آیتول که هر کدام از آنها شاید سهم اندکی در پرتفوی صنعت بیمه داشته باشند ولی به جرئت می‌توان ادعا کرد که در تغییر تجربه مشتری در صنعت بیمه کشور بی‌تأثیر نبوده‌اند.

محمدرضا برزگری، مدیرعامل کارگزاری برخط همپاد کیان (آیتول) مهم‌ترین دلیل بروز هرباره چالش‌ها در تعامل نهاد ناظر و استارتاپ‌های بیمه‌ای را در فاصله عمیقی می‌داند که در این سال‌ها بین ناظران و قانون‌گذاران بیمه مرکزی و کسب و کارهای نوپای بیمه‌ای و نوآوران این عرصه ایجاد شده است. به گفته برزگری امروز شاهد تلنباری از دغدغه‌ها و مشکلات به‌جا مانده از گذشته و سرعت بالای تغییرات در بازار فناوری هستیم که همه این رویکردها با هم باعث شده‌اند تا چنان فاصله‌ای بین بازار و نهاد ناظر به وجود بیاید و مسبب سوءتفاهم‌های بزرگی از این دست باشد.

او با تاکید بر این نکته که هیچ اقدامی از سوی آیتول خارج از ضوابط و قواعد بیمه‌گری تعیین‌شده از سوی بیمه مرکزی انجام نگرفته و تا امروز هیچ فعالیتی خارج از چارچوب نظارتی نهاد ناظر در تجمیع‌کننده فروش بیمه آیتول اتفاق نیفتاده است، اضافه کرد:‌ «ما از روز اول سعی داشتیم که روال‌مند و تحت یک قالب باشیم و از پیروی قوانین و روال‌های بیمه‌مرکزی استقبال می‌کنیم. میزان مجاز تخفیف به خریداران بیمه از سوی بیمه مرکزی 2.5 درصد اعلام شده که منوط به دریافت مجوز از شرکت‌های بیمه است. آیتول هم با دریافت مجوز این میزان تخفیف را به کاربران خود ارائه می‌دهد و هیچ نوع تخفیفی در قالب کارت هدیه و غیره از طرف این سامانه به مخاطبان ارائه نشده است.»


فضای متفاوت پذیرش نوآوری در بیمه


برزگری روند پذیرش نوآوری در صنعت بیمه را متفاوت از سایر صنایع می‌داند و دلیل برخی برخوردهای نظارتی در روندهای تازه فناوارانه در این صعنت را نیز به سبب پیچیدگی‌های خاص بیمه‌گری در فضای سنتی کنونی ارزیابی می‌کند. او در پاسخ به این سوال که آیا روند برخورد نهاد ناظر را مانعی برای انجام حرکت‌های بزرگ در آینده می‌بینید، پاسخ داد:‌ «سرعت تطبیق قالب‌های رو به گذشته به نوآوری در هر صنعتی متفاوت است. ما این تطبیق را در گردشگری، تهیه بلیط و تورهای مسافرتی یا جابجایی و حمل و نقل درون‌شهری و… دیده‌ایم. هر اندازه سرعت این تطبیق بیشتر باشد در نهایت کاربر بیشتر بهره‌مند خواهد بود و هر اندازه انرژی و توان نوآوری صرف توجیه این تطبیق شود، ایجاد تغییرات کم و کمتر شده و به تغییرات سانتی‌متری و میلی‌متری کاهش پیدا می کند.»


ضرورت تجدیدنظر در عملکرد شبکه فروش سنتی


مدیر عامل کارگزاری برخط همپاد کیان با تأکید بر اهمیت روند تحول دیجیتال در صنعت بیمه کشور و تن دادن به مسیری که استارتاپ‌های بیمه‌ای برای تحول تجربه مشتری در پیش گرفته‌اند، از اهمیت تحول در رویکرد نمایندگان فروش سنتی می‌گوید و لزوم ایجاد یک تجدیدنظر کلی در روند و عملکرد شبکه فروش شرکت‌های بیمه.

 محمدرضا برزگری با تاکید بر تعامل بین شبکه فروش سنتی با استارتاپ‌های بیمه‌ای افزود:‌ «به نظر من شبکه فروش مرسوم بیمه نیاز به یک تجدیدنظر اساسی در روندها و نحوه عملکرد خود دارد. همراهی این شبکه و فعالان حوزه فناوری اطلاعات دور از دسترس نیست و لازمه آن بررسی راهکارهای همراهی، برگزاری جلسات هم‌اندیشی و از این دست اقدامات است. نگاه مبتنی بر حذف مانع رشد در صنعت بیمه می‌شود. نهاد ناظر، شرکت‌های بیمه، پژوهشکده صنعت بیمه، سندیکاها، انجمن‌ها و تشکل‌ها همگی باید تفکر همراهی در مجموعه خود را پرورش بدهند. وقتی رتبه های برتر کشور در حوزه های مختلف علمی را مشاهده می‌کنیم، به‌راحتی می‌توانیم به این نتیجه برسیم که از زمان تشکیل شرکت‌های دانش بنیان به مراتب وضعیت کشور بهتر شده و در مسیر توسعه قرار گرفته ایم. نگاه ما در صنعت بیمه مبتنی بر بالندگی و تحقق چشم‌اندازهای دانش بنیانی است و مطمئناً تحقق آن منجر به رشد کشور و مانع مهاجرت نخبگان می‌شود.»

محمدرضا برزگری تن دادن به روند نوآوری را از مهم‌ترین رویکردهای صنعت بیمه در روزگار امروزی می‌داند که می‌تواند زمینه‌ساز رشد و توسعه در ابعاد مختلف شود:‌ «به جرأت می‌توانم بگویم که تعلل ما باعث می‌شود به راحتی بازارهای بین‌المللی را از دست بدهیم. همزمان با تحولات دنیا امروزه مقوله صادرات خدمات بیمه به کشورهای همسایه در سایه تحولات و نوآوری محقق می‌شود که نباید از آن غافل باشیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.