راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیرعامل ازکی‌وام در رویداد نهال فین‌تک / ضریب نفوذ پرداخت اعتباری در ایران عملا صفر درصد است

اختتامیه سومین رویداد نهال فین‌تک روز چهارشنبه 4 اسفند برگزار شد. اولین سخنران این جشنواره مهدی مؤمنی مدیرعامل ازکی‌وام بود. به گفته او، قدرتمندتر کردن بخش آموزش در جامعه یکی از اتفاقات مهمی است که باید به‌سرعت رخ دهد. تا پیش از شیوع کرونا 1.5 میلیون نفر به دلیل فقر موفق به ادامه تحصیل نبودند،اما بعد از پاندمی این رقم جهش پیدا کرد و 3.5 میلیون دانش‌آموز به دلیل عدم وجود امکانات رفاهی به سامانه شاد متصل نشدند. حق تحصیل هم مانند آزادی و آزادی بیان از حقوق ذکرشده در حقوق بشر است.

او با اشاره به حقوق بشر توضیح داد: «در سال‌های اخیر دسترسی به منابع مالی هم به حقوق اولیه بشر اضافه شد که درنتیجه آن مفهوم فراگیری مالی شکل گرفت. تحقق این حق در جوامع به چهارپایه وابسته است، تعداد و ضریب نفوذ حساب سپرده بانکی یکی از این مؤلفه هاست. به‌واسطه طرح هدفمندی رایانه‌ها بیش از 94 در صد از افراد جامعه حساب بانکی دارند. در بخش سرمایه‌گذاری هم به دلیل وجود سهام عدالت بیش از 50 میلیون نفر حساب سرمایه گذاری دارند و در بخش بیمه به دلیل قوانین اجباری 23 میلیون خودرو بیمه‌شده‌اند.  اما در پایه دیگر که بخش وام و اعتبار است؛ وضعیت بسیار اسفناک است و از میان ایرانیان فقط  2  میلیون نفر کارت اعتباری دارند.


چرا در وام و اعتبار وضعیت خوبی نداریم؟


او اظهار کرد: «بسیاری افراد به دلیل نداشتن مدارک بانکی باوجود درآمد بالا تاکنون نتوانسته‌اند وام و اعتبار دریافت کنند.  فرآیند دریافت وام خرد در کشور یک‌ماهه است درحالی‌که در جهان این فرایند کمتر از 3 روز طول می‌کشد. جالب اینجاست که 78 درصد افرادی هم که وام دریافت کرده‌اند چیزی از نمره اعتباری نشنیده‌اند درحالی‌که  15 سال است که نمره اعتباری در ایران شکل‌گرفته .»

به گفته او، میزان نفوذ پرداخت اعتباری در مالزی معادل 20 درصد، در چین 20 درصد، هند 3 درصد و در ایران 0 درصد است . یعنی پرداخت اعتباری در ایران اصلاً معنا ندارد. .

مؤمنی توضیح داد: «هند با طراحی یک  برنامه منظم از سال 2012 توانسته ۴۸ درصد از سهم اعتباردهی خود را با ابزارهای دیجیتال انجام دهد.»


 فرصت‌های لندتک برای صنعت بانکی


به گفته مؤمنی، آمار و ارقام نشان می‌دهد که 42 درصد افراد برای خرید کالا اقدام به پس‌انداز می‌کنند و 26 درصد افراد برای رفع نیازهای روزانه خود اقدام به دریافت وام می‌کنند. اما چرا وضعیت پرداخت اعتباری در ایران به این روز درآمده؟

او ادامه داد: «طبق گزارش سال 98 تأمین اجتماعی 8.5 میلیون نفر درامد ماهانه 5 میلیونی داشتند یعنی 2.5 برابر پایه حقوق. اما این تعداد هم نتوانستند وام تسهیلات بانکی دریافت کنند زیرا هر پرونده اعتباری در شبکه بانکی بیش از 83 دقیقه زمان نیاز دارد تا  در شعب تکمیل شود. اگر عدد مذکور را یک میلیون در نظر بگریم به سرانجام رسیدن پرونده 200سال کاری طول می‌کشد.»

او در پایان صحبت‌هایش با اشاره به نقش لندتک اظهار کرد: «لندتک نمی‌تواند با اقتصاد کلان بجنگد اما می‌تواند بخشی از آن را تقویت کند. با کمک لندتک بانک می‌تواند تمرکزش را فعالیت بانکداری بگذارد و از طریق سرعت بخشیدن به روند تکمیل پرونده‌ها هزینه‌های عملیاتی و ریسک نکول را کاهش دهد و حجم تراکنش‌ها را بیشتر کند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.