راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نخستین جلسه کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال برگزار شد / دستیابی به سهم ۱۰درصدی اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص داخلی تا سال ۱۴۰۴

نخستین جلسه کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال با حضور وزرای ارتباطات و اقتصاد و معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور به میزبانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد.

به نقل از وزارت ارتباطات، نخستین جلسه کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال با حضور احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی، سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری و نمایندگان تام‌الاختیار سایر دستگاه‌های عضو، به ریاست عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد.

در ابتدای این جلسه وزیر ارتباطات گفت: «این کارگروه با توجه به ظرفیت‌های حوزه فناوری اطلاعات و تحولاتی که این فناوری در همه ارکان جامعه ایجاد کرده، با ابتکار عمل هیئت دولت و دستور رئیس‌جمهور، تشکیل شده است.»

او با بیان اینکه با تشکیل این کارگروه می‌توان گام بسیار بلندی به سمت رشد و توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور برداشت، گفت: «بر اساس اصول ۱۲۷ و ۱۳۸ قانون اساسی، تمام اختیارات هیئت‌وزیران و رئیس‌جمهوری در موضوع اقتصاد دیجیتال به این کارگروه تفویض شده و مصوبات آن مانند مصوبات هیئت‌وزیران است. همچنین تصمیماتی که در این کارگروه گرفته می‌شود، به‌ منزله تصمیم رئیس‌جمهوری است.»

زارع‌پور افزود: «امیدواریم با شرایطی که ایجاد شده، به همت دوستان بتوانیم تصمیمات مهم و کلیدی اتخاذ کنیم تا جایگاه شایسته‌ای برای جمهوری اسلامی در بهره‌گیری از فناوری اطلاعات، هم در حکمرانی و هم در توسعه اقتصاد دیجیتال و در یک‌ کلام تحول دیجیتال رقم بزنیم.»

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: «ارتباطات و فناوری اطلاعات حوزه‌ای راهبردی برای کشور است که با بهره‌گیری از آن نه‌تنها مشکلات کشور را می‌توانیم حل کنیم؛ بلکه می‌توانیم در سطح جهانی هم در این حوزه حرفی برای گفتن داشته باشیم. باید از فرصتی که پیش‌ آمده، حداکثر استفاده را ببریم تا بتوانیم به‌سرعت موانع کسب‌وکارهای دیجیتال و بحث اقتصاد دیجیتال را برطرف کنیم و به اهداف تعیین‌شده یعنی رسیدن به سهم ۱۰ درصدی اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص داخلی تا سال ۱۴۰۴ دست پیدا کنیم.»

در این جلسه آیین‌نامه داخلی کارگروه به‌منظور استفاده حداکثری از ظرفیت‌های بالقوه دستگاه‌های اجرایی و اختیارات تفویض‌شده اصول ۱۲۷ و ۱۳۸ به کارگروه به‌منظور حمایت از اکوسیستم اقتصاد دیجیتال کشور که مصوبه کمیسیون راهبری کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال بود، به تصویب رسید.

همچنین در ادامه حاضران به بیان نقطه‌نظرات خود درباره ضرورت استفاده حداکثری از ظرفیت‌های ایجادشده با تشکیل کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال و ورود فوری به موضوعات اولویت‌دار برای رفع موانع کسب‌وکارهای حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات پرداختند.

هیئت‌وزیران در جلسه ۸ دی ۱۴۰۰ در راستای تصمیم دولت مبنی بر تشکیل کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال با هدف راهبری و هماهنگی توسعه اقتصاد دیجیتال و دستیابی به کسب سهم ۱۰درصدی اقتصاد دیجیتال از کل اقتصاد کشور، ترکیب کارگروه مذکور و حدود اختیارات تفویضی خود در آن را تعیین کردند.

به‌ موجب این مصوبه، این کارگروه مرکب از وزرای ارتباطات و فناوری اطلاعات، امور اقتصادی و دارایی، صنعت، معدن و تجارت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور و علی صالح‌آبادی، رئیس‌کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تشکیل‌ شده است.

همچنین اختیارات هیئت‌وزیران در تصویب مقررات مربوط به موضوعات یادشده، بر اساس اصل ۱۳۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، به وزرای عضو کارگروه تفویض شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.