راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سامانه پی‌فست توسط کارگزاری فارابی رونمایی شد / دریافت 24ساعته وجه

کارگزاری فارابی برای نخستین‌بار در بازار سرمایه ایران از سامانه دریافت‌ فوری وجه با عنوان پی‌فست (PayFast) رونمایی کرد. این سامانه به مشتریان معاملات آنلاین کارگزاری فارابی این امکان را می‌دهد که در هر ساعت از شبانه‌روز درخواست وجه خود را ثبت و در کمترین زمان ممکن مبلغ درخواستی‌شان را دریافت کنند.

چندی پیش ابهاماتی در خصوص چرایی دیرکرد کارگزاری‌ها برای واریز وجه فروش سهام مطرح شد. در ایران اصطلاح تسویه وجوه در بورس و T+2 ،T+1 و T+3 وجود دارد که نشان‌دهنده تأخیر یک تا سه‌روزه تسویه‌حساب با مشتریان حقوقی و حقیقی است. در بازارهای مالی و سرمایه‌ای جهان رویه تسویه‌حساب آنی و سریع است؛ مبلغ مورد درخواست مشتریان در اسرع وقت تسویه می‌شود، آنها نیازی به نگهداری پول نداشته و مبادلات مالی بسیار سریع بین طرفین که برای همدیگر شناخته‌شده و در واقع احراز هویت شده‌اند، صورت می‌گیرد.

حالا کارگزاری فارابی با پی‌فست و با هدف دسترسی سریع به مانده‌حساب مشتریان در سامانه معاملاتی، استاندارد جدیدی را در ارائه خدمات به مشتریان بازار سرمایه راه‌اندازی کرده است. بر این اساس مشتریانی که به هر دلیلی نمی‌خواهند در فرایند چندروزه دریافت وجه منتظر بمانند یا به‌طور اضطراری نیاز به دریافت مانده‌حساب‌شان نزد کارگزاری دارند، می‌توانند با استفاده از سامانه پی‌فست درخواست فوری وجه خود را ثبت کنند.

در حال حاضر متقاضیان استفاده از پی‌فست می‌توانند در هر ساعت از شبانه‌روز و حتی روزهای تعطیل با شماره 1561 (مرکز پشتیبانی و ارتباط با مشتریان کارگزاری فارابی) تماس بگیرند و درخواست خود را ثبت کنند. کارشناسان مرکز پشتیبانی و ارتباط با مشتریان کارگزاری فارابی موارد قانونی از جمله از شروط تسویه وجوه در بورس، دریافت اعتبار و… را بررسی کرده و در صورتی‌ که منعی برای پرداخت وجود نداشته باشد، فرایند پرداخت فوری را به جریان می‌اندازند.

با استفاده از این سامانه فرایند پردازش درخواست مشتریان در هر ساعتی از شبانه‌روز و در کمتر از دو ساعت انجام می‌شود. پس از پردازش درخواست در مرکز پشتیبانی و ارتباط با مشتریان، دستور پرداخت به سیستم بانکی ارسال می‌شود.

از آنجایی‌ که پرداخت‌های بین‌بانکی پس از ثبت درخواست از سوی کارگزاری، توسط بانک‌های عامل از طریق پایا و ساتنا انجام می‌شود، زمان تسویه تمام وجوه بر اساس سیکل‌های پرداخت پایا و ساتنای بانک مرکزی خواهد بود.

بر این اساس درخواست وجوهی که در روزهای غیرکاری ثبت شوند، در همان روز توسط کارگزاری فارابی پردازش‌ شده و در جهت پرداخت در نخستین سیکل پرداختی بانک مرکزی ارجاع داده می‌شود.

نکته‌ای‌ که متقاضیان پی‌فست باید در نظر داشته باشند، سقف 50 میلیون تومانی در هر درخواست است. با توجه به اینکه انتقال وجوه در روزهای غیرکاری محدود به سیکل‌های پرداخت بانک‌های عامل است، کارگزاری فارابی هم‌اکنون با استفاده از راهکارهای نوین پرداخت مانند جیبی‌مو و طی هماهنگی با بانک سامان، امکان دریافت وجه حتی در روزهای تعطیل را هم برای مشتریان بانک مذکور فراهم کرده است. جیبی‌مو یکی از شرکت‌های فعال در اکوسیستم گروه مالی فارابی است که خدمات و راهکارهای نوین پرداخت در بازار سرمایه را ارائه می‌دهد.

فارابی قرار است برای رفع محدودیت‌های ناشی از نقل‌وانتقال وجوه در سیستم پایا و ساتنا، بانک‌های بیشتری را به فهرست پی‌فست اضافه کند تا فرایندهای پرداخت با سرعت بیشتری انجام شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.