راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

محدودیت‌های جدید سومین استخراج‌کننده رمزارز جهان / روسیه در مسیر چین

بانک مرکزی روسیه روز پنجشنبه اعلامیه‌ای منتشر کرد که بی‌تأثیر بر بازار رمزارزها نیست. طبق اعلامیه بانک مرکزی روسیه، بهره‌گیری و استخراج رمزارز در روسیه ممنوع است.

نسیم بنایی / روز پنجشنبه بانک مرکزی روسیه اعلام کرد بهره‌گیری و استخراجِ رمزارز در سراسر قلمرو کشور روسیه ممنوع است. دلیل این ممنوعیت هم تهدید رمزارز برای ثبات مالی، رفاه شهروندان و سیاست تمامیتِ پولی این کشور اعلام‌ شده است.

این جدیدترین اقدام دولت‌ها؛ از آسیا گرفته تا آمریکا در جهان رمزارزهاست که نگرانی آنها را نسبت به این مقوله نشان می‌دهد. از آنجا که ارزهای دیجیتالی نوسان زیادی دارند، می‌توانند کنترل نظام پولی و مالی را از دست دولت‌ها خارج کنند. به همین خاطر است که دولت‌ها نسبت به آن حالت دافعه پیدا کرده‌اند.


دولت‌ها در برابر رمزارزها


مقوله رمزارزها سال‌هاست که در روسیه مورد بحث دولت قرار دارد، چراکه دولت معتقد است می‌توان از ارزهای دیجیتالی برای پول‌شویی یا تأمین مالی تروریسم بهره گرفت. البته در سال 2020 دولت به لحاظ قانونی به رمزارزها سروسامان داد، اما بهره‌گیری از آنها به‌عنوان ابزاری برای پرداخت، ممنوع شده است. یعنی رمزارزها در روسیه، ابزارِ پرداخت نیستند.

بانک مرکزی روسیه روز پنجشنبه در گزارشی گفته است رشد انفجاری و ناگهانی رمزارزها باید مورد بررسی قرار گیرد. به باور بانک مرکزی روسیه، رمزارزها خاصیتِ هرم مالی را دارند و به همین خاطر هشدار داده که آنها قابلیت ایجاد حباب در بازار را دارند و می‌توانند ثبات مالی شهروندان را تهدید کنند.

درخواست بانک مرکزی روسیه این است که دولت جلوی هر گونه نقل‌وانتقال مالی و عملیات پولی از مسیر رمزارزها را بگیرد. در اعلامیه بانک مرکزی روسیه گفته‌ شده که باید سازوکارهایی برای محدودیت و پیشگیری از خریدوفروش و مبادله رمزارزها با ارزهای فیات طراحی شود.


نگرانی روس‌های فعال در بازار رمزارز


اقدامات بانک مرکزی باعث شده دارندگان رمزارزها در این کشور نگران شوند. بر اساس گزارش رویترز، اهالی بازار رمزارز در روسیه امیدوارند که اقدامات بانک مرکزی روسیه به‌ گونه‌ای باشد که از منافع کاربران روسیِ رمزارزها حمایت شود یا دست‌کم گفت‌وگوهایی در این زمینه صورت بگیرد.

«الیزاوتا دانیلوا»، رئیس بخش ثبات مالی در بانک مرکزی روسیه گفته محدودیتی برای مالکیت و برخورداری از رمزارزها پیش‌بینی نشده‌ است. به گفته بانک مرکزی روسیه، حجم معاملات کاربران فعال رمزارزها در این کشور، سالانه تقریباً پنج میلیارد دلار است. به‌ این‌ ترتیب اقدام در این زمینه می‌تواند بازاری به ارزش پنج میلیارد دلار را دچار تحول کند.


در سایه چین


چین یکی از کشورهایی است که زودتر از بقیه در رابطه با مهار رمزارزها اقدام کرد. بانک مرکزی روسیه به اقدامات کشورهایی نظیر چین هم در رابطه با مهار رمزارزها اشاره‌ کرده است.

ماه سپتامبر بود که چین اعلام کرد هر گونه عملیات مرتبط با رمزارزها؛ از نقل‌وانتقال گرفته تا استخراج آن، ممنوع است. اقدام چین به‌شدت بیت‌کوین و دیگر رمزارزهای اصلی را تحت تأثیر قرار داد. ارزش رمزارزها و سهام شرکت‌های فعال در عرصه بلاکچین هم تحت تأثیر تصمیم چین قرار گرفت.

البته دانیلوا گفته روسیه هنوز تصمیم ندارد ممنوعیتی مشابه چین را در زمینه رمزارزها به اجرا درآورد. او گفته رویکردی که در این کشور در پیش‌ گرفته شده، کفایت می‌کند.

تحلیلگران فضای رمزارز در روسیه معتقدند این اقدام به‌ اندازه چین اثرگذار نخواهد بود؛ چراکه روسیه از قدرت چین در صنایع و دنیای مالی برخوردار نیست. اما نکته اینجاست که روسیه سومین بازیگر کلیدیِ استخراج رمزارز در جهان است. ایالات‌ متحده آمریکا و قزاقستان رتبه‌های اول و دوم را در زمینه استخراج رمزارز دارند.


بحران انرژی به گردن رمزارزها


بانک مرکزی روسیه گفته استخراج رمزارزها در این کشور به بروز مشکلاتی در حوزه مصرف انرژی منجر شده است. بیت‌کوین و دیگر رمزارزها به کمک کامپیوترهای قدرتمند و بزرگی استخراج می‌شوند که برای حل مسئله و پازل‌های دشوار به کار می‌روند و به همین خاطر مصرف انرژی بالایی دارند. در این فرایند، برق زیادی مصرف می‌شود که اغلب از سوخت‌های فسیلی تأمین می‌شود.

از نگاه بانک مرکزی روسیه بهترین اقدام این است که استخراج بیت‌کوین و سایر رمزارزها ممنوع شود. به‌ این‌ ترتیب این کشور نخستین قدم را در این زمینه برداشته است؛ قدمی که ظاهراً آ»چنان اهالی بازار رمزارزها را دچار آشفتگی نکرده‌ است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.