راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

جلالی: 19 درصد میزان استفاده از اینترنت در ایران مربوط به بانکداری الکترونیک است

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت در همایش تخصصی بررسی ابعاد شبکه‌های اجتماعی، شبکه‌های اجتماعی را سرمایه جهانی دانست و از پایین بودن سرعت اینترنت در ایران و نگاه بدبینانه به شبکه‌های اجتماعی انتقاد کرد.

به گزارش راه پرداخت، دکتر علی اکبر جلالی با بیان این مطلب که بسیاری از مردم عضو شبکه‌های اجتماعی هستند و این یک واقعیت غیر قابل انکار است افزود: از 45 میلیون نفری که به اینترنت دسترسی دارند، 29 میلیون نفر جمعیت جوان هستند بنابراین لازم است ضمن قبول واقعیت‌ها به مدیریت آن بپردازیم. وی در ادامه به ارائه آمار جرائم اینترنتی در کشور پرداخت و تصدیق کرد: 81 درصد جرائم اینترنتی جرائم مالی هستند، 13 درصد جرائم اخلاقی، 3 درصد جرائم سیاسی و تنها 2 درصد جرائم مربوط سرگرمی هستند بنابراین به نظر نمی‌رسد فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی در این زمینه کمک شایانی داشته باشد.

.

سهم 19 درصدی بانکداری الکترونیک از خدمات اینترنتی

این کارشناس فناوری اطلاعات و ارتباطات همچنین به بیان آمار و ارقام در زمینه استفاده از اینترنت در کشور پرداخت و گفت: بر اساس آمار ارائه شده از سوی رئیس پلیس فتا، 41 درصد از افراد برای جستجوی اطلاعات و اخبار از اینترنت استفاده می‌کنند، 19 درصد به منظور دریافت خدمات بانکداری الکترونیک، 16 درصد برای دانلود، 14 درصد استفاده از شبکه‌های اجتماعی و 10 درصد برای استفاده از فروشگاه‌های اینترنتی از اینترنت استفاده می‌کنند.

Social-Medi-Ejslas-index-way2pay-92-07-20-j-jalali

وی همچنین به ابزارهای نوین اقتصاد شبکه‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: بانکداری الکترونیک، کارت‌های اعتباری، امضای دیجیتال، فروشگاه‌های الکترونیک، پول دیجیتال و کالاهای مجازی از جمله این ابزارها هستند. جلالی ضمن انتقاد از پایین بودن سرعت اینترنت در کشور گفت: در خاورمیانه، افغانستان متوسط سرعت اینترنتی برابر (0/82) و یمن نیز با سرعت (0/78) در جایگاه بعدی قرار گرفته است. ولی پایین‌تر از هر دو این کشورها ایران قرار دارد. متوسط سرعت اینترنت در کشورمان برابر (0/63) مگابایت بر ثانیه است.

.

ما نمی‌توانیم موتور جستجوی ملی بسازیم

این استاد دانشگاه همچنین ساخت موتورهای جستجوگر ملی مثل گوگل را امری غیر قابل باور دانست و افزود: ایجاد یک محیط کار مشارکتی موفق، فقط با به‌کارگیری ابزار و پایگاه مناسب محقق نمی‌شود، اقدامات موفق نیاز به تغییرات مدیریتی و رفتاری دارند. قبل از ایجاد و مدیریت یک فضای کاری اشتراکی، باید مهم‌ترین چالش‌های کسب‌ وکار و کارمندان را شناخت. برای کار مشارکتی باید کارکنان را در سرتاسر شرکت با یک نرم‏‌افزار به هم متصل کرد. این نرم‌افزار با به اشتراک‌گذاری دانش باید بتواند به میزان قابل توجهی بهره‌وری را افزایش داده و تاثیر بسیار مثبتی در خدمت به مشتریان داشته باشد.

با توجه به عدم وجود زیرساخت‏‌های فرهنگی، آموزشی و نرم‏‌افزارهای حرفه‏‌ای در ایران، بعید به نظر می‏‌رسد بتوان در شرایط فعلی شبکه‏‌های مشارکتی خصوصی را توسعه داد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.