راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چگونه از بازار رمزارزها لذت ببریم؟

قبل از هر چیز در شروع یادداشتم لازم می‌دانم تأکید کنم هدف از این یادداشت به هیچ‌وجه توصیه به خرید یا ورود به بازار رمزارزها نیست و همان‌طور که پیش‌تر هم بارها تأکید کرده‌ام، بازار رمزارزها یک بازار به‌شدت پرریسک است که احتمال از بین رفتن صد درصد دارایی شما در آن نیز وجود دارد. اما پس چرا تعداد چشم‌گیری از افراد با وجود این همه ریسک، وارد این بازار شده‌اند؟

شاید یکی از مهم‌ترین پاسخ‌ها برای این سؤال، وجود هیجان و لذت بالا در این بازار باشد که باعث می‌شود افراد با وجود آگاهی از اینکه ممکن است تمام آورده خود را از دست بدهند، باز هم وارد این بازار می‌شوند. اما آیا داشتن هیجان و لذت به این معنی است که شما باید چشم‌بسته و بدون هیچ‌گونه آینده‌نگری و با نگاهی قمارگونه وارد این بازار بشوید؟ پاسخ یقیناً خیر است! چه باید کرد؟

اگر جزء افرادی هستید که با حوزه رمزارزها آشنا شده‌اید و ضمن آگاهی به ریسک‌های موجود، قصد ورود به آن را دارید، به‌شدت توصیه می‌کنیم سبد خود را پخش و نیز رویکردتان در بخش‌های مختلف سبدتان را مشخص کنید. یکی از رایج‌ترین نوع پخش‌کردن سبد به این شکل است که ۵۰ درصد سرمایه خود را روی رمزارزهایی با ریسک پایین، ۳۰ درصد را روی رمزارزهایی با ریسک متوسط و ۲۰ درصد را روی رمزارزهایی با ریسک بالا بگذارید.

هرچند هیچ مرزبندی مشخصی برای اینکه هر رمزارزی در چه دسته‌ای قرار می‌گیرد، وجود ندارد و اغلب صاحب‌نظران ممکن است با یکدیگر اختلاف‌نظر داشته باشند، ولی یکی از راه‌های شناسایی درجه ریسک رمزارزها، مارکت‌کپ آنهاست؛ هرچند این شیوه صد درصد درستی نیست، ولی اغلب جواب می‌دهد. برای مثال رمزارزهایی همچون بیت‌کوین، اتریوم، بایننس‌کوین، سولانا و کاردانو اغلب در این دسته قرار می‌گیرند که بیشترین حجم مارکت‌کپ را دارند و نسبت به سایر رمزارزها جزء گزینه‌های کم‌ریسک محسوب می‌شوند. اغلب توصیه می‌شود ۵۰ درصد سرمایه خود را آن هم به شکل طولانی‌مدت و با نگاه سرمایه‌گذاری روی چنین رمزارزهایی متمرکز کنید. این یعنی در این بخش از سبد خود هودلر یا همان هولدر باشید و نگاه بلندمدت داشته باشید.

در درجه بعدی، رمزارزهایی با ریسک متوسط قرار دارند که اغلب مارکت‌کپ کمتری نسبت به رمزارزهای کم‌ریسک دارند. رمزارزهایی همچون آوالانچ، ریپل، ترا، پولکادات و… در این دسته قرار می‌گیرند. توصیه می‌شود ۳۰ درصد منابع خود را روی دسته دوم یعنی رمزارزهایی با ریسک متوسط سرمایه‌گذاری کنید.

یکی از توصیه‌های مهم به شما همین‌جا صورت می‌گیرد؛ تریدینگ یک تخصص و یک کار تمام‌وقت است و در صورتی که این تخصص را ندارید، وارد تریدینگ نشوید. با این حال اگر وسوسه شدید، ترید کنید، توصیه می‌کنم در صورت آموزش‌های لازم در این بخش از سبد خود ترید کنید و به هیچ‌وجه تمام سبد خود را در معرض ریسک نابودی قرار ندهید. در واقع شما صرفاً ۳۰ درصد از کل منابع خود را، آن هم روی رمزارزهایی با مارکت‌کپ متوسط ترید می‌کنید.

اما بخش سوم سبد شما که شامل حداکثر ۲۰ درصد کل آورده شما باید باشد، بخش هیجان‌انگیز و لذت‌بخش ماجراست. در این بخش از سبدتان، شما این اجازه را دارید که حداکثر ۲۰ درصد سرمایه خود را روی میم‌کوین‌ها، زردکوین‌ها و حتی شت‌کوین‌ها سرمایه‌گذاری کنید؛ رمزارزهایی همچون دوج‌کوین، شیبا اینو، سوشی‌سوآپ و توموچین و صدها رمزارز دیگر در این دسته قرار می‌گیرند.

ناگفته نماند در بخش کوین‌های پرریسک هم می‌توان نگاه بلندمدت داشت، ولی در این بخش لازم نیست نگاه طولانی‌مدت داشته باشید و می‌توانید با روندها و اتفاقات روز، پیش بروید و کمی هم ریسک‌های هیجانی بکنید و گاهی هم شانس‌تان را امتحان کنید. این بخش از سبد شما می‌تواند آن بخشی باشد که تجربه لذت از بازار رمزارزها را برایتان به ارمغان بیاورد و هیجان را تجربه کنید. اما همان‌طور که از اسمش پیداست، این بخش از سبد شما، بخش رمزارزهای پرریسک است و این هیجان و لذت، باید کنترل‌شده باشد و حداکثر ۲۰ درصد دارایی خود را به این بخش تزریق کنید. اگر بخش بزرگ‌تری از دارایی‌تان را وارد این بخش از سبدتان کنید، به معنی واقعی خودتان را در معرض نابودی صد درصد سرمایه‌تان قرار داده‌اید و این لذت ممکن است به اندوه و غبطه تبدیل شود.

در بخش پرریسک سبدتان بد نیست روی رمزارزهایی با ارزش‌های خردتر سرمایه‌گذاری کنید؛ چراکه رشد یک سنتی رمزارزی که یک سنت قیمت دارد، یعنی صد درصد رشد، در صورتی که رشد یک سنتی یک رمزارز یک دلاری یعنی یک درصد رشد! گاهی این لذت در انتخاب درستی که داشته‌اید، بسیار لذت‌بخش‌تر از عددی است که به دست می‌آورید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.