راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چرا پلیس راهور تمایلی به کمک به مردم در فضای مجازی ندارد؟

«برای تصادف‌ها به ۱۱۰زنگ بزنید» این جمله‌ای است که مردم پس از برقراری تماس با شماره تلفن جدید ۱۲۰می‌شنوند. 3 هفته پیش و در نخستین روز راه‌اندازی سامانه و سایت راهور120، فرمانده ناجا با اشاره به اینکه تلفن 110 مربوط به فوریت‌های پلیسی است، گفته بود: با توجه به اینکه حجم زیادی از تماس‌های برقرار شده با این سامانه مربوط به مسائل راهنمایی و رانندگی بود و موضوع فوریت‌های پلیسی را در سایر بخش‌ها تحت الشعاع قرار می‌داد، از امروز سامانه 120 برای تصادفات و امور مربوط به راهنمایی و رانندگی در اختیار شهروندان قرار گرفت.

سردار اسماعیل احمدی‌مقدم با تأکید بر اینکه در کنار این سامانه همچنان تلفن 110 به‌عنوان مرکز فوریت‌های پلیسی درباره تصادفات خدمات ارائه می‌کند، گفت: سامانه 120 از امروز برای شهروندان قابل دسترس است و بر این اساس به‌ زودی پرداخت قبوض جرائم رانندگی نیز از طریق این سایت امکان‌پذیر خواهد شد. این در حالی است که در نخستین روزهای راه‌اندازی این سامانه، پاسخی که از آن سوی خط شنیده می‌شد، این بود: «این تلفن فعلا در مرحله آزمایشی است».

در حال حاضر هنوز امکان پرداخت جریمه‌ها از طریق شماره 120 فراهم نیست، و در پاسخ این سؤال که پس سامانه 120 چه وظیفه‌ای را برعهده دارد، گفته می‌شود: اطلاع‌رسانی وضعیت جاده‌ها. در پایگاه اطلاع‌رسانی راهور 120 هم نوشته شده: «مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا با شماره تلفن 120 به‌طور شبانه‌روزی پاسخگوی وضعیت راه‌های کشور و امدادرسانی احتمالی به هموطنان عزیز است.»

در سایت راهور 120البته بخشی با عنوان «استعلام میزان تخلفات رانندگی» وجود دارد. این بخش علاوه بر شماره جدید 110005151 برای اطلاع رانندگان از میزان خلافی ثبت‌شده‌شان درنظر گرفته شده است. اما در همین صفحه به نکته‌هایی اشاره شده است که نتیجه استعلام دریافتی از طریق همین صفحه را از قطعیت خارج می‌کند و شهروندان برای اطلاع قطعی ناچارند به دفاتر پلیس +10 مراجعه‌‌ کنند. در نکته‌های این صفحه‌های استعلام آمده است:

  1. محتویات این بخش ازسایت آفلاین بوده و به هیچ وجه به بانک اطلاعاتی پلیس راهورمتصل نیست و صرفا جنبه آزمایشی و اطلاع‌رسانی دارد.
  2. محتویات این بخش یک نسخه به‌روزرسانی‌شده با تاریخ مندرج زیر، از سایت اجراییات پلیس راهور می‌باشد و هرگونه تغییر در این بخش هیچ خدشه‌ای به بانک اطلاعات اصلی اجراییات وارد نخواهدکرد.
  3. این استعلام صرفاجهت آگاهی است و قابل استناد به ‌عنوان صورت وضعیت قطعی جرائم و تخلفات معوقه رانندگی نیست.

پیش از این و 27شهریور 92 در روز راه‌اندازی سامانه 120، فرمانده نیروی انتظامی گفته بود: با راه‌اندازی سامانه راه و 120 امکان پرداخت الکترونیکی قبوض جریمه وجود دارد که به‌زودی اجرایی می‌شود. به این دلیل این امکانات فراهم شد که مردم یک‌بار وقت‌شان را برای گرفتن پرینت جریمه‌ها و رفتن به بانک و دوباره بازگرداندن قبض پرداختی به پلیس تلف نکنند و همان جا بتوانند با مشاهده قبض آن را پرداخت کنند.

منبع: همشهری آنلاین

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.