راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

همه فعالیت‌های بورسی با سامانه مدیریت سهام داتین آنلاین شد / امکان برنامه‌ریزی برای مجامع عمومی آنلاین

پیش از اینکه ویروس کرونا باعث شود، برگزاری مجامع به‌صورت آنلاین باشد و پلتفرم‌های مختلف به این منظور روانه بازار شوند، شرکت داتین با توجه به استقبال سهام‌داران از بازار بورس، سامانه‌ای را راه‌اندازی کرد تا هم مدیریت سهام سهام‌داران و انجام کارهای مربوط به آن، برای شرکت‌ها کار راحتی باشد و هم سهام‌داران در کوتاه‌ترین زمان ممکن، اطلاعات مالی مربوط به سهام خود را بررسی و مدیریت کنند. به‌طور کلی هدف اصلی «سامانه جامع مدیریت سهام و مجامع آنلاین داتین» مدیریت اطلاعات سهام سازمان، سهام‌داران و تراکنش‌های مربوطه، مدیریت و برگزاری مجامع به‌صورت آنلاین (ثبت حضور به اصالت و وکالت، پرسش، پاسخ و رأی‌گیری آنلاین)، ارائه پورتال سهام‌داران، تهیه گزارش‌های آماری و… است.

سامانه جامع مدیریت سهام‌داران به زیرسیستم‌هایی از جمله سامانه مدیریت سهام‌داران، سامانه مدیریت مجامع آنلاین و پورتال سهام‌داران تقسیم می‌شود. هر یک از این سامانه‌ها بخش‌های مختلفی دارد و پاسخگوی نیازهای متفاوت افراد است که در ادامه به معرفی هر یک از این سامانه‌ها خواهیم پرداخت.

اگر بخواهیم تعریفی از کارایی سامانه مدیریت سهام‌داران داشته باشیم، می‌توانیم بگوییم که سامانه مدیریت سهام‌داران، ابزاری جهت شفاف‌سازی، مدیریت سهام‌داران و تراکنش‌های آنان، تهیه گزارش‌های آماری جهت شرکت ارائه‌دهنده سهام و امکان تعریف سطوح دسترسی برای هر یک از کاربران امور سهام است. دریافت اطلاعات سهام‌داران، تراکنش‌های سهام‌داران، تراکنش‌های قهری، نمایش اطلاعات هر یک از سهام‌داران، امکان نمایش اطلاعات کارگزاری‌ها، امکان تعریف گروه سهام‌داران، امکان تعریف سهام وثیقه در صورتی‌ که کارکنان سازمان دارای سهام باشند، مباحث مربوط به افزایش سرمایه، نمایش اطلاعات مربوط به تقسیم سود و گزارش‌های سامانه از جمله مواردی هستند که در سامانه مدیریت سهام‌داران در دسترس کاربران قرار گرفته و می‌توانند به این اطلاعات دسترسی پیدا کنند.

حضور فیزیکی در زمان شیوع ویروس کرونا یکی از مشکلات سهام‌داران بوده که سامانه داتین در این راستا هم اقداماتی را برای سهولت کار سهام‌داران انجام داده است. علاوه بر این، هزینه برگزاری مجامع هم برای شرکت‌ها بسیار افزایش‌ یافته و مسائل و مشکلات بسیاری را به‌خصوص برای شرکت‌هایی که تعداد بالایی سهام‌دار دارند، به وجود آورده است. زیرسیستم مجامع آنلاین، امکان حضور در مجمع، احراز هویت، مشاهده مستندات و مشاهده زنده مجمع، امکان طرح سؤال به‌صورت ویدئویی، صوتی و متنی را داراست. با استفاده از مجامع آنلاین، شرکت‌ها هزینه کمتر و مدیریت بهتری بر مجامع خود خواهند داشت. در مجامع آنلاین، سهام‌داران می‌توانند به مجامع دسترسی داشته باشند و نهاد ناظر نیز می‌تواند شفافیت اطلاعاتی بیشتری ایجاد کند. همچنین امکان برگزاری ویدئوکنفرانس عملکردهای فصلی، مشابه بازارهای مالی توسعه‌یافته، به‌سادگی از طریق این زیرسیستم امکان‌پذیر است.

از سویی تعریف دوره مالی در مجمع، تعریف اعضای هیئت‌مدیره، تعریف برنامه زمان‌بندی، امکان دعوت از مدعوین به جلسه مجمع، امکان پخش زنده مجمع، حضور و غیاب آنلاین مجمع، ثبت تصمیمات و رأی‌گیری، انتخاب سؤالات سهام‌داران، تهیه صورت‌جلسه، پنل ویدئویی و صوتی جلسه از جمله مواردی هستند که در سامانه مدیریت مجامع آنلاین لحاظ شده و سهام‌داران و شرکت‌ها به‌راحتی می‌توانند از آن استفاده کنند.

امکان ایجاد انواع مجامع، اعم از مجمع عمومی مؤسس، عادی، فوق‌العاده و به‌طور ویژه، امکان تعریف تاریخ، ساعت شروع و پایان مجمع، آدرس محل برگزاری مجمع پس از مشخص‌کردن نوع مجمع (عمومی، فوق‌العاده و…)، روز و ساعت برگزاری آن با توجه به حدنصاب زمانی مشخص‌شده برای کلیه سهام‌داران از طریق پیامک و ایمیل، از جمله امکاناتی است که سامانه داتین برای سهام‌داران فراهم کرده است. علاوه بر اینها چنانچه در دعوت اول، حدنصاب مذکور حاصل نشود، تاریخ و ساعت جلسه بعدی (دوم) با قید نتیجه دعوت اول (عدم تشکیل) توسط سیستم، اطلاع‌رسانی می‌شود.

پورتال سهام‌داران از دیگر زیرسیستم‌های این سامانه‌ داتین است. اطلاعات ارتباطی سهام‌داران، اطلاعات حساب بانکی، امکان نمایش کاردکس سهام‌داران، نمایش اطلاعات مالی سهام‌دار، اطلاعات کلی سهام‌دار، اطلاعات نماینده، صورت‌حساب دوره، اطلاعات سود، تغییرات سرمایه، تهیه و نمایش نمودارهای تعداد معاملات در 10روز گذشته، نمایش نمودار تغییر قیمت سهام در 10 روز گذشته، نمایش نمودار حجم معاملات در 10 روز گذشته و نمایش نمودار دایره‌ای ترکیب سهام‌داران حقیقی و حقوقی، آمار روزانه وضعیت سهام شرکت، نمایش قیمت سهام شرکت در آخرین روز مبادلات، اعلام حضور سهام‌داران، اعلام نماینده، نمایش تاریخچه مجامع شرکت از سوی سهام‌دار و نمایش مجمع جاری، از جمله اطلاعاتی هستند که از طریق سامانه پورتال سهام‌داران در دسترس سهام‌داران قرار می‌گیرند.

برای آشنایی بیشتر با این سامانه می‌توانید وارد این لینک شوید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.