راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سریع‌ترین پروژه کرادفاندینگ در ایران توسط پلتفرم دونگی به سرانجام رسید / از درخواست تأمین مالی تا پرداخت سود به سرمایه‌گذاران در سه ماه

مهدی کرشته، مدیر ارزیابی طرح‌های دونگی در گفتگو با راه پرداخت اعلام کرد: «طرح فراوری زیتون شرکت برق‌آبی باران که در سکوی تأمین مالی جمعی دونگی منتشرشده و توانسته بود در مدت سی‌ویک دقیقه، یک میلیارد تومان سرمایه جذب کند، به سرانجام رسید.»

به گفته کرشته، مذاکرات دونگی با شرکت برق‌آبی باران، که در گیلان و شمال زنجان فعال است برای طرح فرآوری زیتون، حدود سه ماه پیش در اواسط شهریور انجام گرفت و تا انتهای همان ماه مراحل جذب سرمایه آغاز و وجه موردنظر متقاضی طرح ظرف مدت‌زمان بسیار کوتاهی از طریق پلتفرم دونگی تأمین شد.

او در ادامه اظهار کرد: «طرح فراوری زیتون، ظرف مدت کمتر یک ساعت توانست یک میلیارد تومان سرمایه به دست آورد. این اتفاق سریع‌ترین رکورد جمع‌آوری سرمایه در تامین مالی جمعی در ایران محسوب می‌شود. قابل‌ذکر است که تمام فرآیند تعریف پروژه، طراحی کسب‌وکار و دریافت تایید نهاد ناظر (سبد گردان الگوریتم) و فرابورس، کم‌تر از دو هفته زمان برد که بابت همکاری ویژه از هر دو این نهادها تشکر می‌کنیم.»

به گفته او،  انجام کل مراحل تامین مالی جمعی و تحویل آن به مجری طرح در کمتر از 15 روز با این دقت و صحت در نوع خود رکوردی کم‌نظیر در تامین مالی برای یک پروژه از سوی دونگی بوده است.

کرشته بابیان اتمام مراحل تسویه اصل و سود حاصل از طرح با سرمایه‌گذاران اضافه کرد: « هنگام ارائه طرح میزان سود پرداختی، حدود 18 درصد پیش‌بینی‌شده بود اما بازدهی طرح به نحوی بود که سود واقعی هر سرمایه‌گذار به 16 درصد رسید. البته اختلاف‌های این‌چنینی برای پروژه‌های پر ریسک موضوعی طبیعی و محتمل است.»

به گفته او، نرخ بازده طرح باوجوداینکه کم‌تر از حد پیش‌بینی‌شده بود است، از بالاترین نرخ‌های سوددهی در کرادفاندینگ و دیگر بازارها محسوب می‌شود که ماهانه نزدیک به 10 درصد بوده است.

کرشته در ادامه بیان کرد: «مجری موفق و پرتلاش این پروژه علی‌رغم بازدهی مناسب طرح و سرعت عمل بالا در اجرای آن، به دلیل تأخیر در تسویه‌های مالی پروژه مشمول جریمه‌شده و این در حالی است که بخشی از این تأخیر به دلیل بدقولی‌های خریداران زیتون بوده که مجموعاً باعث تأخیر حدود دوهفته‌ای در اتمام پروژه شده است.»

کرشته با تأکید بر اینکه مجری طرح موظف به انجام تعهدات قیدشده در قرارداد پروژه است گفت: «مجری طرح باید تعهداتی را که در قرارداد ذکرشده، رعایت و حفظ کند، این تعهدات شامل تعهد به پرداخت سود یا قیمت خریدوفروش نیست و تعهد ایشان مؤلفه‌های دیگری مانند تعهد به حفظ زمان‌بندی طرح و انجام به‌موقع و صحیح عملیات خریدوفروش را شامل می‌شود.»

او ادامه داد: «شرکت برق‌آبی باران حتی برای جبران کاهش سود نسبت به پیش‌بینی اولیه پیشنهاد کرده بود که از سود خودشان کسر و به سود سرمایه‌گذاران اضافه شود، که این پیشنهاد با مخالفت دونگی روبرو شد. زیرا مبنای پروژه‌های تامین مالی جمعی شراکت است و نباید ریسک از دوش سرمایه‌گذاران برداشته و به سرمایه پذیران تحمیل شود.» به گفته او، ریسک و منافع در تامین مالی جمعی بین طرفین تقسیم و هرکس به نسبت مسئولیتش در آن‌ها سهیم می‌شود.

او در پایان صحبت‌هایش اظهار کرد: «در صورت عدم اجرای این پروژه، باغداران بعضاً مجبور می‌شدند محصولاتشان را به‌صورت مدت‌دار یا باقیمتی پایین‌تر بفروشند. این پروژه در راستای کمک به این هموطنان نیز بوده است.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.