راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

فعالان ایرانی حوزه رمزارز چه سبدهایی را جهت سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال تا پایان سال 2022 پیشنهاد می‌دهند

عصر تراکنش 52 / قبل از هر چیز تأکید کنیم که هدف از این گزارش به هیچ‌وجه تشویق به خرید یا فروش ارزهای دیجیتال نیست که اتفاقاً بسیاری از کارشناسان، بازه کنونی بازار ارزهای دیجیتال را به‌طور کلی یکی از پرریسک‌ترین دوره‌های چندساله گذشته می‌دانند و ورود به این بازار بدون دانش را به هیچ‌وجه توصیه نمی‌کنند. با این حال با توجه به رکوردشکنی‌های بی‌سابقه قیمت ارزهای دیجیتال در ماه‌های اخیر و افزایش تب‌وتاب ورود به این بازار و نبود یک مرجع قابل اتکا، سعی کردیم نگاهی داشته باشیم به اینکه کارشناسان مطرح ایرانی اگر قرار باشد با وجود تمام ریسک‌هایی که وجود دارد، یک سبد پیشنهاد دهند، چه سبدی را پیشنهاد می‌کنند و برآورد جمیع این پیشنهادها چه خواهد بود؟ با ما همراه باشید.

امروز در بازار رمزارزها، بیش از ۱۴ هزار کوین وجود دارد؛ بازار وسیعی که ورود به آن نیازمند داشتن آگاهی، دانش، تجربه و مشورت‌گرفتن از متخصصان این حوزه است. ما در این گزارش با تکیه بر خرد جمعی متخصصان و کارشناسان حوزه رمزارز کشور، سبدی پیشنهادی از ٩ کوین جهت سرمایه‌گذاری تا پایان سال ٢٠٢٢ را گردآوری کرده‌ایم؛ با فرض اینکه فرد سرمایه‌گذار کاملاً به ریسک بالای این بازار و چالش‌های آن واقف است. پس شاید لازم است دوباره تأکید کنیم که هدف این مطلب، سرمایه‌گذاری نیست و هدف صرفاً آشنایی مخاطبان با نگاه و پیشنهادهای متخصصان مطرح ایرانی است.

سرمایه‌گذاری در فضای ارزهای دیجیتال پیچیدگی‌ها و مدل‌های زیادی دارد، ولی ما سعی کردیم یک مدل نسبتاً ساده و با ریسک کمتر نسبت به سایر شیوه‌ها را پیشنهاد دهیم. مبنای پیشنهادهای این کارشناسان، تقسیم سرمایه به سه بخش کم‌ریسک (۵٠ درصد مبلغ سرمایه‌گذاری)، ریسک متوسط (٣٠ درصد مبلغ سرمایه‌گذاری) و پرریسک (٢٠ درصد مبلغ سرمایه‌گذاری) است و در هر دسته هم پیشنهاد می‌شود مبلغ سرمایه‌گذاری جهت توزیع ریسک بین سه کوین پخش شود که هر یک از این افراد برای هر یک از دسته‌های کم‌ریسک، ریسک متوسط و پرریسک، سه رمزارز را پیشنهاد داده‌اند. حتی برخی کارشناسان توصیه می‌کنند جهت کاهش حداکثری ریسک، ضمت توزیع سبد به سه بخش کم‌ریسک، متوسط ریسک و پرریسک، بهتر است سرمایه‌گذاری در سه مرحله انجام بگیرد تا از افت‌وخیزهای احتمالی در امان باشد.

همچنین در پایان، این کارشناسان به ما گفته‌اند که سبد پیشنهادی آنها که شامل ٩ کوین با نسبت‌های ۵٠ درصد کم‌ریسک، ٣٠ درصد ریسک متوسط و ٢٠ درصد پرریسک است، در صورتی‌ که آذرماه ١۴٠٠ سرمایه‌گذاری روی سبد آنها انجام شود و پایان سال ٢٠٢٢ این سرمایه خارج شود، پیش‌بینی حدود نسبت سود آن سبد به ریال چند درصد خواهد بود که البته هیچ تضمینی هم برای تحقق این نسبت سود وجود ندارد و فقط یک پیش‌بینی است. پیش‌بینی قیمت ارزهای دیجیتال به‌صورت ریالی پیچیدگی کار را بیشتر نیز می‌کند؛ یعنی افراد در محاسبات خود علاوه بر پیش‌بینی افت‌وخیز قیمت دلاری ارزهای دیجیتال، باید افت‌وخیز نسبت ریال به دلار را نیز به شکل مستتر ببینند.

بد نیست بدانید ما برای تکمیل این گزارش از حدود ۲۰ نفر از فعالان مطرح حوزه رمزارز در کشور، خواستیم تا پیشنهادهای خود را در این خصوص ارائه دهند، ولی تقریباً نیمی از این افراد با تأکید بر ریسک بالای ورود در مقطع کنونی، نظری در خصوص پیشنهاد سبد نداشتند و اغلب بازار کنونی را به هیچ‌وجه زمان مناسبی برای ورود نمی‌دانند. با این ‌حال در این گزارش، سبد پیشنهادی ۱۰ نفر از کارشناسان حوزه رمزارز را مشاهده می‌کنید. جالب‌تر اینکه بدانید از همین جمع ۱۰نفره هم یک نفر، یعنی احسان قاضی‌زاده، مدیرعامل اکسیر، شرایط حال حاضر بازار رمزارز را از نظر قیمت به‌شدت مصنوعی و غیرمتعارف می‌داند و به عقیده او سرمایه‌گذاری در بازار رمزارزها حداقل به یک دوره انتظار چهارساله نیاز دارد و برای یک سال خیلی معتقد به سرمایه‌گذاری در این بازار نیست و پیش‌بینی حدود نسبت سودی که منفی ۲۰ درصد برای پکیج پیشنهادی خود ارائه کرده، بدین معناست که این پکیجی پرخطر است؛ چراکه در حال حاضر زمان مناسبی برای ورود به بازار رمزارزها نیست و امکان ریزش زیادی وجود دارد. همین رویکرد متخصصان در عدم ارائه سبد با بازه یک‌ساله، خود نشان می‌دهد که بازار رمزارزها به هیچ‌وجه بازاری برای بازدهی کوتاه‌مدت نیست.

در خصوص تعریف‌مان از کم‌ریسک و پرریسک و متوسط ریسک هم باید تأکید کنیم این نسبت‌ها در واقع نسبت به خود ارزهای دیجیتال با یکدیگر تعریف شده‌اند و قابل تعمیم به مواردی همچون طلا، املاک و غیره نیستند. این یعنی ریسک سرمایه‌گذاری در دسته کم‌ریسک در ارزهای دیجیتال، ممکن است از ریسک سرمایه‌گذاری در یک ملک پرریسک نیز بیشتر باشد.


جمع‌بندی


به نظر می‌رسد فعالان و متخصصان حوزه ارزهای دیجیتال در ایران روی کم‌ریسک‌بودن بیت‌کوین و اتریوم اتفاق نظر داشته باشند؛ چراکه از ۱۰ نفر، ۱۰ نفر اتریوم و ۹ نفر نیز بیت‌کوین را در سبد کم‌ریسک خود دارند و بعد از این دو، کاردانو با پنج نفر در جایگاه سوم کوین‌های پیشنهادی برای سبد کم‌ریسک قرار می‌گیرد.

با افزایش ریسک به‌روشنی می‌توان پراکندگی پیشنهادها را مشاهده کرد؛ به‌طوری که در دسته متوسط ریسک‌ها پولکادات با حداکثر چهار بار تکرار بیشترین حجم پیشنهاد را در سبد ارزهایی با ریسک متوسط داشته و بعد از آن نیز سولانا و بایننس‌کوین هر کدام با حداکثر سه بار پیشنهاد از ۱۰ سبد، به‌طور مشترک در جایگاه دوم می‌ایستند.

در دسته پرریسک‌ها هم داج‌کوین با اختلاف و پنج بار تکرار از ۱۰ سبد، در جایگاه اول کوین‌های پیشنهادی برای سبد پرریسک‌ها قرار می‌گیرد و بعد از آن ریپل با سه بار تکرار، در جایگاه دوم و شیبا، سوشی‌سوآپ و توموچین هر کدام با دو بار تکرار به‌طور مشترک در جایگاه سوم کوین‌های پیشنهادشده برای دسته پرریسک‌ها قرار می‌گیرند.

از جمع پیش‌بینی نسبت سود این ۱۰ سبد و تقسیم آن بر ۱۰ نیز به عدد میانگین ۲۷۹ درصد می‌رسیم. شاید نتوان این را هم دلیل هیچ‌گونه تصمیم‌گیری‌ای دانست، ولی می‌توان تا حدی به این نتیجه رسید که فعالان و کارشناسان ارزهای دیجیتال در ایران برای چنین بازه‌ای از زمان به‌طور میانگین ۲۷۹ درصد پیش‌بینی سود می‌کنند. حالا باید منتظر ماند و دید که پیش‌بینی این متخصصان چقدر به واقعیت نزدیک خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.