راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

با هدف شناسایی ظرفیت‌ها و رفع موانع موجود در تولید حوزه ICT / وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از پارک فناوری پردیس بازدید کرد

صبح امروز عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به میزبانی سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و مهدی صفاری‌نیا، رئیس پارک فناوری پردیس از این پارک فناوری بازدید کرد. زارع‌پور طی نشستی که در ادامه این بازدید برگزار شد، ضمن تأکید بر ضرورت اعتماد مردم و مسئولان به ظرفیت‌های داخلی، استفاده از این ظرفیت‌ها را راه‌حل رفع نیازهای امنیت سایبری و پیشبرد اهداف تحول دیجیتال و شبکه ملی اطلاعات دانست.

به گزارش روابط عمومی پارک فناوری پردیس، صبح امروز پارک فناوری پردیس میزبان عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بود. زارع‌پور در این برنامه علاوه بر بازدید از فضای کار اشتراکی کوآپ از شرکت‌های فناپ و نوسا، مستقر در پارک فناوری پردیس بازدید کرد.

زارع‌پور همچنین در نشستی با حضور شرکت‌های فعال در حوزه ICT پارک، به گفت‌وگو با این شرکت‌ها پرداخت. در این نشست شرکت‌های فعال در حوزه آی‌سی‌تی به ارائه مشکلات خود در حوزه‌های کاری مختلف و مرتبط با وزارت ارتباطات پرداختند.

مدیرعامل نرم‌افزار و سخت‌افزار ایران (نوسا) در این نشست با توضیح اینکه امنیت شبکه و موضوع هک‌شدن شبکه‌ها ـ به‌ویژه توسط هکرهایی که بسیاری از آنها داخلی هم هستند ـ موضوع مهم امروز است، بیان کرد: «در این زمینه گواهی افتا و امنیت شبکه موضوع بسیار مهمی است که باید به آن اولویت بیشتری داده شود، اما متأسفانه در این مورد رهاشدگی وجود دارد. باید برنامه‌ریزی‌ها به صورتی انجام شود که در زمینه دریافت گواهی افتا پیش پای شرکت‌ها سنگ‌اندازی نشود و خدمات ارائه‌شده با هدف کمک به شرکت‌ها صورت گیرد.»

مدیرعامل شرکت مهار سیستم نیز با بیان اینکه شبکه ملی اطلاعات در بخش زیرساخت باید نگاه فرابخشی داشته باشد و در این زمینه وزارت ارتباطات در حوزه زیرساخت‌های ارتباطی و کنترل داده نیازمند یک برنامه‌ریزی مشخص است، گفت:‌ «در این طرح باید نگاه ویژه‌ای به شرکت‌های داخلی در بحث کنترل و مدیریت داده‌ها صورت گیرد.»

در ادامه مدیرعامل یکی از شرکت‌های فعال در حوزه تولید لوازم زیرساختی در حوزه فناوری اطلاعات با تأکید بر اینکه در قراردادهای وزارتخانه با شرکت‌های بزرگ واردکننده تجهیزات، به شرکت‌های کوچکی که به بومی‌سازی لوازم مورد نیاز حوزه ICT می‌پردازند، توجه چندانی نمی‌شود، گفت: «این شرکت‌ها می‌توانند با هزینه‌های بسیار کمتر، بخش زیادی از نیازهای این حوزه را برطرف کنند.»

نماینده یکی دیگر از شرکت‌های فعال در حوزه آی‌سی‌تی پارک یکی از مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان را کار کردن با ساختار قدیمی وزارتخانه دانست و اضافه کرد: «برای مثال سازمان تنظیم مقررات هنوز از ساختارهای قدیمی تبعیت می‌کند. بسیاری از محصولاتی که شرکت‌های دانش‌بنیان تولید می‌کنند که می‌تواند نیازهای بسیاری را در کشور برطرف کند، در لایه‌های میانی وزارتخانه مسکوت می‌ماند. این مشکلی است که باید برای رفع آن چاره‌ای اندیشید.»


تحول دیجیتال نیازمند تحول ذهنیت‌هاست


در ادامه این نشست وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه در تحول دیجیتال برخی مقاومت‌ها و کارشکنی‌ها طبیعی است، توضیح داد: «ضمن چاره‌اندیشی برای این کارشکنی‌ها باید ذهنیت‌ها برای شکل‌گیری فضای جدید تغییر کند و در لایه‌های میانی و مدیران ارشد، تحول لازم در زمینه اشراف بر حوزه ICT اتفاق بیفتد.»

زارع‌پور ادامه داد: «ما در وزارت ارتباطات به‌دنبال ایجاد زیرساخت‌های ارتباطی سریع در سراسر کشور هستیم؛ برای مثال می‌خواهیم موضوع فیبر نوری در سراسر کشور گسترده شود.»

او با اشاره به ظرفیت‌های بسیار شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی افزود: «نگاه ما در این حوزه باید فرصت‌محور باشد و در این حوزه توجه ما بیشتر بر بومی‌سازی و استفاده از بخش خصوصی است. البته بخش خصوصی باید در زمینه سرعت و کیفیت کار توجه ویژه‌ای داشته باشد، به‌ویژه در حوزه ارتباطات که با زندگی روزمره مردم در ارتباط است، باید کمیت و کیفیت کار بسیار مورد توجه قرار گیرد.»

به گفته زارع‌پور، نگاه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات این است که با اتکا به ظرفیت دانشمندان ایرانی نه‌تنها می‌توان به خودکفایی رسید؛ بلکه می‌توان به صادرکننده هم تبدیل شد؛ بنابراین باید اعتماد به محصول و توانایی داخلی بین مردم و مسئولان ارشد شکل بگیرد.

زارع‌پور در پایان با اشاره به اینکه در حوزه امنیت سایبری نیز نیازمند تغییراتی هستیم تا مشکلات موجود برطرف شود، گفت:‌ «نیاز به تغییرات در حوزه امنیت سایبری می‌تواند با ظرفیت‌های داخلی برطرف شود. خوشبختانه هم‌اکنون نگاه ویژه‌ای به استفاده از ظرفیت‌های فناوری اطلاعات در حل مشکلات کشور وجود دارد و دولت اراده ویژه‌ای برای استفاده از این ظرفیت در رفع مسائل مختلف کشور دارد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.