راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آزادسازی تجهیزات مکشوفه استخراج رمزارز ممنوع شد

در چند ماه اخیر اخبار زیادی مبنی بر کشف و جمع‌آوری تجهیزات غیرمجاز استخراج رمزارز در رسانه‌ها منتشر شد؛ اما نحوه عمل قانون در این حوزه به‌دلیل عدم تنظیم‌گری دستگاه‌های مربوطه مبهم است. هرچند مسئولان مختلف در مجلس یا دولت از تشکیل کارگروه و رسیدگی هرچه زودتر به مسئله رمزارزها خبر داده‌اند، اما این حوزه در عمل هنوز رگوله نشده و کاربران و سرمایه‌گذاران آن سردرگم‌اند. از طرفی راه برای استخراج غیرمجاز رمزارزها نیز هموار است و حتی اخباری از کشف ماینر غیرمجاز در مراکز مهمی نظیر شرکت بورس تهران به گوش می‌رسد.

طبق اعلام معاون قضایی دادستانی کل کشور از این به بعد آزادسازی تجهیزات کشف‌شده غیرمجاز رمزارز در گرو تصویب لایحه مرتبط با استخراج رمزارزهاست.

به گزارش خبرگزاری فارس، معاون قضایی دادستان کل کشور اعلام کرد: «آزادسازی تجهیزات کشف‌شده غیرمجاز رمزارز تا زمان تصویب لایحه مرتبط با نحوه برق مراکز مجاز رمزارزها و برخورد با مراکز غیرمجاز در مجلس ممنوع شد.»

سعید عمرانی، معاون قضایی دادستان کل کشور در امر مبارزه با قاچاق و جرائم سازمان‌یافته خطاب به دادستان‌های عمومی و انقلاب سراسر کشور اعلام کرد: «حسب دستور دادستان محترم کل کشور، هرگونه آزادسازی تجهیزات غیرمجاز استخراج رمزارز که توسط دستگاه‌های نظارتی کشف و ضبط شده یا در آینده کشف و ضبط می‌شود، تا زمان تصویب لایحه مرتبط با نحوه تأمین برق مراکز مجاز رمزارزها و برخورد با مراکز غیرمجاز در مجلس شورای اسلامی، ممنوع می‌شود.»

پیش از این محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، از تشکیل کارگروهی برای رسیدگی به موضوع رمزارزها و اخذ تصمیمات قانونی در این حوزه خبر داده بود.

طبق اعلام توانیر در مهرماه گذشته، ٢٠ درصد کمبود برق امسال ناشی از مصرف دستگاه‌های استخراج رمزارز غیرمجاز بوده است. علاوه بر این چندی پیش علی صالح‌آبادی، رئیس‌کل بانک مرکزی نیز، از فعالیت آزمایشی رمزارز ملی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: «مقرر شد کارگروهی مشترک در این‌باره تشکیل شده تا تکلیف همگان درباره رمزارزها مشخص شود.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.