راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تأثیرات کریپتو بانکینگ در اقتصاد کشورها

مسعود خرقانی، مدیرعامل هلدینگ فناوری بانک شهر / روش کار در کریپتو بانکینگ (CB) استفاده از ارزهای دیجیتالی توسط شرکت‌ها در صنعت فناوری مالی و صنایع خدمات مالی است. در واقع استفاده از رمزارزها برای مقاصدی مانند حفظ و ذخیره موجودی‌ها، پرداخت‌ها و نقل‌وانتقال پول و حتی کسب سود امکان‌پذیر است.

در حالی‌ که علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال سال‌هاست در حال بحث و گفت‌وگو در مورد این ارزها هستند، طی سال‌های اخیر رمزارزها به ابزارهای مفیدی تبدیل‌ شده‌اند که برای اکثر مردم قابل‌ دسترس هستند. از طریق کریپتو بانکینگ می‌توان توسعه اجتماعی و اقتصادی را در سراسر جهان، از جمله در کشورهایی با اقتصاد ضعیف بهبود بخشید.

در مورد اقتصادهای ضعیف، بانک جهانی خاطرنشان می‌کند که میزان فقر به‌طور غیر قابل‌ انتظاری در سراسر جهان وجود دارد و مزایای رشد اقتصادی در همه کشورها و مناطق به‌طور مساوی توزیع نمی‌شود و بروز جنگ‌های داخلی و سقوط دولت‌ها در کشورهای در حال‌ توسعه، اتفاقی است که در اثر آشفتگی‌های اقتصادی به وقوع می‌پیوندد.

علاوه بر این، فقر تا حد زیادی ناشی از عوامل اقتصادی، از جمله عدم دسترسی به منابع مالی و تداوم تورم در جوامع است. همچنین، مطالعات نشان می‌دهد که از بین رفتن اعتماد عمومی و وجود مؤسسات دولتی فاسد برای توسعه اقتصادی مضر هستند.

از طرفی در مقایسه با ارزهای رسمی صادرشده از سوی بانک‌های مرکزی مانند یورو یا دلار آمریکا، کریپتو بانکینگ در کشورهای در حال‌ توسعه، خود دارای مزایا و معایب متعددی است که درک فناوری‌های زیربنای این نوع بانکداری برای کنترل و مدیریت این مزایا و معایب بسیار مهم است.. فناوری بلاکچین جزء مهمی از اکوسیستم کریپتو بانکینگ است که این نوع بانکداری برای عملیات خود به‌شدت به آن متکی است.

از آنجایی که کریپتو بانکینگ به‌ واسطه بهره‌مندی از فناوری بلاکچین، مؤلفه‌های اصلی اعتماد مانند پاسخگویی و باز بودن را دربر می‌گیرد، تعاملات بدون اعتماد را فراهم می‌کند که بخش مهمی از ایجاد اعتماد است؛ زیرا در فناوری بلاکچین از تکنیک‌های اجماع، توابع هش، رمزنگاری کلید عمومی و خصوصی برای کنترل معاملات استفاده می‌شود. به همین دلیل است که امنیت بلاکچین در برابر کلاهبرداری و حملات برقرار است. این بدان معناست که لازم نیست به‌ طرف مقابل اعتماد شود و کاربران فقط کافی است به بلاکچین اصلی و شبکه‌ای که آن را پشتیبانی می‌کند، اعتماد داشته باشند.

در معاملات دیجیتالی مرسوم، مؤسسات مالی و بانک‌ها همه تراکنش‌ها را با ارزهای رسمی انجام می‌دهند و در این حالت مشارکت واسطه‌ها نه‌تنها زمان را هدر می‌دهد، بلکه موجب افزایش هزینه‌ها برای مصرف‌کنندگان نهایی نیز می‌شود.

ولیکن کریپتو بانک‌ها به‌ واسطه استفاده از فناوری بلاکچین توسط دولت‌ها مدیریت نمی‌شوند. به‌ این‌ ترتیب، آنها محدود به یک جغرافیای خاص نیستند و می‌توانند معاملاتی در سطح جهانی داشته باشند. به‌ عبارت‌ دیگر، بیت‌کوین (و آلت‌کوین‌های مشابه آن) می‌تواند به‌عنوان جایگزینی برای رابط نقل‌وانتقالات مالی، به‌ویژه برای حواله‌ها و سایر نقل‌وانتقالات کوچک بین‌المللی استفاده شود. با توجه به ماهیت جهانی سیستم بانکداری رمزنگاری‌شده، اغلب انتقال پول از طریق مرزها ارزان‌تر از ارزهای صادرشده توسط بانک‌های مرکزی است و با حذف واسطه‌ها، انتقال پول نیز سریع‌تر انجام می‌شود.

با این‌ حال، این پرداخت‌های مستقل فرامرزی معایبی نیز دارد که نمی‌توان آنها را نادیده گرفت. توانایی انتقال عواید غیرقانونی یا تأمین مالی فعالیت‌های تروریستی بدون دخالت دولت‌ها یکی از ویژگی‌های آن است. به‌ عنوان‌ مثال در معاملات بیت‌کوین، کاربر بر خلاف انتقال پول سنتی ناشناس است.

علاوه بر این، عدم تمرکز و عدم انعطاف‌پذیری در برنامه عرضه بیت‌کوین به نوسانات زیادی منجر شده است. به‌ اضافه اینکه نوسانات بالای قیمت‌ها که در مورد اکثر رمزارزها نیز به همین علت اتفاق می‌افتد، حفظ و نگهداری پول و عقد قرارداد با آنها را مشکل ساخته است.

به‌ واسطه پروتکل‌هایی که در عرضه  کریپتو بانک‌ها  تعریف‌ شده است، هیچ دولت یا بانک مرکزی نمی‌تواند آن را تنظیم‌گری کند. در نتیجه، نمی‌توان جریان پول را کنترل و محدودیتی در اختیارات آنها ایجاد کرد.

در یک‌ کلام می‌توان عنوان کرد که کریپتو بانکینگ هم می‌تواند مفید و هم می‌تواند مختل‌کننده باشد و باعث اختلال آهسته اما مداوم سیستم مالی سنتی شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.