راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در گفت‌وگوی راه‌ پرداخت با مدیرعامل و مشاور سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران مطرح شد: «تهران من» بستری تعاملی برای ارائه خدمات به شهروندان است

نیازهای روزمره‌ مردم و شهرداری‌ها درهم‌تنیده شده است. هر قدر جمعیت یک شهر بیشتر باشد، نقش شهرداری پررنگ‌تر می‌شود. شهرداری پرجمعیت‌ترین شهر ایران؛ تهران، از حدود 20 سال قبل تاکنون خدمات شهری متنوعی را در اختیار مردم گذاشته و همگام با پیشرفت فناوری در دنیا، تعداد زیادی از این خدمات را در بستری به نام تهران هوشمند، الکترونیکی کرده است. خدمات هوشمند شهروندی از اهمیت زیادی برخوردار هستند؛ تا حدی که در سند برنامه پنج‌ساله دوم و سوم شهرداری تهران بر ضرورت توجه به آن تأکید شده است. در ادامه گفت‌وگوی راه پرداخت با محمد فرجود، مدیرعامل و حسام مقصودلو مشاور سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری را می‌خوانیم. در این گفت‌وگو درباره رویکردها، خدمات و برنامه‌های آتی تهران هوشمند و اپلیکیشن «تهرانِ من» می‌خوانیم.


تهران من بهترین سامانه خدمات کشور شد


به گفته مقصودلو، افراد در طول یک روز ممکن است به عبور از طرح ترافیک، پارک خودرو، دریافت معاینه فنی، پرداخت جریمه، رفتن به مراکز تفریحی مانند برج میلاد و موزه‌های زیر نظر شهرداری یا استفاده از حمل‌ونقل عمومی نیاز پیدا کنند. یا بخواهند گزارشی را از وضعیت یک منطقه‌ به شهرداری اعلام کنند. خلاء یک سوپراپلیکیشن که تمام سرویس‌های مورد نیاز مردم را در کنار هم ارائه دهد، احساس می‌شد. او ادامه داد: «در همین راستا تهران من در سال 1396 راه‌اندازی شد. تهران من در سال اول فقط طرح ترافیک را پوشش می‌داد و سرویس‌هایی مانند کیف پول الکترونیکی، ایجاد پروفایل شهروندی و  احراز هویت را به‌عنوان ملزومات اصلی این اپلیکیشن ارائه می‌کرد.»

مقصودلو با بیان اینکه «تهرانِ من» را استارتاپ‌وار جلو برده‌ایم، اضافه کرد: «تهران من در سیزدهمین جشنواره وب و موبایل ایران به‌عنوان بهترین سامانه خدمات کشور شناخته شد.»


«تهرانِ من» فقط یک اپلیکیشن نیست


فرجود در همین راستا بیان کرد: «در دو سه سال آینده، این سامانه به‌مراتب گران‌بهاتر خواهد شد. اکنون، سرویس‌های زیادی در تهران من ارائه می‌شود، اما از نظر ضریب نفوذ و استفاده از داده‌های موجود برای تصمیم‌سازی در بخش شهروندی راه طولانی‌‌ای در پیش است.»

فرجود همچنین با اشاره به اینکه «تهرانِ من» در ابتدا فقط خدمات طرح ترافیک را عرضه می‌کرد، اهمیت طرح را یادآور شد و گفت: «اطلاعات این بخش در «تهرانِ من» به سیستم‌های مانیتورینگ دوربین‌های ترافیکی، دوربین‌های ثبت تخلف، سامانه پلاک‌ها و دوربین‌های مجاز، پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا، سامانه چک اپراتوری هوشمند و… متصل است.»

محمد فرجود، مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران

او با اشاره به رویکردهای «تهرانِ من» توضیح داد: «توسعه خدمات غیرحضوری کمی و کیفی، کاهش هزینه‌های اداره شهر، بهینه‌سازی زیرساخت‌ها، تصمیم‌گیری داده‌محور مدیران، همکاری با اتحادیه‌های تخصصی و ارتقای مشارکت و سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی از اهداف اولیه توسعه‌ «تهرانِ من»  است که تا حد زیادی موفق بوده است.»

مقصودلو با بیان اینکه تهران من یک پلتفرم است، اضافه کرد: «تهرانِ من اپلیکیشن نیست؛ بلکه یک پوسته بر خدمات متنوع شهرداری است. «تهرانِ من» برای کسب‌وکارها، گردشگران و شهروندان تعریف ‌شده و خدماتش به سه دسته خدمات ملکی، خودرویی و شهری تقسیم می‌شود.»


مردم در ازای یادگیری پاداش می‌گیرند


او در ادامه توضیح داد: «در «تهرانِ من» برای هر شهروند اعم از اشخاص حقیقی، حقوقی و اتباع خارجی پروفایل شهروندی طراحی شده است. در واقع سیستم با احراز هویت افراد، شماره‌ آنها را شناسایی کرده است. مشارکت شهروندی یکی از امکاناتی است که «تهرانِ من» در اختیار افراد گذاشته است. ۱۳۷ و ۱۸۸۸ نیز راه ارتباطی مردم با شهرداری برای گزارش مشکلات‌شان است. داده‌های بخش محله‌محوری داینامیک است و تغییر می‌کند.»

فرجود با اشاره به مشارکت شهروندی گفت: «موضوعات ۱۳۷ و ۱۸۸۸ زیرمجموعه بخش محله‌محوری است و مردم در آینده‌ای نه‌چندان دور می‌توانند در این بخش از سامانه نظرات‌شان در مورد صرف بودجه در پروژه‌ها را اعلام کنند.»

فرجود با اشاره به تحولات سامانه ۱۳۷ اضافه کرد: «در آخرین تغییرات این سامانه، ارسال صوت، موقعیت مکانی، ارسال تصویر و ارسال فیلم امکان‌پذیر شده، همچنین آخرین وضعیت پیام و بازخوردهای اعلامی نمایش داده می‌شود و درخواست‌ها به‌صورت خودکار به واحدهای بالادستی ارسال می‌شوند.»

مقصودلو نیز با اشاره به میز خدمت در منوی این سامانه گفت: «ایده‌ میز خدمت بعد از شیوع کرونا عملیاتی شد. هدف میز خدمت کاهش مراجعات حضوری شهروندان به مناطق شهرداری است. بررسی‌ها نشان داده، خدمات شهرسازی، مکاتبات اداری خدمات حفاری و ملاقات مردمی بیشترین مباحثی است که افراد را به مناطق ۲۲گانه و نواحی می‌کشاند. این سرویس هنوز به بلوغ کامل دست پیدا نکرده و ساکنان مناطق در حال یادگیری هستند.»

حسام مقصودلو، مشاور سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران

به گفته‌ او، شهرداری به‌جز ارائه‌ سرویس، باید برای مناطق و مردم دست‌ تنها فرهنگ‌سازی کند. شهرداری برای آموزش به مردم هزینه‌های زیادی صرف می‌کند، به همین دلیل بخش آموزش به‌زودی به امکانات این سامانه اضافه می‌شود.

مقصودلو توضیح داد: «منوی آموزش برای بررسی میزان بازدهی تلاش‌های شهرداری در این زمینه است. همچنین قرار است در ازای یادگیری‌ به افراد پاداش داده شود. این موضوع باعث افزایش رغبت افراد برای مشاهده ویدئوهای آموزشی و پاسخ‌دادن به کوییزهای کوتاه شهرداری است. در این زمینه واقعاً کوتاهی شده و هنوز آموزش در شهرداری به شکل سنتی و از طریق بروشور و بیلبورد انجام می‌شود.»


شهرپی ابزاری برای تعامل شهرداری با اکوسیستم دیجیتال کشور است


فرجود با اشاره به مشارکت‌های شهروندی گفت: «این بخش به‌نوعی مردم را در پروژه‌های شهری درگیر می‌کند. پرداخت‌کنندگان عوارض خودرو یا ملک می‌توانند از شهرداری درخواست کنند که وجه پرداخت‌شده را صرف چه اموری (ایجاد فضای سبز، آسفالت و…) کند.»

او با بیان اینکه شهرداری تاکنون با مردم گفت‌وگویی نداشته، گفت: «بسیاری از مردم از بدهی‌های خود به شهرداری آگاه نیستند و هنگام نقل‌وانتقال ملک یا خودرو از این امر مطلع می‌شوند.»

به گفته او، شهرداری می‌تواند به‌واسطه برنامه توسعه شهری، مطالبات وصول‌نشده و طلب‌های خرد خود را دریافت کند. چنین برنامه‌هایی مردم را به توسعه و شهرداری را به پولش می‌رساند.

 فرجود با بیان اینکه هنوز برخی سرویس‌ها توسط مردم دیده نشده‌اند، گفت: «ناشنوایان برای ارتباط با آتش‌نشانی مشکل‌ دارند؛ در اپلیکیشن «تهرانِ من» با همکاری بهزیستی با استفاده از کد ملی، ناشنوایان شناسایی ‌شده‌اند و می‌توانند از طریق «تهرانِ من» با آتش‌نشانی ارتباط برقرار کنند.»

او همچنین در خصوص شهرپی ادامه داد: «شهرپی پلتفرم جداگانه‌ای برای تعامل شهرداری با اکوسیستم دیجیتال کشور است که به‌ خودی‌ خود اصالت ندارد. تمام خدمات مالی قابل برون‌سپاری به کارگزاران به شهرپی داده‌ شده است. از وصول مطالبات خودرویی گرفته تا ملکی، عوارض خودرو، طرح ترافیک و  فروش بلیت‌ها.» 

فرجود همچنین از امکان جدید «تهرانِ من» خبر داد و گفت: «یکی از خدمات مهمی که به‌زودی در تهران من عرضه می‌شود، خدمات ویژه به سالمندان است؛ مقرر است به افراد بالای ۶۵ سال، سالیانه ۵۰۰ هزار تومان اعتبار برای استفاده از خدمات شهرداری تخصیص داده شود. این خدمات می‌تواند شامل ویزیت دکتر، کلاس‌های سرای محله و حمل‌ونقل باشد.»

فرجود خاطرنشان کرد: «با وجود تغییر مدیریت، این موضوع ممکن است با کمی وقفه انجام شود، ولی وجود آن از حیث اینکه یک مصوبه‌ قانونی است، باید اجرایی شود.»


تهران من حاصل 20 سال تجربه است


مقصودلو با اشاره به تبادل اطلاعات و داده بیان کرد: «تهرانِ من، اکنون با وزارت کشور، وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بهزیستی، سازمان ثبت ‌احوال، بانک مرکزی، بانک شهر و… همکاری‌ می‌کند. اطلاعات درج‌شده در شهرپی نیز به‌نوعی تبادل اطلاعات است. در رابطه با تبادل با سایر دستگاه‌ها، تا جایی که حریم شخصی افراد حفظ شود، مانعی ندارد.»

او در پایان صحبت‌هایش تصریح کرد: «تهرانِ من، حاصل 20 سال تلاش و تجربه است. شهرداری تهران طی سال‌ها به بلوغی رسید که توانست خدماتش را الکترونیکی کند و در این زمینه پیشرو شود. البته توجه به این نکته که همه‌ شهرها با نیازهای یکسانی روبه‌رو نیستند، ضروری است، به‌طور مثال طرح ترافیک فقط در شهرهای تهران و مشهد وجود دارد. ما با ارگان‌ها و سازمان‌های آماده و پتانسیل‌دار در زمینه زیرساختی و نرم‌افزاری همکاری می‌کنیم و همچنین تجارب و رهنمودهایمان را در اختیار سایر شهرداری‌های کشور قرار می‌دهیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.