راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس خبر داد: توسعه ویژه هسته معاملات برای عرضه‌های اولیه بورس و فرابورس

به گفته مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس، کاهش زمان بازگشایی نمادهای عرضه اولیه با توسعه جدید در هسته معاملات بورس و فرابورس محقق شده است. با توسعه ویژه هسته معاملات، اطلاعات پرتفوی سهام‌داران در سامانه‌های شرکت‌های کارگزاری کاملاً به روز است و هم‌اکنون تمامی سامانه‌های معاملاتی بورس‌ها و سامانه‌های پس از معاملات در شرایط پایدار قرار دارند.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه، حمید حسن‌آبادی، مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس و اوراق بهادار، با اشاره به این که کاهش زمان بازگشایی نمادهای عرضه اولیه، از جمله اقداماتی است که همیشه در دستور کار همکاران فنی قرار داشته است، گفت: « این امر با توسعه جدید در هسته معاملات بورس و فرابورس محقق شده است.»

به نقل از سنا، حمید حسن‌آبادی، مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به این‌که در روز جاری سامانه معاملاتی فرابورس بدون مشکل سرویس‌های لازم برای انجام معاملات را ارائه کرده است،‌ گفت: «امروز در این سامانه نماد مدیریت با صف فروش به تعداد بالغ بر ۹۸۰۰۰ سفارش بازگشایی گردید که در فرایند بازگشایی بیش از ۱۰۷ هزار معامله تولید و فرایند بازگشایی این نماد در ۳۰ ثانیه به‌طور کامل انجام شد.»

حسن‌آبادی یادآوری کرد: «پیش از این، صف‌های فروش یا خرید با این تعداد سفارش قابل پشتیبانی در سامانه معاملات نبوده و معاملات نمادها با صف فروش سنگین به بعد از ساعت بازار منتقل می‌شد و در این بازه زمانی نیز بازگشایی نمادها به زمانی بیش از ۴ دقیقه نیاز داشت.»


پیگیری روال عادی معاملات، بدون اختلال


او ادامه داد: «اما با توسعه انجام‌شده روی سامانه معاملات در شرکت مدیریت فناوری بورس تهران و به‌کارگیری ماژول توسعه‌یافته جدید برای فرایند بازگشایی که از هفته گذشته در محیط عملیاتی قرار گرفته است، نمادهایی با صف‌های سنگین در بازه زمانی بسیار کوتاه بازگشایی می‌شوند و روال عادی معاملات بدون اختلال پیگیری می‌شود.»

مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس همچنین در خصوص مشکل به وجود آمده در نمایش اطلاعات پرتفوی سهام‌داران در شرکت‌های کارگزاری در روز شنبه، عنوان کرد: «بروز خطا در کانال‌های ارتباطی سامانه Csdidata متعلق به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، موجب توقف ارسال اطلاعات به بانک اطلاعاتی سامانه مربوطه شده است.»

حسن‌آبادی ادامه داد: «در نتیجه این اختلال  تعدادی از شرکت‌های کارگزاری موفق به نمایش صحیح اطلاعات مشتریان خود نشدند که بلافاصله پس از بررسی علت بروز خطا و رفع آن و اطمینان از صحت عملکرد سیستم‌ها، ارسال اطلاعات از سر گرفته شد.»

او با تأکید بر این‌ که اطلاعات ارسالی صرفاً برای مشاهده دارایی‌ها از سوی مشتریان کارگزاری‌ها بوده است و کارگزاران در صورت لزوم قادر به دسترسی به این اطلاعات از طریق سامانه بک‌آفیس‌ خود بوده‌اند، گفت: «در حال حاضر مشکل مربوطه به طور کامل برطرف شده و اطلاعات پرتفوی سهام‌داران در سامانه‌های شرکت‌های کارگزاری کاملاً به روز است.»

حسن‌آبادی، در خصوص عرضه‌های اولیه ارائه‌شده در هفته‌های اخیر نیز افزود: «اختلالات رخ‌داده هیچ ارتباطی به عرضه‌های اولیه ارائه‌شده ندارد و هم‌اکنون تمامی سامانه‌های معاملاتی بورس‌ها و سامانه‌های پس از معاملات در شرایط پایدار قرار دارند.»

مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس افزود: «همه همکاران حوزه‌های فنی و کسب‌وکاری در مجموعه سازمان، همواره در تلاش‌اند فرایندهای معاملاتی پیش و پس از معاملات با روند نرمال طی شده و سرویس‌دهی به ذی‌نفعان با بالاترین درجه پایداری و کیفیت ارائه شود.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.