راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

فاطمی‌امین در صحن علنی مجلس از برنامه خود برای وزارت صمت دفاع کرد / آمده‌ام تا امضاهای طلایی را از بین ببرم

زهرا داستانی/ سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر پیشنهادی صمت در دولت سیزدهم صبح امروز با حضور در صحن علنی مجلس از برنامه‌های خود در برابر نمایندگان مخالف دفاع کرد. تنظیم بازار، ایجاد توسعه متوازن در کشور و حل بسیاری از مشکلات اقتصادی از جمله محورهای دفاعیات او بود. وزیر پیشنهادی صمت وعده داد تا بیماری مزمن اقتصاد ایران را طی دو یا سه سال آینده حل کند، صنعت خودرو ایران را با یک برنامه دوساله به یک صنعت افتخارآفرین تبدیل کند و تورم را به سمت تک‌رقمی‌شدن پیش ببرد.

سیدرضا فاطمی‌امین با بیان اینکه تلاش خواهد کرد تا ایران در سال 1400 به جایگاه اول اقتصادی، علمی و فرهنگی در سطح آسیای جنوب غربی دست یابد، وزارت صمت را وزارتخانه‌ای گسترده دانست و گفت: «تورم بیماری مزمن اقتصاد ایران است و درمان آن به دو یا سه سال زمان نیاز دارد. در دولت سیزدهم بر این موضوع تأکید شده و تلاش خواهد شد در آینده نزدیک مشکل تورم حل شود. وزارت صمت در نظر دارد ابتدا تورم را به نصف تورم سال 1399 کاهش دهد و سپس به سمت تک‌رقمی‌شدن حرکت کند.»

او با اشاره به تأثیر نقدینگی و تولید ارز در تورم گفت: «این روزها موضوع تنظیم بازار و وجود آشفتگی‌ها در این حوزه به دغدغه‌ای برای نمایندگان، مسئولان و مردم تبدیل شده است؛ قیمت‌ها نوسان دارد و مشاهده می‌شود که قیمت سیمان چندبرابر شده است. در این رابطه دولت کجاست؟ اگر دولت بر این بازارها اشراف داشته باشد، نباید اجازه چنین جولان‌هایی را بدهد.»

او راه‌اندازی سامانه جامع تجارت را از راه‌حل‌های کنترل بازار دانست و گفت: «سامانه جامع تجارت مصوب مجلس است که متأسفانه به اتمام نرسیده است. البته در نظر داریم تا پایان سال آن را به سرانجام برسانیم. این سامانه موجب مبارزه با قاچاق، کنترل بازار و جلوگیری از فساد خواهد شد.»

فاطمی‌امین با اشاره به تأکید رهبری بر تولید و تأثیر آن در اقتصاد ایران گفت: «طی شش ماه آینده تمرکز ویژه‌ای بر تأمین مواد اولیه و رفع موانع، به‌ویژه در حوزه موارد مربوط به معیشت مردم خواهیم داشت. همچنین برای نرخ ارز و صادرات برنامه ویژه‌ای پیش‌بینی شده است.»

او در پاسخ به سؤال یکی از نمایندگان مخالف درباره برنامه‌هایش برای کاهش قیمت سیمان و مواد اولیه گفت: «با تمرکز بر تولید و تکمیل سامانه جامع تجارت و تعادل‌بخشی به بازار ارز و کنترل بازار، حتماً قیمت سیمان به قبل از قطعی برق بازخواهد گشت. البته در این راستا مجلس نیز باید پشتیبان وزارت صمت باشد، زیرا ساختن ایران، کار مشترک همه ماست.»


پشتیبانی از کسب‌وکارها با راه‌‌اندازی سامانه قواعد و مجوزها


وزیر پیشنهادی صمت با اشاره به تعطیلی و ظرفیت پایین واحدهای تولیدی در استان‌های مختلف ایران گفت: «دولت نباید بنگاه‌داری کند، اما معتقد به بازارسازی است. به عبارتی خود را شریک واحدهای تولیدی و بخش خصوصی می‌داند، نه رقیب آنها، زیرا در صورت موفقیت این بخش کشور رشد خواهد کرد.»

فاطمی‌امین در تشریح برنامه‌های خود در راستای پشتیبانی از کسب‌و‌کارها گفت: «با تقویت بازارهای داخلی و توجه به بازارهای خارجی، تجمیع تقاضاها و هم‌افزایی بین کسب‌وکارها تلاش خواهیم کرد عملکرد خوبی ارائه دهیم و در این راستا هر سه ماه یک بار گزارش عملکرد مطلوبی به نمایندگان ارائه خواهیم کرد.»

او همچنین از راه‌اندازی سامانه قواعد و مجوزها تا پایان سال (در صورت تأیید صلاحیت خود) خبر داد و گفت: «راه‌اندازی این سامانه از اتخاذ تصمیمات خلق‌الساعه جلوگیری می‌کند و امضاهای طلایی را از بین می‌برد. قطعاً بسیاری از مجوزها باید نظارت پسینی شوند.»

وزیر پیشنهادی دولت با اشاره به برنامه‌های خود برای تسهیل در اخذ مجوز کسب‌وکارها گفت: «سال آینده بسته‌های سرمایه‌گذاری پیش‌بینی خواهد شد تا سرمایه‌گذاران بتوانند به‌راحتی موضوع فعالیت خود را انتخاب کنند و حتی نیازی به اخذ مجوز نداشته باشند.»

فاطمی‌امین همچنین به واحدهای صنعتی، معدنی و تجاری قول داد تا در صورت تأیید صلاحیت، تحریم‌های داخلی را بردارد و تحریم‌های خارجی را خنثی کند.

او با اشاره به تجربه خود در برداشتن تحریم‌های داخلی و خارجی برای بنزین گفت: «سال 1385 در ستاد تبصره 13 بودم. در قالب ستاد تبصره 13 موضوع دوگانه‌سوز کردن خودروها، کارت سوخت و سهمیه‌بندی و از رده خارج‌شدن خودروهای فرسوده مطرح و اجرایی شد. سال 1386 کنگره آمریکا طرحی را برای تحریم بنزین مصوب می‌کرد که با موضوع سهمیه‌بندی بنزین این طرح خنثی شد.»

وزیر پیشنهادی صمت با اشاره به اهمیت صادرات در اقتصاد امروز ایران گفت: «بازار ارز برای تعادل به تزریق حداقل سه الی چهار میلیارد دلار نیاز دارد. ما برنامه دقیق و حساب‌شده‌ای برای تعادل بازار ارز تنظیم کرده‌ایم. با اتاق بازرگانی و برخی کارشناسان در مورد این برنامه مشورت و همکاری کرده‌ایم تا این برنامه بدون فوت وقت اجرایی شود. همچنین هدف‌گذاری کرده‌ایم تا پنج میلیارد دلار بیش از مدت مشابه سال قبل در شش ماه دوم، به کشورهای دیگر کالا صادر کنیم. این کار علاوه بر اینکه تعادل بازار ارز را برقرار می‌کند، روی تورم نیز تأثیرگذار خواهد بود.»

او با اشاره به تورم بیش از 25درصدی در ایران گفت: «تورم بالا سبب شده قدرت خرید مردم به‌شدت کاهش یابد و عدم تقاضا نیز بسیاری از واحدهای تولیدی را به تعطیلی کشانده است؛ بنابراین ما باید با لوکوموتیو صادرات، گردش اقتصادی را به ریل برگردانیم.»


تولید قدرت اقتصادی در عرصه بین‌المللی


فاطمی‌امین با اشاره به دیپلماسی اقتصادی تأکید کرد: «دیپلماسی اقتصادی از مهم‌ترین اولویت‌های ماست که با مشارکت وزارت امور خارجه پیش خواهد رفت. من معتقدم تاکنون، توان بازدارندگی دفاعی‌مان برای ما تولید قدرت کرده است. ما باید بتوانیم در بخش اقتصادی هم در صحنه بین‌المللی قدرتمند ظاهر شویم.»

او با بیان اینکه اگر روابط اقتصادی با کشورهای همسایه و سایر کشورها تقویت شود، قدرت اقتصادی پیشران قدرت سیاسی و فرهنگی کشور خواهد شد، گفت: «اقتصاد ایران باید بزرگ‌تر از مرزهایش باشد. ما با گسترش تبادلات تجاری جهانی می‌توانیم هم مباحث خود را حل‌وفصل کنیم و هم قدرت سیاسی کشور را افزایش دهیم. این برنامه مبتنی بر تجارب اثبات‌شده است. بنده سالیان زیادی روی موضوع صادرات تمرکز داشته‌ام. با همین شرایط تحریمی نیز می‌توانیم در موضوع صادرات درست عمل کنیم.»

وزیر پیشنهادی صمت با بیان اینکه می‌توان معدن را جایگزین نفت کرد، گفت: «یکی از ظرفیت‌های ایران وجود معادن متعدد در آن است. اگر بتوانیم معدن را توسعه دهیم، توسعه‌ای متوازن در کشور ایجاد کرده‌ایم. چرا باید پنج هزار معدن کشور تعطیل باشد؟ چرا باید نگران خام‌فروشی باشیم؟ اگر نگران خام‌فروشی هستیم، باید بر فرآوری متمرکز شویم.»


برنامه‌های فاطمی‌امین برای تبدیل صنعت خودرو به افتخار ملی


فاطمی‌امین توسعه صنعت خودرو را از دغدغه‌های خود عنوان کرد و افزود: «یک برنامه شش‌ماهه و یک برنامه دوساله برای توسعه صنعت خودرو تعریف کرده‌ایم که جزئیات آن در اختیار همه نمایندگان قرار دارد. ان‌شاءالله با اجرای برنامه دوساله تا سه الی چهار سال آینده صنعت خودرو، افتخار ملی خواهد بود.»

وزیر پیشنهادی صمت سه مشکل را در صنعت خودرو برشمرد و افزود: «عدم رقابتی‌بودن، تولید پایین و عدم تأمین هزینه تولید از جمله مشکلات صنعت خودرو به‌شمار می‌آیند. این مشکلات سبب شده‌اند تا نتوانیم کیفیت خودروها را بهبود بخشیم. اگر بخواهیم کیفیت خودرو را ارتقا دهیم، باید قیمت تمام‌شده تولید آن را کاهش دهیم.»

فاطمی‌امین اصلاح ساختارهای مدیریتی و اقتصادی را از اولویت‌های تیم اقتصادی خود دانست و گفت: «دولت نباید بنگاه‌داری کند. اگر وزیر صنعت بشوم، اصلاً مایل نیستم مدیران عامل شرکت‌های خودروسازی را تعیین کنم. در یک دوره گذار آنها را به سهام‌داران واگذار خواهم کرد. همین امسال مصرف سوخت خودروهای تولیدی را به کمتر از هشت لیتر در 100 کیلومتر خواهیم رساند و در سال 1404 ان‌شاءالله به قله صنعت خودروسازی خواهیم رسید.»

او بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را معضل اصلی ایران دانست و گفت: «ما می‌توانیم فارغ‌التحصیلان را در کارهای تولیدی ساده، معدنی و تجاری مشغول به کار کنیم. ما باید به سمت پیشران‌های اقتصادی و صنایع الکترونیکی، الکتریکی و ماشین‌آلات صنعتی برویم.»


تجلی فسادستیزی دولت سیزدهم را در وزارت صمت خواهید دید


وزیر پیشنهادی صمت، توسعه متوازن را یکی از مهم‌ترین راهبردها، برنامه‌ها و دغدغه‌های اصلی خود خواند و گفت: «ما با توزیع عادلانه منابع و فرصت‌ها، شرایط توسعه متوازن را برای تمامی مردم فراهم خواهیم کرد. تا پایان سال جاری برنامه عملیاتی را برای 450 شهرستان متناسب با شرایط هر منطقه ترسیم خواهیم کرد که تمامی اهداف و اقدامات وزارت صمت و دولت را مشخص می‌کند. این برنامه مبنای عملکرد مشترک ما خواهد بود و مدیران را بر اساس آن انتخاب خواهیم کرد.»

فاطمی‌امین با بیان اینکه فسادستیزی یکی از مهم‌ترین شعارهای دولت سیزدهم است، گفت: «در برنامه‌های ارائه‌شده اعلام کردم که با شفاف‌سازی و اصلاح فرایندها؛ فساد، امضاهای طلایی، حیاط‌خلوت‌ها و رانت‌ها را از بین خواهم برد. تجلی شعار فسادستیزی دولت را در وزارت صمت خواهیم دید.»

او هماهنگی بین‌بخشی را یکی دیگر از موضوعات محوری برنامه‌های خود اعلام کرد و افزود: «به لحاظ قیمت ثابت بیش از 30 درصد تولید ناخالص داخلی را وزارت صمت مدیریت می‌کند و 45 درصد اشتغال کشور در این بخش است. در همین راستا در حوزه مسکن تأمین مصالح ساختمانی را در اولویت‌های کاری خود قرار داده‌ایم و برآورد لازم برای میزان نیاز ما انجام گرفته است، ظرفیت داخلی نیز کافی است و می‌دانیم که اگر مسکن راه بیفتد، لوکوموتیو اقتصاد کشور به حرکت درخواهد آمد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.