راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

منصوری: سیستم بانکی برای بانک 1400 اکنون باید تولید شود

در سمینار تخصصی بانکداری الکترونیک با دکتر منصوری یکی از پیشکسوتان عرصه بانکداری الکترونیک و مدیرعامل شرکت اسوه ایران به گفتگو پرداختیم. وی در رابطه با ایده ایجاد یک نرم‌افزار کربنکینگ جدید در فضایی که شرکت‌هایی تولیدکننده کر به فعالیت می‌پردازند، بعضی از بانک‌ها خودشان نرم‌افزار تهیه می‌کنند و گروهی دیگر از نرم‌افزارهای خارجی استفاده می‌کنند، گفت: با تجربه‌ای که من در سال‌های اخیر در حوزه‌های مختلف کسب کردم به این نتیجه رسیدم که تولید نرم‌افزار می‌تواند موثرتر باشد.

مثلا ما در رابطه با نرم‌افزار خارجی گمان می‌کنیم که خرید نرم‌افزار کافی است و مساله را حل می‌کند. اما ما با خرید هر نرم‌افزار دو مرحله تبدیل داده و استقرار را داریم که از دیدگاه خیلی‌ها این پوشیده است. اگر ما یک نرم‌افزار خارجی بگیریم فکر می‌کنیم سال‌هایی که برای تولید صرف می‌شود را دیگر نداریم و کار ما سریع‌تر می‌شود اما یک اصل دیگر به نام تطبیق اینجا خودش را نشان می‌دهد. نرم‌افزار خارجی براساس مقررات و رویه‌های کشور مبدا تنظیم شده است و وقتی وارد ایران می‌شود باید با فرهنگ، مقررات و رفتار کاربر ایرانی کار کند و به علت تغییراتی که ما باید بر روی نرم‌افزار خارجی گران‌تر از محصول داخلی می‌شود و در اکثر موارد زمان زیادی را برای تطبیق صرف می‌کند. به همین علت من به این نتیجه رسیدم که ما خودمان می‌توانیم این کار را انجام بدهیم و تولید داخلی داشته باشیم که ایجاد اشتغال هم می‌کند.

در ادامه منصوری راجع به اینکه با وجود شرکت‌های داخلی چه لزومی به ایجاد کربنکیگ جدید بود و محصول شرکت اسوه ایران چه زمانی عملیاتی می‌شود، گفت: من با تجربه‌ای که داشتم دیدم که مشکلی وجود دارد که آن بحث معماری قدیمی است. ما به این نتیجه رسیدیم که با معماری سی سال پیش دیگر نمی‌توان جوابگوی نیازهای حال حاضر شد. با این نگاه در اسوه ایران جمع شدیم و هدفمان این است که معماری نوین سرویس‌گرا را در سیستم جاری کنیم. بنابراین نرم‌افزار ما از نظر کاربرد، همان کاربرد نرم‌افزارهای دیگر را اما با معماری نوین دارد. شعار ما این است که سیستم بانکی برای بانک 1400 باید اکنون تولید شود. در فصل پاییز محصول نمونه و در سال بعد محصول کامل عملیاتی می‌شود.

در صورت تمایل برای دیدن فیلم کامل این گفتگو، می‌توانید ویدئوی زیر را مشاهده کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.