راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در رویداد آنلاین جوانه مطرح شد / گلوگاه صنعت سرمایه‌گذاری جسورانه، سرمایه انسانی است

رویداد آنلاین جوانه با محوریت معرفی شرکت سرمایه گذاری هزار دستان، باحضور مهدی امیری مدیرعامل کافه بازار، شهرام شاهکار مدیر ارشد اجرایی دیوار، حسام آرمندهی، رئیس هیئت مدیره هلدینگ هزاردستان، مجید رضوی مدیرعامل هلدینگ هزاردستان و نیما نامداری برگزار شد.

مجید رضوی مدیرعامل هلدینگ هزاردستان، در این مراسم بااشاره به راه‌اندازی جوانه گفت: «تجربه‌های قبلی به ما نشان داده بود که در حوزه استارتاپ، نیروی انسانی به نسبت ایده‌ها با محدودیت روبه رو است. بنابراین جوانه را راه‌اندازی کردیم تا با تیم‌های جدید و نوآور همکاری کنیم.»

او بار دیگر به اهمیت نیروی انسانی در این اکوسیستم اشاره کرد و گفت: «مهم‌ترین عامل به ثمر رسیدن یک ایده، تیم است. تیم باید بر نحوه تعاملش با فضا اشراف داشت باشد و در زمان‌های سخت تصمیم‌های درست و هوشمندانه بگیرد، در واقع گلوگاه صنعت سرمایه‌گذاری جسورانه در سرمایه فیزیکی خلاصه نمی‌شود.»

او با اشاره به برخی شکست‌های هزار دستان گفت: «پروژه «رسید» که اکنون غیرفعال شده است، با معیارهای اولیه ما مطابق نبود و برای شکست محسوب می‌شود.»

او با بیان اینکه شروع کردن در ایران آسان‌ترین مرحله است ادامه داد: «در اکثر سرمایه‌گذاری‌ها، تمرکز بر شروع فعالیت است. اینکه چه سهمی را بخریم و یا چه تیمی را اجماع کنیم که جذاب‌تر باشد دغدغه اصلی افراد است. درحالی که به خروجی آن که انتظارت بیرونی و در نتیجه آن آسیب به نیروی انسانی است توجهی نمی‌شود.»

حسام آرمندهی در همین راستا اضافه کرد: «شروع موفقیت با پذیرش شکست‌ها شکل می‌گیرد. ما بعد از بسته شدن رسید بود که توانستیم با ذهن آزاد، اپلیکیشن مسیریابی بلد را راه‌اندازی کنیم. بهتر است تیم‌ها توانمندی‌های خود را بشناسند و در راستای آن حرکت کنند.»

او ادامه داد: «نحوه برخورد با باخت، شمشیر دولبه است؛ اگر تیمی به سرعت شکست را قبول کند کارآفرین نیست و اگر با وجود شکست‌های پی در پی مسیر پیشین خود را ادامه دهد، در یک دور باطل قرار می‌گیرد.»

آرمندهی بیان کرد: «فضای نوآوری مناسب، استارتاپ کارآمد و نیروی انسانی چابک وجود دارد؛ مشکل عدم تحقق خروجی در این بین است . درست مثل زمانی که همه افراد جامعه خانه بخرند و هیچکس نتواند آن را بفروشد.»    

به گفته او، هلدینگ هزار دستان از دو سال پیش تصمیم گرفت که شرکت‌هایش مستقل شوند. بازار و دیوار، اواخر سال 98 و اوایل سال 99 به استقلال نسبی دست پیدا کردند درحالی که شرکت‌هایی مانند بلد، ستون، قرار، فانوس و کاروبار از هلدینگ کاملا جدا نشده بودند. اواسط سال 99 این روند اندکی تغییر کرد و پلتفرم قرار سیستم‌های مالی و ساختمان خود را هلدینگ جدا کرد. ستون و بلد هم تا حد زیادی به این سمت حرکت کردند.


هزار دستان از دل ناامیدی‌ها شکل گرفته است


نامداری در پی صحبت‌های امیری با اشاره به فانوس بیان کرد: «فانوس، مرکز پژوهشی هزار دستان است که به فعالیت تحقیقاتی در حوزه‌های منحصر به‌فرد کوانتوم، زمینه‌های حقوقی مرتبط با هوش مصنوعی و دیتا مشغول است. فانوس پژوهشگاه تحقیقاتی هزاردستان است که ورودی آن از شرکت‌هاست.»

نامداری درباره جوانه توضیح داد: «جوانه قصد دارد مانند یک وی‌سی (شرکت سرمایه‌گذار خطرپذیر کلاسیک) عمل کند. جوانه همچنین سازوکار مشخصی را برای مراجعین در نظر گرفته است.»

به گفته او، در این شرکت یک کمیته سرمایه‌گذاری وجود دارد که مهدی امیری به عنوان مدیرعامل کافه بازار، شهرام شاهکار به عنوان مدیر ارشد اجرایی دیوار، حسام آرمندهی،رئیس هیات مدیره هلدینگ هزاردستان، مجید رضوی به عنوان مدیرعامل هلدینگ هزاردستان ومن به عنوان مدیرعامل جوانه اعضا آن هستیم. در این کمیته دو هفته یکبار جلسات منظم برگزار می‌شود.»

نامداری درباره وظایف کمیته بیان کرد: «کمیته دو وظیفه اصلی دارد، هر تیمی که مراحل اولیه غربالگری را پیمود، در کمیته سرمایه‌گذاری باید رای مثبت اعضا را کسب کند. ما یک توافق داخلی انجام دادیم تا با اجماع، برای تیم‌ها تصمیم‌گیری کنیم یا حداکثر یکی از پنج عضو مخالف سرمایه‌گذاری برای یک تیم باشد، چون اعتقاد داریم ما باید با اشتیاق یک تیم را به جوانه بپذیریم و به آن کمک کنیم.»

او ادامه داد: «پس از اینکه کمیته سرمایه‌گذاری تصمیم می‌گیرد روی یک تیم سرمایه‌گذاری شود، کلیات مدل سرمایه‌گذاری را هم تعیین می‌کند، سپس تیم‌ها مراحل بعدی جذب سرمایه مانند قطعی کردن ارزش و تنظیم قرارداد را انجام می‌دهند. کمیته نیز فردی را به عنوان نماینده تعیین می‌کند. او با تیم در ارتباط است و امکان دارد در آینده عضو هیئت مدیره آن تیم شود یا متناسب با شرایط قرارداد همکاری خود را با آن تیم دنبال کند.»

به گفته او، تیم‌های مذکور می‌توانند از دل گروه هزاردستان بیرون آمده باشند که نیاز به جذب سرمایه‌ دارند یا تیم‌های بیرونی نیازمند به تامین سرمایه باشد. جوانه برای سرمایه‌گذاری بر تیم‌ها به لحاظ اندازه آن‌ها محدودیتی ندارد و حتی تیم‌های سری بی و سری سی‌را ‌می‌پذیرید. چراکه در حال حاضر فضا  فضای گزینشی نیست.

نامداری در خصوص تمایز جوانه با سایر مجموعه‌های سرمایه‌گذاری گفت: «کسانی که درگیر فرآیند سرمایه‌گذاری در جوانه هستند، خودشان پیش‌تر این راه را طی کرد‌ه‌اند و همگی در مقطعی از زمان، باچالش‌های جذب سرمایه نیز روبه رو بوده‌اند. برهمین اساس آن‌ها می‌توانند خود را جای بنیانگذاران استارتاپ جدید بگذارند و چالش‌های آن‌ها را درک کنند. این مزیت در ایران کمیاب است. مزیت دیگر جوانه، امیدواری است. در روزهای سخت کشور که مردم درگیر آب، برق و طرح صیانت هستند لازم است نیروی ایستادگی را به خود تزریق کنیم.» 

 او بابیان اینکه هلدینگ هزاردستان از دل مجموعه‌‌ای از ناامیدی‌ها شکل گرفته است ادامه داد: «افرادی که در هزاردستان فعالیت می‌کنند،بلد هستند که چگونه شمع امید را در دل خود روشن نگه دارند، هر چند فانتزی به نظر می‌رسد. تلاش در این مملکت نیاز به مهارت شخصی – روانی‌ای دارد که مداوم به خودمان وعده بدهیم که فرصت‌هایی وجود دارند که انتظار مارا می‌کشند.»

مهدی امیری در همین راستا بیان کرد: «تیم‌ها جدا از مبحث  پول، آدم‌ها را برای شراکت انتخاب می‌کنند. سرمایه‌گذاران باید آدم‌‌ها را بررسی کنند و مطابق با مدل رفتاری آن‌ها بسنجد که تمایل به همکاری با یکدیگر دارند یا خیر. »


خلق شرکت‌های بزرگ از هیچ


 شهرام شاهکار نیز بیان کرد: «تجربه خلق شرکت‌های بزرگ از هیچ مهم‌ترین وجه تمایز جوانه است. اعضا جوانه به واسطه همین تجربه، توانایی درک متقابل از متقاضیان نوپا را دارند، و چالش‌های آن‌ها تداعی کننده اولین تجارب آنهاست.»

شاهکار در خصوص معیارهای انتخاب تیم‌ها توضیح داد: «مهم‌ترین عاملی که می‌تواند شکست یا پیروزی محصول را رقم بزند، تیم است. معیار اصلی من، میزان کنجکاوی و اشتیاق تیم‌ها برای مسئله انتخابیشان است. نه راه حل. قصه آنها و دلیل اینکه چرا به دنبال این موضوع رفته‌اند برای من ارزشمند است.»

به گفته او، بهتر است تیم‌ها بیشتر از یک بنیانگذار داشته باشند تا علاوه بر اشتراک نظراتشان، در شرایط سخت از یکدیگر پشتیبانی کنند.

مهدی امیری در راستای معیار انتخاب تیم‌ها گفت: «مدل نگاه تیم‌ها و چشم‌اندازی که برای طرح خود در نظر گرفته‌اند برای من بسیار مهم است. شرکت‌ها برای موفقیت باید مدل‌های درامدی مختلف را تست کنند. تیم‌ها همچنین باید مدیریت مالی داشت باشند، اینکه چگونه در مراحل اولیه درامدشان را در بخش‌های مختلف سرمایه‌گذاری کنند از دیگر معیارهای مد نظر جوانه است.»

او ادامه داد: «هم‌بنیان گذاران در جلسات نباید بایکدیگر رقابت داشته باشند و بخواهند برتری خود را نشان دهند. روحیه انعطاف‌پذیری و جنگندگی از حیث اینکه ماهیت مسیرشان سخت است، از دیگر معیارهای مورد تایید من است.»

آرین افشار، مدیر سرمایه‌گذاری جوانه در خصوص پیوند بیان کرد: «در پیوند هدف این است که افراد یا تیم‌ها محصول خود را ارائه دهند، آن‌ها در صورت پذیرش می‌توانند درخواست سرمایه‌گذاری خود را با اولویت به جوانه ارسال کنند.»

به گفته او، ورود به پیوند دشوار است. پیوند مانند شتاب‌دهنده‌ها به افراد و تیم‌ها آموزش و تعلیم نمی‌دهد چراکه بیشترین تمرکزش بر ایده است. در پیوند، ابتدا صاحبان ایده طرح‌های خود را ارسال می‌کنند و بعد از ارزیابی توسط کمیته پذیرش آن‌ها می‌توانند ایده خود را به محصول اولیه تبدیل کنند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.