راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تهران، رتبه اول مزارع غیرقانونی رمزارز در کشور

بیش‌ترین مزارع غیر قانونی رمزارز در استان‌های تهران، اصفهان، آذربایجان شرقی و خراسان رضوی شناسایی شده‌اند.

«رمزارزها انرژی را می‌بلعند» ساده‌ترین توجیه برای ممنوعیت استخراج آن‌ها در خانه و فعالیت مزارع خارج از چارچوب است. رمزارز، دارایی جدیدی است که هر فرد با یک دستگاه می‌تواند صاحبش شود. این ویژگی می‌تواند به‌تنهایی باعث شود مردم با مقداری سرمایه بخواهند دستگاه‌های استخراج رمزارز را بخرند و هرماه به‌وسیله آن درامد کسب کنند؛ البته استخراج رمزارز به این ‌سادگی نیست و انجام آن برق بسیار زیادی را مصرف می‌کند به حدی که ممکن است سهم برق یک ساختمان و یا خیابان را برای خود کند. رویای کسب ثروت از رمزارزها، صنعت ماینینگ را از چین و روسیه به ایسلند و ایران بسط داده است.

مدتی است که در ساعت‌های مختلف شبانه‌روز برق کشور قطع می‌شود؛ با نادیده‌گیری دلیل قطعی‌های اخیر برق که به‌طور رسمی آماده نبودن نیروگاه‌های برق‌آبی کشور در زمان مقرر و توقف سرمایه‌گذاری در این بخش اعلام‌شده؛ بار دیگر دستگاه‌های ماینر به‌عنوان اصلی‌ترین علت خاموشی‌های چندباره در روز معرفی شدند. تا حدی که حسن روحانی در جلسه پنجم خرداد هیئت دولت، هم‌زمان با فرا رسیدن پیک گرما در کنار سستی منابع، روشن کردن دستگاه‌های استخراج رمزارز تا پایان شهریورماه را ممنوع اعلام کرد و از تمام وزارتخانه‌ها اعم از وزارت نیرو، وزارت صمت و کشور درخواست کرد به جلوگیری از فعالیت استخراج‌کنندگان رمزارزها کمک کنند.

اخطارهای دولت مبنی بر جریمه‌های سنگین نقدی و ضبط دستگاه‌ها کارساز نبود. و طولی نکشید که خبرهایی مبنی بر شناسایی مراکز غیرقانونی در شهرهای مختلف ایران منتشر شد. کشف مزرعه غیرقانونی با بیش از هفت هزار ماینر در غرب تهران، کشف ۶۰ مزرعه استخراج رمزارز در پاکدشت، دو مزرعه رمزارز و کشف 3 هزار دستگاه ماینر غیرمجاز در مشهد و از این قسم خبرها.

در رابطه با همین موضوع، جواد کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد در مجلس، بابیان اینکه بار برق مصرفی ناشی از استفاده‌های غیرقانونی در کشور تقریباً حدود ۲ هزار مگاوات در روز است اعلام کرد: «شهر مشهد ازنظر کشف مزارع رمزارز رتبه نخست را در کشور به دست آورده است.»

درحالی‌که محمد خدادادی مجری طرح تامین برق مراکز استخراج رمزارزها، به راه پرداخت اعلام کرده: «بیش‌ترین مزارع غیر قانونی در استان‌های تهران، اصفهان، آذربایجان شرقی و خراسان رضوی شناسایی شده‌اند؛ که بین آن‌ها تهران ازنظر تعداد در رتبه اول قرار دارد.»

سردار حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران بزرگ نیز اعلام کرده: «پلیس طرح ویژه‌ای را برای برخورد با استخراج‌کنندگان رمزارزها در دستورکار خود قرار داده است. از زمان اجرای طرح تاکنون بیش از ۷۰ نقطه در تهران که به مزارع استخراج رمزارزها بدل شده بود، شناسایی شده است.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.