راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در جلسه اعطای گواهینامه رتبه‌بندی به شرکت آسیاتک مطرح شد: باید به بخش خصوصی اعتماد کنیم

از ساعت 11 تا 12:30 امروز، مراسم آنلاین اعطای گواهینامه رتبه‌بندی سطح 2 برای مرکز داده آزادگان شرکت انتقال داده‌های شرکت آسیاتک به‌عنوان اولین مرکز داده ممیزی شده کشور، برگزار شد. این مراسم با حضور امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات، برخی دیگر از مدیران این سازمان و مدیران شرکت آسیاتک برگزار شد. در این جلسه به روند اخذ این مجوز جدید و مراکز داده آسیاتک پرداخته شد.


فرآیند اخذ مجوز


مازیار مباشری مدیرکل دفتر تدوین ضوابط فنی و مقررات دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات ایران در مورد تقسیم‌بندی حاکمیت مراکز داده بیان کرد: «در بحث حاکمیت پیش‌بینی شده که به دو بخش تقسیم شود که یکی تولی حاکمیتی است که بر عهده سازمان فناوری اطلاعات ایران بوده که اپراتورها و مشتریان را مدنظر قرار می‌دهد. در مورد بخش دیگر که تصدی حاکمیتی است، با سازمان نظام صنفی رایانه‌ای توافق‌نامه منعقد شده تا به‌صورت مشارکتی با سازمان فناوری اطلاعات فعالیت کنند؛ درنهایت برای رتبه‌بندی، یک کارگروه ایجاد شده و اسناد و مستندات لازم تهیه شده است».

مباشری در مورد فرایندی که برای صدور مجوز آسیاتک طی شده گفت: «آذر 95، کمیسیون تنظیم مقررات مصوبه اصول حاکم بر رتبه‌بندی مراکز داده را تصویب کرده و در اردیبهشت 96 فراخوان‌های رتبه‌بندی مراکز داده و نهادهای ارائه‌دهنده خدمات ممیزی مراکز داده صادر شد. در اسفند 98، فرآیند صدور مجوز تصویب شده و 9 مجوز موقت در اردیبهشت 99 صادر شد و مقرر شد تا سال پس‌ازآن، این مجوزها به مجوز دائم تبدیل شوند. درنهایت در 8 خرداد 1400، گواهینامه انطباق شرکت مرزبان کیفیت برای مرکز داده آزادگان شرکت انتقال داده‌های آسیاتک و امروز 19 تیر، گواهینامه رتبه‌بندی سطح 2 برای مرکز داده آزادگان، صادر شد.»


ایجاد زیرساخت‌های مرکز داده


محمدعلی یوسفی‌زاده،‌ مدیرعامل آسیاتک، در مورد فرایند ایجاد مراکز داده این شرکت گفت: «آسیاتک از سال 91 در حوزه ارائه خدمات مرکز داده فعالیت خود را شروع کرد. با توجه به بررسی‌هایی که در برنامه‌ریزی استراتژی شرکت داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که به توسعه زیرساخت‌های نگهداری سرویس‌ها و پلتفرم‌های داخل کشور توسعه پیدا کند. در ابتدا از شرکت ارتباطات زیرساخت خدماتی دریافت کرده و ارائه خدمات را برای سایت‌هایی که در خارج از کشور نگهداری می‌شدند، شروع کردیم تا به آنها نشان دهیم، در داخل کشور امکان خدمات مناسب مرکز داده وجود داشته و آنها می‌توانند با دسترسی آسان‌تر، سرعت بیشتر و امنیت بالاتر به ارائه خدمات بپردازند و برای کشورمان ارزآوری و اقتدار لازم را داشته باشد.»

یوسفی‌زاده در مورد بخشی از فعالیت‌های شرکت آسیاتک درزمینه مراکز داده بیان کرد: «در سال 94 مرکز داده آزادگان را ایجاد کرده و سعی کردیم توزیع داده‌ها را در کشور با زیرساخت شبکه مادر مخابراتی تکمیل کنیم. در سال 95 برنده فراخوان شهرداری تهران در توسعه مرکز داده برج میلاد شده و در فاز یک در تراز 284+، 260 رک راه‌اندازی شد. فاز دوم برج میلاد در سال 99، در سلول‌های امن تراز 10-  برج میلاد اجرا شد.»


لزوم اعتماد به بخش خصوصی


امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات، در مورد ارائه مجوز فعالیت شرکت‌ها در دنیا گفت: «هرچند روند ارائه مجوز در دنیا رو به کاهش است، اما مجوز بهترین ابزار تنظیم‌گری، سیاست‌گذاری،‌ جمع‌آوری داده‌های مستند، خلق بازار و امکان ارتقای فعالان بخش خصوصی در دنیاست. اولین موضوع در مورد کارکرد درست مجوزها این است که باید آنها را از حالت صفر و یک (مجوز داشتن یا نداشتن) خارج کرده و باید طیف و رتبه‌بندی ساخته و امکان ارتقا و مسیر توسعه را ایجاد کند.»

ناظمی در مورد اهمیت بازیگران حوزه فناوری در خصوص صدور مجوزها بیان کرد: «اگر قرار است مجوزی داده شود،‌ این مجوز باید با مشارکت بخش خصوصی و ترجیحاً با صندلی بیشتر بخش خصوصی انجام شود؛ این افراد هم باید با فرآیندهای دموکراتیک و نه توسط دولت،‌ انتخاب شوند.»

رئیس سازمان فناوری اطلاعات افزود: «ما در صدور مجوزها،‌ سعی کرده‌ایم استراتژی سطح صفر را رعایت کنیم. این استراتژی یعنی اینکه باید همیشه بازیگران حوزه نوآوری یک فعالیت را پیش از دولت‌ها شروع می‌کنند. در این استراتژی هنگامی‌که دولت‌ها با هدف مقررات‌گذاری وارد می‌شوند به‌جای حذف بازیگران اصلی و ایجاد بازیگران جدید توسط دولت، فعالیت‌ها و بازیگران قبلی به رسمیت شناخته می‌شوند.»

امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات

ناظمی در مورد لزوم اعتماد به بخش خصوصی و به‌ویژه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای گفت: «مشارکت دادن به سازمان‌های مردم‌نهادی مثل نظام صنفی رایانه‌ای،‌ بخشی از کاری است که دولت‌ها باید انجام دهند و اگر قبلاً کمرنگ بوده، به خاطر نگاه اشتباه دولت‌ها بوده است. فراگیرترین سازمان مردم‌نهادی که در حوزه رایانه‌ای قرار دارد، نظام صنفی رایانه‌ای است که حدود 20 هزار عضو دارد؛ هنگامی‌که نهادی این تعداد عضو دارد، با همه مشکلاتی که دارد،‌ بهترین صدایی است که می‌تواند از بخش خصوصی نمایندگی کند.»

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد همکاری با سازمان‌های مردم‌نهاد افزود: «اگر مسیری را می‌رویم که اجازه می‌دهد صدای بخش خصوصی شنیده شده و تصمیم‌گیرنده باشد، حتماً مسیر درستی است هرچند در ابتدای راه ممکن است چالش‌هایی بوده و تمرین درستی برای دموکراسی نداشته باشیم. اما جز این راهی وجود نداشته و ما باید با این تمرین‌ها،‌توانمندتر شده و بین بخش خصوصی و بخش دولتی تعامل ایجاد کنیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.