راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کریپتو برای تازه‌واردان

ماهنامه عصر تراکنش شماره ۴۵ / هنوز با مقدمات بیت‌کوین و سایر رمزارزها آشنا نیستید؟ «هنک گیلمن»، سرپرست تحریریه نیوزویک در گفت‌وگو با «دن رابرتس»، سرویراستار وب‌سایت کریپتوکارنسی Decrypt اطلاعات جامعی در این زمینه جمع‌آوری کرده است.

می‌توانید رمزارز را ساده و سرراست تشریح کنید، انگار می‌خواهید برای پدربزرگ‌تان توضیح بدهید؟

رمزارزها بر خلاف ارزهای معمولی دارایی دیجیتال هستند. نمی‌توانید بیت‌کوین‌ها را لمس کنید یا در دست‌تان نگه دارید، اما وقتی به حساب بانکداری آنلاین‌تان وارد می‌شوید، می‌توانید موجودی‌تان را ببینید و اعتماد کنید که وجود دارند. می‌توانید مقداری شمش طلا داشته باشید؛ بدون اینکه هرگز آن شمش‌ها را دیده یا لمس کرده باشید. به جهانی وارد می‌شویم که در آن بخش فزاینده‌ای از اقلامی که ارزشمند می‌دانیم، ممکن است فقط دیجیتال باشند و همچنان ارزش داشته باشند. سرعت، حریم خصوصی و دردسر کمتر، شماری از جذابیت‌های دارایی‌های کریپتو هستند. در انتقال پول به‌صورت مرسوم ممکن است تصفیه تا چند روز طول بکشد و چنین چیزی در سال 2021 پذیرفتنی نیست. تراکنش‌های کریپتو در دفترکل عمومی و تغییرناپذیری ثبت می‌شوند که همه می‌توانند آن را مشاهده کنند و می‌توانید واسطه (برای مثال بانک) را که کارمزد می‌گیرد و فرایند را کُند می‌کند، حذف کنید.

سرمایه‌گذاران جدید در خرید بیت‌کوین که اکنون بسیار همه‌گیر شده، چطور باید عمل کنند؟

فقط میزانی از سرمایه‌تان را به بیت‌کوین وارد کنید که از دست دادنش دغدغه‌ای برای شما ایجاد نمی‌کند. برخی افرادی که شغل‌شان سرمایه‌گذاری است و طرفدار کریپتو شده‌اند، با تنها دو تا پنج درصد پورتفولیو شروع کرده‌اند. کریپتو در حال تبدیل‌شدن به طبقه دارایی استاندارد دیگری در پورتفولیوها مانند سهام، اوراق قرضه، فلزات و صندوق‌های ETF است.

افراد تازه‌وارد برای خرید کریپتو باید به کجا مراجعه کنند؟

صرافی‌های کریپتوی مختلفی وجود دارند که افراد می‌توانند استفاده کنند، اما کوین‌بیس با موفقیت خودش را به‌عنوان مقصد افراد تازه‌وارد در ایالات متحده تثبیت کرده است. حساب می‌سازید، احراز هویت می‌شوید و مقداری کریپتو می‌خرید. از صرافی‌های کریپتوی شناخته‌شده دیگر می‌توان به Gemini، Kraken، Binance و Bitstamp اشاره کرد. از طریق رابین‌هود، اسکوئر و پی‌پال هم می‌توانید بیت‌کوین بخرید، بنابراین بسیاری از افراد تازه‌وارد، اگر از این موضوع آگاه باشند، این شرکت‌ها را قابل اعتماد بدانند و نزد آنها حساب داشته باشند، احتمالاً از خدمات این شرکت‌ها در این زمینه استفاده می‌کنند.

آیا باید نگران ایجاد حباب در این بازار باشیم؟

در انتهای سال 2017 که بیت‌کوین به قیمت 20 هزار دلار رسید و بعد در فوریه 2018 که 65 درصد سقوط کرد، به نظر می‌رسید حبابی بوده که ترکیده است. اما اکنون قیمت بیت‌کوین حدود 59 هزار دلار است. آیا ممکن است بیت‌کوین یا سایر رمزارزهای برتر دوباره سقوط کنند؟ قطعاً. اما تب کنونی فقط به نوسان قیمت ربط ندارد، می‌بینیم که شرکت‌های سهامی عام بزرگ در حال پذیرش کریپتو به‌عنوان ابزار پرداخت و ایجاد واحدهای کریپتو و بلاکچین هستند. در حقیقت صنعت در حال رشد و رسیدن به بلوغی را می‌بینیم که ماندگار خواهد بود.

آیا نهادی این بازار را رگوله می‌کند یا هیچ قانونی بر آن حاکم نیست؟

کمیسیون بورس و اوراق بهادار با شرکت‌هایی که توکن‌هایی را عرضه کردند و بدون هیچ محصولی میلیون‌ها دلار به ‌دست آوردند، برخورد شدیدی کرد؛ اداره خدمات درآمد داخلی به‌تازگی از افراد خواسته است سودهای ناشی از کریپتو را در اظهارنامه‌های مالیاتی اعلام کنند؛ کمیسیون معاملات آتی کالا، بیت‌کوین را کالا اعلام کرده و در نتیجه آن را در حوزه اختیارات خودش می‌داند. بسیاری از سازمان‌های دولتی مختلف می‌خواهند در رگولیشن کریپتو نقش فعالی داشته باشند؛ در نتیجه قوانین بیشتری در راه هستند. با این حال پرسش شما اغلب در قالب ساده «آیا کریپتوی من تحت بیمه شرکت بیمه سپرده فدرال است؟» پرسیده می‌شد که پاسخ آن خیر است.

چه گزینه‌های جایگزینی برای بیت‌کوین وجود دارد و چقدر امکان موفقیت دارند؟

بستگی دارد منظورتان جایگزینی برای سرمایه‌گذاری باشد یا فناوری برای ساخت اپلیکیشن. بیت‌کوین اولین و برای تازه‌واردانی که می‌خواهند با مقدار کمی به این حوزه وارد شوند، امن‌ترین رمزارز است. اما اتریوم که در سال 2015 عرضه شد، بلاکچینی است که به‌طور ویژه برای قراردادهای هوشمند طراحی شده و انواع گوناگونی از پروژه‌ها و اپلیکیشن‌های هیجان‌انگیز بر بستر آن ساخته می‌شوند. بنابراین حامیان اتریوم به شما می‌گویند اتر، بلاکچین بهتری است و اگر قبول کنید، مقداری «اتر» (توکن شبکه اتریوم) را می‌خرید.

در سال 2011 باید منتظر چه روندهایی در حوزه کریپتو باشیم؟

در حال حاضر اقلام کلکسیونی کریپتو (کارت‌های بازی دیجیتال یا کلیپ‌های ویدئویی دیجیتال گلچین مسابقات ورزشی و اجراهای موسیقی) خیلی پرطرفدار شده‌اند. بازار هنر کریپتو نیز به‌سرعت در حال تکامل است، اما بعد از اینکه پی‌پال و تسلا اعلام کردند به مشتریان اجازه خواهند داد با کریپتو پرداخت انجام دهند، علاقه‌مندم ببینم شرکت‌های دیگری هم این گزینه را ارائه می‌دهند و آیا اصلاً کسی از این گزینه استفاده می‌کند یا خیر. در حال حاضر با توجه به روند صعودی قیمت رمزارزها، هیچ‌کس نمی‌خواهد آنها را خرج کند، همه می‌خواهند از آنها به‌عنوان سرمایه‌گذاری نگهداری کنند.

فکر می‌کنید چرا شرکت‌ها کریپتو را به خزانه‌هایشان اضافه می‌کنند؟

فکر می‌کنم فعلاً نوسان‌گیری کوتاه‌مدتی برای تقویت خزانه و در نتیجه سهام‌شان است. تسلا در اولین ماه بعد از خرید بیت‌کوین در ماه ژانویه، یک میلیارد دلار سود کسب کرد؛ مبلغی که بیشتر از سود کل سال 2020 این شرکت از فروش خودرو بود. اما اینکه شرکت‌ها بیت‌کوین را برای نوسان‌گیری به خزانه‌هایشان اضافه می‌کنند، با همه نوآوری‌ها و تولید محصولات هیجان‌انگیز جاری در دنیای کریپتو متفاوت است.

آیا فروشندگان واقعاً رمزارزها را قبول می‌کنند؟ آیا کارت اعتباری مبتنی بر کرپیتویی وجود دارد؟

در واقع اتفاقی که در مورد کارت‌های باشگاه مشتریان بیت‌کوینی افتاده، بسیار جالب است. ویزا و مسترکارت تقریباً در سکوت خبری با چند کارت اعتباری و بدهی موافقت کرده‌اند که به کاربران به ‌جای پاداش‌هایی مثل اعتبار پرواز یا سایر مزایا، بیت‌کوین می‌دهند. همچنین شاهد رشد افزونه‌های پاداش خرید بیت‌کوین هستیم که به افراد کریپتو جایزه می‌دهند. در مورد پرداخت با کریپتو، راهکارهای جایگزین متنوعی برای «پرداخت با کریپتو» در آمازون و سایر فروشندگان مطرح وجود دارد. به‌عنوان مثال می‌توان با کریپتو کارت هدیه خرید و بعد با کارت هدیه خرید کرد، اما فکر نمی‌کنم در حال حاضر افراد زیادی مایل به خرج‌کردن کریپتوهایشان باشند. می‌خواهند آنها را نگه دارند.

منبع ماهنامه عصر تراکنش شماره ۴۵
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.