راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات: فهرست تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی قابل انتشار است

رضا باقری اصل دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات گفت: «مطابق مصوبه دستورالعمل انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، فهرست تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی قابل‌انتشار است.»

به گزارش مهر، در هفته‌های اخیر فعالان حوزه کسب‌وکارهای فضای مجازی با انتقاد از عملکرد صندوق نوآوری و شکوفایی در اعطای تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها، خواستار اعلام اسامی شرکت‌های دریافت‌کننده وام از سوی این صندوق شده‌اند.

موج انتقادات به اقدامات صندوق نوآوری و شکوفایی که قرار بود معطوف به شرکت‌های دانش‌بنیان باشد به این دلیل است که این حمایت‌ها هم‌اکنون شامل استارت‌آپ‌های بزرگی می‌شود که دیگر استارت‌آپ نیستند و با سودآوری بالا به تجارت مشغول‌اند.

مطالبه اعلام فهرست وام‌گیرندگان در حالی در شبکه‌های اجتماعی از سوی فعالان این بخش اعلام می‌شود که طبق اعلام علی وحدت رئیس هیأت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی، طی سه سال فعالیت این صندوق نزدیک به ۱۳ هزار میلیارد تومان در قالب تسهیلات در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های استارت‌آپی بزرگ که مجوز دانش‌بنیانی داشته‌اند قرارگرفته است.

این آمار اگرچه به لحاظ کمی نشان‌گر توسعه اقتصاد دانش‌بنیان کشور محسوب می‌شود اما نشان‌دهنده توسعه کیفی اقتصاد دانش‌بنیان در کشور نیست. زیرا اگر اولین اصل را شفافیت در ارائه تسهیلات در نظر بگیریم به نظر می‌رسد این شفافیت در تعداد هست اما مشخص نیست دقیقاً چه شرکت‌هایی از این تسهیلات بهره بردند و یا اینکه چه شرکت‌هایی از ضمانت‌نامه‌های صندوق استفاده کردند.

وحدت پیش از این با اشاره به بندی در مصوبه دستورالعمل انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات قراردادها  مبنی بر رازداری تجاری گفته بود: «براساس این بند که حدود انتشار عمومی اطلاعات در آن ذکرشده ما نمی‌توانیم اسامی را به‌صورت عمومی منتشر کنیم. در این قانون آمده که اگر انتشار عمومی اطلاعات ضربه‌ای به شرکت‌ها بزند انتشار آن، ممنوع است.»

بااین‌وجود باقری اصل با اشاره به مصوبه مذکور اعلام کرد: «مبتنی بر مصوبه دسترسی آزاد به اطلاعات قراردادها، کمیسیون دسترسی آزاد به اطلاعات، انتشار هر نوع توافق منتهی به منفعت مالی یا غیر مالی (شامل قرارداد اعطای تسهیلات و کمک) در مصادیق ماده ۳ این مصوبه آمده است.»

او تصریح کرد: «برداشت من به‌عنوان عضو کمیسیون دسترسی آزاد به اطلاعات وزارت ارشاد، مبنی بر قابل‌انتشار بودن فهرست تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی است.»

لازم به ذکر است که راه پرداخت نیز در گزارشی با استناد به تعداد تسهیلات ارائه شده توسط صندوق خواهان شفاف سازی در خصوص شرکت‌های دریافت کننده تسهیلات شد.

منبع مهر
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.