راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ابررایانه سیمرغ با حضور وزیر ارتباطات رسما افتتاح شد / جهرمی: به‌زودی ابررایانه مریم میرزاخانی راه‌اندازی می‌شود

ابررایانه سیمرغ با ظرفیت یک میلیارد عملیات ممیز شناور ۶۴ بیتی در ثانیه امروز در دانشگاه امیرکبیر افتتاح و رونمایی شد. ظرفیت پردازشی این ابررایانه تا ۵ پتافلاپس با استفاده از زیرساخت‌های فعلی و تا ۱۰ پتافلاپس در فازهای بعدی قابل‌افزایش است.

به گزارش راه‌پرداخت، محمدجواد آذری جهرمی در این مراسم، که با حضور مسئولان معاونت علمی ریاست جمهوری و پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد. با اشاره به کاربردهای ابررایانه‌ها در حوزه‌های مختلف علمی، خاطرنشان کرد: ابررایانه سیمرغ باهمت جوانان کشور توسعه داده‌شده، ولی این کافی نیست؛ چراکه ظرفیت این ابررایانه یک پتافلاپس است که نیاز کشور تا ۱۰ پتافلاپس برآورد شده است.»

وزیر ارتباطات با تأکید بر اینکه در چند سال اخیر حوزه فناوری اطلاعات در ایران رشد چشمگیری داشته، ادامه داد: «حاکمیت و دولت از جوانان عقب‌مانده‌اند و ما نیز در قانون‌گذاری عقب ماندیم.»

ابررایانه سیمرغ با ظرفیت ۴۲ رک قابل‌گسترش به ظرفیت ۸۴ رک بر مبنای سطح سوم استاندارد TIA_۹۴۲ ساخته‌شده و می‌تواند از توان پردازشی ۵ پتافلاپس پشتیبانی کند. مبنای طراحی سیمرغ، فناوری فضای مجازی و رایانش ابری است. مجازی‌سازی باعث افزایش بهره‌وری از منابع موجود و انعطاف‌پذیری در ارائه خدمات متنوع شده و همچنین امنیت داده‌ها را دوچندان خواهد کرد.

از قابلیت‌های ابررایانه سیمرغ می‌توان در کاربردهای نوین نظیر هوش مصنوعی، تحلیل کلان داده، اینترنت اشیا، بازی‌سازی و پویانمایی، شبیه‌سازی‌های علمی، هواشناسی و تحلیل داده‌های ژنتیک بهره برد.


سوپر کامپیوتر مریم


وزیر ارتباطات در حاشیه این مراسم از پیاده‌سازی سوپرکامپیوتری به نام دانشمند ایرانی؛ مریم میرزا خانی خبر داد و گفت: «دومین سوپرکامپیوتر ایران با ظرفیت ۱۰۰ پتافلاپس به نام مریم میرزا خانی دانشمند ایرانی با سرمایه‌گذاری وزارت ارتباطات راه‌اندازی خواهد شد.»

وزیر ارتباطات ادامه داد: «در این راستا فراخوانی برای مجموعه‌های توانمند کشور منتشر خواهد شد. و توانمندی دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی در این زمینه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.»

به گفته او، بر اساس فراخوان منتشرشده، عملیات اجرایی این ابررایانه دریکی از دانشگاه‌های کشور اجرایی می‌شود.

جهرمی بابیان اینکه سوپرکامپیوتر مریم صد برابر بیشتر از ظرفیت ابررایانه سیمرغ ظرفیت پردازش دارد، گفت: «این ابررایانه از امروز از سوی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات پیگیری می‌شود و ظرف مدت یک سال به نتیجه خواهد رسید.»


حد بحرانی برای پردازش کلان داده‌ها در کشور


وحید یزدانیان رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در مراسم اظهار کرد: « بر اساس مذاکرات انجام‌شده نیاز به پردازش کلان داده‌ها به حد بحرانی رسیده است و امیدواریم راه‌اندازی سیمرغ نقطه آِغاز توسعه ابررایانه‌ها در کشور باشد. برخی محققان برای پردازش داده‌های خود به خارج از کشور مراجعه می‌کردند که این امر موجب شده بود که آن‌ها در صف انتظار  ۶ ماه بمانند.»

او در پایان با اشاره به چالش محققان برای پردازش کلان داده‌ها گفت: «نیاز در این زمینه به حد بحران رسیده است، ازاین‌رو در زمینه توسعه ابررایانه‌ها اقدام شد. در این مسیر شرکت ارتباطات زیرساخت در زمینه تامین بخشی از سخت افزارها حمایت‌های خوبی داشته است.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.