راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اطمینان از صحت احراز هویت در فضای پلتفرم‌های اقتصاد اشتراکی با یوآیدی

یوآیدی در پروسه ارائه خدمات به صورت دیجیتال، حضوری فعال دارد. دقت، امنیت و سرعت بالای این سرویس، ضامن انجام امن امور کاربران است.

عموما اصطلاح اقتصاد اشتراکی در خصوص به اشتراک‌گذاری دارایی‌های کمتر استفاده شده (مثل خانه ییلاقی خالی بین مالکان این دارایی‌ها و افراد خواهان استفاده از آنها ) مثلا خانواده‌هایی که به تعطیلات رفته‌اند تاکید دارد. تقریبا در تمام موارد، این تبادل و بده بستان از طریق یک اپلیکیشن یا پلتفرم آنلاین انجام می‌گیرد. اقتصاد اشتراکی که به آن اقتصاد تعاونی یا گیگی (gig) اقتصاد همتا یا اقتصاد اعتمادی می‌گویند، همواره در حال رشد و تکامل است. اقتصادی که امروزه طیف وسیعی از مبادلات و معاملات اقتصادی و پلتفرم‌ها را دربر می‌گیرد.


اعتماد و امنیت؛ عامل اصلی موفقیت


اگر آسودگی و توان مالی موتور اقتصاد اشتراکی باشند، اعتماد همچون سوختی است که باعث به حرکت درآمدن موتورها می‌شود.

اعتماد همان عنصر جادویی است که به کمک آن از سوار شدن به ماشین یک فرد غریبه احساس امنیت می‌کنیم یا این قوت قلب را به ما می‌دهد که وقتی به خانه یک فرد غریبه می‌رویم، یک اتاق تمیز انتظارمان را می‌کشد. مفهوم امنیت در قلب اعتماد واقع شده است.

آیا می‌توانم مطمئن شوم کسی که با او ارتباط دارم، همان کسی است که می‌گوید، به کالاها یا خدمات متعهد شده‌اش پایبند خواهد بود و با حسن نیت کار میکند؟ به عبارت دیگر آیا این مبادله و معامله از لحاظ مالی، فیزیکی و احساسی امن خواهد بود؟ با وجود رشد خدمات اشتراکی آنلاین، نظرسنجی جهانی امنیت و اعتماد Jumio نشان میدهد که تقریبا نیمی از پاسخ دهندگان بریتانیایی ( 53.2 درصد) در استفاده از این سرویس‌ها احساس «کمی امنیت» یا «کاملا امن» می‌کنند.


صنعت چگونه اعتماد و امنیت را مطرح می‌کند؟


شرکت‌هایی که محیط کار اشتراکی دارند، همواره دست به اقدامات امنیتی و اعتمادی می‌زنند. از انتشار اصول کاملا صریح درباره اعتماد و پشتیبانی گرفته تا اقدام کاری سازمانی مثل بیشتر سازمان‌ها که مدیران اجرایی اختصاصی برای امنیت و اعتماد دارند.


نقش حیاتی تایید هویت آنلاین


تایید هویت از معدود حقایق عینی محسوب می‌شود. یافتن سیستم تایید دقیق، سریع و قابل دسترس چالشی اصلی است که افراد در اقتصاد اشتراکی با آن مواجه می‌شوند.

راهکارهای تایید هویت باید با مقررات مربوط به شناخت مشتری (KYC)، مبارزه با پولشویی (AML )، قانون حفاظت از داده‌های عمومی (GDPR)، دستورالعمل سرویس‌های پرداخت (PSD2)، مقررات صنعت‌ کارت‌های پرداخت (PCI) و قانون اسرار بانکی (BSA) همسو باشند.

این سناریو را در نظر بگیرید: کاربری درخواست قانونی و مشروع برای ثبت‌نام در یک سرویس اشتراکی جدید داده و مورد تایید قرار گرفته است. چند ماه بعد، یک کلاهبردار شناسه، کارت اعتباری و اعتبار ورود به سیستم را از دارک‌وب برداشته است. در یک سیستم بررسی قدرتمند، کاربران باید ثابت کنند که صاحب هویت اعلام‌شده هستند و واقعا حین انجام تبادلات حضور فیزیکی دارند. جاعلان زرنگ از حقه بازی برای رد کردن و دور زدن این مرحله استفاده می‌کنند؛ به این ترتیب که یک عکس ثابت یا ویدئویی که از پیش ضبط کرده‌اند را برای هویت جعلی‌شان ارائه می‌دهند.


6 عنصر راهکار تایید هویت موفق


بررسی هویت آنلاین نقش مهمی در اعتمادسازی و امنیت ایفا می‌کند. حال از کجا بدانید که در راهکار بررسی و بازبینی به دنبال چه چیزی باشید؟ هنوز استاندارد مشخص جهانی و کلی برای این مسئله نداریم، اما کارشناسان معتقدند که هدف تمام راهکارها و راه‌حل‌ها باید بر محور این شش مولفه و عنصر مهم باشد:

  • استناد به کارت‌های ملی صادر شده دولتی
  • استفاده از یادگیری ماشین و بازبینی انسانی برای تایید اسناد
  • استفاده از روش‌های تایید هویت ساده و امن
  • تشخیص Liveness برای تایید هویت و آنبوردینگ
  • رعایت الزامات سازگاری
  • بهینه‌سازی تجربه کاربری

یوآیدی، ارائه‌دهنده بهترین راهکار احراز هویت برای اقتصاد اشتراکی


سرویس احراز هویت دیجیتال یوآیدی با بهره‌گیری از الگوریتم‌های هوش مصنوعی نظیر Face Verification و Liveness Detection به عنوان اولین سرویس احراز هویت دیجیتال در کشور، فرایند احراز هویت کاربران سجام برای دریافت کد بورسی و احراز هویت کاربران سامانه ثنا را به صورت بلادرنگ و با دقت بالای 98 درصد انجام می‌دهد. یوآیدی در پروسه ارائه خدمات به صورت دیجیتال، حضوری فعال دارد و دقت، امنیت و سرعت بالای این سرویس، ضامن انجام امن امور کاربران است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.