پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
اقدامات و ظرفیتهای دیجیکالا در پیک چهارم کرونا
با توجه به شروع پیک چهارم کرونا، ثبت سفارشهای اینترنتی در کشور افزایش پیدا کرده است و در همین راستا دیجیکالا در تلاش است تا بتواند مانند موجهای قبلی همهگیری، به تمامی هموطنان در سراسر ایران خدماترسانی کند.
در زمان شروع همهگیری کرونا، دیجیکالا ظرفیت پردازش روزانه ۳۰۰ هزار کالا را داشت که با توسعه زیرساختها و استخدام ۳۵۰۰ نفر نیروی انسانی در بخش عملیات این ظرفیت را به بیش از ۶۰۰ هزار کالا رساند. از ابتدای فروردین ۱۴۰۰ هم به صورت میانگین حدود ۴۰۰ هزار کالا پردازش و ارسال شده است و این موضوع نشان میدهد که ظرفیت ارسال سفارشها نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۴۸ درصد افزایش پیدا کرده است.
پس از شیوع کرونا، تعداد فروشندهها از ۷۰ هزار به بیش از ۱۶۰ هزار فروشنده رسیده است که این فروشندهها ۹۰ درصد کالاهای موجود در دیجیکالا را تأمین میکنند و در همین راستا، برای تسهیل فرآیند تحویل سفارشها ۳۱ باجه دریافت کالا در سراسر ایران آماده خدمترسانی به فروشندهها هستند.
همچنین دیجیکالا امکانی فراهم کرده تا مشتریان به بیشتر از ۴ میلیون کالا دسترسی داشته باشند که برای تسریع فرآیند ارسال، بیش از ۵۰ مرکز توزیع (۲۳ شعبه شهرستان، ۱۹ نمایندگی ارسال، ۸ شعبه در تهران بهعلاوه ۳ مرکز تحویل و دریافت حضوری کالا در تهران) وظیفهی ارسال سفارشها را بر عهده دارند. علاوه بر این، از ظرفیت اختصاصی اداره پست و ارسال مستقیم سفارش توسط فروشندهها برای ارسال کالاها استفاده میشود تا روزانه صدها هزار کالا به دست مشتریان سراسر ایران، از شهرهای بزرگ تا دورترین روستاها برسد.
ارسال سفارش توسط فروشنده قابلیتی است که از مهرماه ۱۳۹۹ فراهم شده و در این روش فروشنده پس از دریافت سفارش از دیجیکالا، بدون نیاز به ارسال کالا به انبار میتواند به صورت مستقیم سفارش را برای مشتری ارسال کند. مشتریان هم میتوانند در فهرست محصولات، نشان «ارسال توسط فروشنده» را برای کالاهایی که این قابلیت را دارند، مشاهده کنند. دیجیکالا برای تسهیل کار فروشندگان و رضایت بیشتر مشتریان، این امکان را توسعه میدهد تا درصد بیشتری از کاربران دیجیکالا از مزایای آن بهرهمند شوند.
یکی دیگر از اقدامات دیجیکالا در موج اخیر شیوع ویروس کرونا، برقراری امکان ارسال رایگان سفارشها برای مشتریان جدید است. با توجه به اینکه در شرایط کنونی، بیش از ۲۵۰ شهرستان کشور در وضعیت قرمز قرار دارند، خرید آنلاین یکی از بهترین راهکارها برای کاهش حضور در فضاهای عمومی و کاهش ریسک ابتلا به ویروس کروناست. دیجیکالا برای تمام کسانی که میخواهند برای اولین بار از سایت یا اپلیکیشن دیجیکالا خرید کنند امکان ارسال رایگان را برای تمامی سفارشها شامل سوپرمارکتی و غیر سوپرمارکتی فراهم کرده است.
همکاری با داروخانهها در راستای حفظ سلامتی هموطنان
استفاده از تمام ظرفیتهای تجارت الکترونیک برای دسترسی به کالاهای سلامتمحور (بدون نیاز به نسخه پزشک) که ارتباط مستقیم با سلامت مردم به ویژه در ایام کرونا دارند، امری ضروری است. موضوعی که پیش از این هم اغلب پلتفرمهای مطرح خردهفروشی آنلاین در دنیا اقدام به عرضه کالاهای سلامت محور بدون نیاز به نسخه (OTC) کردهاند. حتی برخی از این فروشگاهها مانند آمازون، با ارائه سرویس «داروخانه آمازون»، داروهایی را که به نسخه نیاز دارند، آنلاین به فروش میرسانند.
در همین راستا و در چارچوب قوانین موجود، از اواخر بهمن ۱۳۹۹، دیجیکالا لیستی از داروخانههایی را که مجوز فروش آنلاین دارند، اعلام کرد تا در این زمینه هم پاسخگوی نیاز مشتریان باشد و شرایط حذف ترددهای غیرضروری کاربران را فراهم کند.
پردازش ۶۰۰ هزار کالا به صورت روزانه
در حال حاضر دیجیکالا ظرفیت پردازش روزانه ۶۰۰ هزار کالا را دارا است که با توجه به افزایش تعداد سفارشهای ثبت شده و تمایل مردم به خرید آنلاین در دوران قرنطینه، با دو چالش مهم روبهرو است. ارسال سفارشها به مشتریان در سراسر ایران و سلامتی همکاران در مجموعه دیجیکالا از جمله چالشهایی هستند که با آن مواجه است.
همانطور که اشاره شد از اول فروردین سال جاری، روزانه به طور میانگین ۴۰۰ هزار کالا پردازش شده که با افزایش سفارشها در پیک چهارم کرونا، ارسال سفارشها با چالشهایی از جمله تأمین به موقع کالا از سمت فروشنده، ظرفیت پردازش و ارسال مواجه است.
محدودیت سفارش کالا
بهعنوان مثال ممکن است در یک سفارش کالایی باشد که در انبار دیجیکالا موجود است، اما بخش دیگر این سفارش باید توسط فروشنده تأمین شود. حالا اگر فروشنده در شهر دیگری باشد و برای انتقال کالا با چالش مواجه شود، فرآیند پردازش سفارش کاربر در دیجیکالا تکمیل نمیشود.
در میان ۱۶۰ هزار کسبوکاری که در دیجیکالا حضور دارند، ممکن است یک فروشنده در شهری باشد که راههای ارتباطیاش برای ارسال کالا با محدودیت روبهرو است که این موضوع پیچیدگیهای عملیاتی و لجستیکی به همراه دارد. در واقع محدودیتهای ایجاد شده در تردد باعث شده تا ارسال کالای برخی از فروشندگان با اختلال همراه شود؛ از طرفی هم محل سکونت مشتری عامل تأثیرگذاری در ارسال سفارشها است، چون ممکن است مراکز شرق تهران ظرفیت خالی برای ارسال داشته باشد اما در غرب تهران چنین امکانی فراهم نباشد.
همچنین افراد در دیجیکالا به صورت شبانهروزی در مراکز پردازش و بخشهای عملیاتی فعالیت دارند و افراد خط مقدم در این شرایط هستند. در این مدت با افزایش سفارشها تعداد کل نیروهای دیجیکالا از ۴۵۰۰ نفر به ۸۲۰۰ نفر رسیده و در واقع پشت صحنه ثبت یک سفارش بیش از ۸ هزار نیروی انسانی است که نزدیک به ۸۰ درصد این افراد در بخش توزیع، انبار، امور مشتریان و محتوا فعالیت دارند.
در این میان خرید سفارشهای ضروری، امکان ثبت سفارش را برای تعداد بیشتری از مشتریان در سراسر ایران فراهم میکند و با تمام دشواریها و شرایط به وجود آمده در پیک چهارم کرونا، با تمام توان خدمات خود را به سراسر ایران ارائه میدهد.