راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

10 فین‌تک یونیکورن برتر جهان را بیشتر بشناسید

ماهنامه عصر تراکنش شماره ۴۲ / مجله فین‌تک، سال 2021 را همراه با دسته‌بندی 10 فین‌تک یونیکورن برتر بر اساس ارزیابی آنها شروع می‌کند.


10. رولوت، ارزش: 5.5 میلیارد دلار آمریکا

  • سال تأسیس: 2015
  • مدیرعامل: نیک استورنسکی
  • موقعیت مکانی: انگلستان  

اپلیکیشن رولوت که در سال 2015 تأسیس شده است، خود را به‌عنوان اپلیکیشنی معرفی می‌کند که می‌تواند همه امور مالی را انجام دهد. این اپلیکیشن با ایجاد اولین سوپراپ مالی در جهان، به مشتریان خود کمک می‌کند تا از سرمایه خود بیشترین بهره را ببرند.

رولوت در نظر دارد که در بهبود اوضاع مالی مشتریان به آنها کمک کند، کنترل امور را بیشتر به دست آنها بدهد و مردم سراسر جهان را به یکدیگر متصل کند. این بانک دیجیتال در انگلستان تأسیس و مستقر شده و به‌دنبال سرمایه‌گذاری‌های موفقی از طریق «ایندکس ونچرز»، «دی‌اس‌تی گلوبال» و «ربیت‌کپیتال»، در آمریکا نیز گسترش یافته است.


9. بورس اوراق بهادار هند، ارزش: 6.5 میلیارد دلار

  • سال تأسیس: 1992
  • مدیرعامل: ویکرام لیمایه
  • موقعیت مکانی: هند

بورس ملی سهام هند در سال 1992 تأسیس شده است. این شرکت می‌کوشد تا با ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری، امکان دسترسی و توانمندسازی سهام‌داران خود؛ به رشد و توسعه کشور هند کمک کند. این شرکت تلاش می‌کند تا با بهبود مداوم روند خود برای مواجهه با تغییرات آینده، در محیط‌های سرمایه‌گذاری بسیار هوشمندانه و سریع عمل کند. «بلندپروازی به کار ما جهت می‌دهد و باعث تعادل و به جلو راندن ما می‌شود. ما امروز این گام را جهت رسیدن به فردایی روشن‌‌تر برمی‌داریم.» بورس ملی هند از «تی‌ای اسوسیتس»، گروه «سافت‌بنک» و گروه «جی‌اس» سرمایه جذب کرده است.


8. کوین‌بیس، ارزش: 8 میلیارد دلار

  • سال تأسیس: 2012
  • مدیرعامل: برایان آرمسترانگ
  • موقعیت مکانی: آمریکا

شرکت کوین‌بیس در سال 2012 تأسیس شده است. این شرکت کریپتوکارنسی‌ (رمزارز) را گونه نوین پول‌های چاپی و عاملی در ایجاد یک سیستم مالی قابل استفاده در سراسر جهان به‌شمار می‌آورند. در نتیجه کوین‌بیس تلاش می‌کند تا دسترسی آسان و ایمن به بیت‌کوین را برای همه افراد جهان فراهم کند. کوین‌بیس با هدف ایجاد یک سیستم مالی قابل استفاده در سراسر جهان، معتقد است که یک اقتصاد کریپتویی قوی، قابل اعتماد و قابل دسترس، به یک سیستم مالی قابل استفاده، منصفانه و بی‌طرف‌تر منجر می‌شود.

یک سیستم مالی قابل استفاده می‌تواند تنظیم‌کننده مناسبی باشد و با بالابردن سرعت نوآوری در جهان، میلیاردها نفر را از فقر نجات دهد. این بهترین راه برای تغییر جهان است. کوین‌بیس سرمایه خود را از شرکت‌های سرمایه‌گذاری «وای کامبیناتور» (Y Combinator)، «یونیون اسکور ونچرز» (Union Square Ventures) و «دی‌اف‌جی گروس» (DFJ Growth) دریافت کرده است.


7. ریپل، ارزش: 10 میلیارد دلار   

  • سال تأسیس: 2012
  • مدیرعامل: براد گارلینگ هاوس
  • موقعیت مکانی: آمریکا

ریپل در سال 2012 تأسیس شد. این شرکت تلاش می‌کند تا آینده اقتصادی جهانی و راه‌حل‌های غیرمتمرکز را توسعه دهد و باعث ایجاد ارتباط میان کسب‌وکارها و افراد ‌شود. ریپل برای دستیابی به چنین اهدافی، از قدرت بلاکچین و فناوری‌های دیجیتال استفاده می‌کند تا بتواند سرعت، هزینه و پایایی تراکنش‌ها را به‌طور چشم‌گیری افزایش دهد.

همچنین ریپل امکان دسترسی به سیستم‌های قابل استفاده و فراگیر در سراسر جهان را از طریق فناوری مالی غیرمتمرکز فراهم می‌کند و از اینترنت ارزش به‌عنوان عاملی جهت رشد ارزش مبادله برای تعیین مجدد صنایع و جهانی‌سازی استفاده می‌کند. ریپل سرمایه خود را از شرکت‌های سرمایه‌گذاری «ای‌دی‌جی کپیتال»، «ونچر 51» و «لایتز اسپید ونچر پارتنرز» دریافت کرده است.


6. نوبانک، ارزش: 10 میلیارد دلار 

  • سال تأسیس: 2013
  • مدیرعامل: دیوید ولز
  • موقعیت مکانی: برزیل

شرکت نوبانک در سال 2013 تأسیس شده است. این شرکت در نظر دارد تغییراتی در شرایط قدیمی ایجاد کند و رابطه بین افراد و پول را تغییر دهد. بسیاری از مردم برزیل کارمزد و نرخ سود قابل ‌توجهی را به بانک‌هایی پرداخت می‌کنند که خدمات‌دهی بسیار ضعیفی دارند، اما نوبانک معتقد است که این مشکل را می‌توان با ترکیب فناوری و طراحی حل کرد. نوبانک از ابتدای کار خود تلاش کرده تا نشان دهد که می‌توان کارها را به نحو دیگری انجام داد؛ در واقع می‌توان با افراد به‌عنوان یک انسان برخورد کرد، نه عدد و رقم. همچنین این شرکت قصد دارد خدمات منصفانه، ساده و شفافی ارائه دهد. هدف نهایی این شرکت اختیار دادن به افراد و دادن فرصتی به آنهاست تا بتوانند زندگی مالی شخصی خود را از نو بسازند. نوبانک سرمایه خود را از شرکت‌های سرمایه‌گذاری «سکویا کپیتال»، «ردپینت ای‌ونچرز» و «کاسزک ونچرز» دریافت کرده است.


5. کلارنا، ارزش: 10.65 میلیارد دلار  

  • سال تأسیس: 2005
  • مدیرعامل: سباستین سیمیاتکوسکی
  • موقعیت مکانی: سوئد

بانک کلارنا در سال 2005 تأسیس شده است. هدف از تأسیس این بانک تسهیل خرید آنلاین برای مردم بوده است. از آنجایی که فناوری و رفتار مصرف‌کنندگان به‌سرعت در حال تغییر است، این شرکت از ابتدای تأسیس خود اظهار داشته است که وظیفه اصلی آن طی زمان تغییری نکرده و همچنان به‌دنبال پرداخت ساده، ایمن و از همه مهم‌تر بسیار راحت است.

کلارنا به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های اروپا، راهکارهایی را برای پرداخت ایجاد کرده که شامل پرداخت مستقیم، پرداخت پس از تحویل و خرید قسطی از 200 هزار کسب‌وکار از 17 کشور می‌شود. خدمات ارائه‌شده این شرکت این امکان را برای کاربران فراهم آورده که خود در مورد زمان و نحوه پرداخت هزینه خریدهایشان تصمیم بگیرند. کلارنا سرمایه خود را از شرکت‌های سرمایه‌گذاری «اینستیتوشنال ونچر پارتنرز» (Institutional Venture Partners)، «سکویا کپیتال» و «جنرال آتلانتیک» دریافت کرده است.


4. رابین‌هود، ارزش: 11.7 میلیارد دلار

  • سال تأسیس: 2013
  • مدیرعامل: بایجو بهات
  • موقعیت مکانی: آمریکا

شرکت رابین‌هود در سال 2013 تأسیس شده است. این شرکت با هدف دموکراتیک‌کردن امور مالی برای همه افراد بنا شده است. در واقع فلسفه تأسیس این شرکت، به مقابله با این موضوع برمی‌گردد که شرکت‌های بزرگ وال‌استریت هیچ هزینه‌ای برای خریدوفروش سهام پرداخت نمی‌کنند، اما مردم عادی مجبورند برای هر معامله کارمزد پرداخت کنند.

در نتیجه، این شرکت هدف اصلی خود را تولید محصولی قرار داد که تنها مختص ثروتمندان نشود و از طریق فناوری افراد را تشویق می‌کند تا در سیستم مالی شرکت مشارکت کنند. با وجود اینکه صنعت مالی شامل سیستم پیچیده‌ای از مقررات، مؤسسات مالی و دارایی‌ها می‌شود، رابین‌هود همواره به‌دنبال یافتن راهکار‌های ساده، متمرکز و قابل درک است. این شرکت سرمایه خود را از شرکت‌های سرمایه‌گذاری گوگل ونچرز، اندریسن هوروویتز و دی‌اس‌تی گلوبال دریافت کرده است.


3. چایم، ارزش: 14.5 میلیارد دلار

  • سال تأسیس: 2013
  • مدیرعامل: کریس بریت
  • موقعیت مکانی: آمریکا

شرکت چایم در سال 2013 تأسیس شده است. این شرکت تلاش می‌کند تا با حفظ مشتریان خود و سپردن کنترل امور مالی به خودشان، دید آنها در مورد بانکداری را تغییر دهند. چایم در رقابت با دیگر شرکای خود در بانکداری از ارزش خوبی برخوردار است. «ما این شرکت را به این دلیل تأسیس کردیم که معتقدیم هر کسی حق دارد در مورد امور مالی‌اش آسوده‌خاطر باشد. اکنون در حال ساخت نوع جدیدی از حساب بانکی هستیم که کاربران می‌توانند از طریق آن پول خود را به‌درستی مدیریت کنند و پیشرفت داشته باشند. این پول سرمایه شماست. این زندگی متعلق به شماست. به ما بپیوندید.»

چایم سرمایه خود را از شرکت‌های سرمایه‌گذاری «فوررانر ونچرز»، «کراس‌لینک کپیتال» و «هوم‌برو» دریافت کرده است.


2.  وان97، ارزش: 16 میلیارد دلار

  • سال تأسیس: 2000
  • مدیرعامل: ویجای شکرشارما
  • موقعیت مکانی: هند

وان 97 در سال 2000 تأسیس شد. این شرکت یکی از پیشتازان اینترنت همراه در هند است که برند شاخص خود به نام «پی‌تی‌ام» (Paytm) را مدیریت می‌کند.

پی‌تی‌ام یک پلتفرم تجاری کالاهای دیجیتال است که هدف آن ایجاد یک تجربه کاربری عالی است. پی‌تی‌ام علاوه بر پلتفرم تجاری، بستری مناسبی برای فراهم‌آوردن راهکارهای پرداخت برای بازرگانان تجارت الکترونیکی است.

دفتر مرکزی این شرکت در دهلی‌نو واقع شده است. این شرکت سرمایه خود را از شرکت‌های سرمایه‌گذاری «اینتل کپیتال»، «سفایا ونچرز» و گروه «علی‌بابا» دریافت کرده و خود نیز از طریق «او‌ام‌اف» One97 Mobility Fund))  در مرحله ابتدایی شرکت‌های سیار سرمایه‌گذاری کرده است.


1. استرایپ، ارزش: 36 میلیارد دلار

  • سال تأسیس: 2010
  • مدیرعامل: پاتریک کولیسن
  • موقعیت مکانی: آمریکا

شرکت استرایپ در سال 2010 تأسیس شده است. هدف این شرکت، افزایش تولید ناخالص داخلی اینترنت است. استرایپ با ارزش 36 میلیارد دلار، زیرساخت اقتصادی اینترنت را به وجود می‌آورد و این امکان را برای کسب‌وکارها فراهم می‌کند که پرداخت‌های خود را دریافت و کار خود را مدیریت کنند.

پلتفرم پرداخت استرایپ محاسبات درآمد، راهکارهای جلوگیری از کلاهبرداری، مدیریت درآمد و افزایش و جابه‌جایی قابل اعتماد، مقیاس‌پذیر و امن پول را کانون توجه کسب‌وکارها قرار می‌دهد. سرمایه‌گذاران استرایپ، شرکت‌های «خوسلا ونچرز»، «لورکیس کیپتال» و «کپیتال‌جی» هستند.  

منبع مجله فین‌تک ماهنامه عصر تراکنش شماره ۴۲
نویسنده / مترجم جورجیا ویلسون زهرا درستکار
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.