راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پذیرش امضاهای الکترونیکی صادر شده در سامانه‌های دستگاه‌های دولتی / تفاوتی میان مرکز میانی خصوصی و دولتی وجود نخواهد داشت

در آخرین جلسه شورای سیاست‌گذاری گواهی الکترونیکی کشور این موضوع تصویب شد که امضاهای الکترونیکی صادر شده قابلیت تطبیق با تمامی سامانه‌ها را دارند. طبق این دستورالعمل امضاهای الکترونیکی که از این پس از سوی مراکز میانی ذیل مرکز ریشه صادر می‌شوند، علاوه بر اینکه با یکدیگر هم‌خوانی دارند و از تمامی امضاهای صادر شده می‌توان روی سامانه‌هایی که امضا را پذیرش می‌کنند استفاده کرد بلکه دیگر تفاوتی میان مرکز میانی خصوصی و دولتی نیز وجود نخواهد داشت و از امضاهای صادر شده توسط مراکز میانی بخش خصوصی نیز می‌توان روی سامانه‌های دولتی و حاکمیتی استفاده کرد.

با تغییری که در بیست و هفتمین جلسه شورای سیاست‌گذاری گواهی الکترونیکی کشور ایجاد شد، امکان فراگیر شدن امضای الکترونیکی بیش از پیش وجود خواهد داشت.

علی رهبری، رئیس مرکز تجارت الکترونیکی نیز در اینستاگرام خود درباره مصوبه رفع ممنوعیت استفاده از گواهی‌های صادره توسط مراکز میانی خصوصی (دارای مجوز از شورای سیاست‌گذاری) در سامانه‌ها و کاربردهای دولتی توضیح داده و بیان کرده که این تصمیم باعث گسترش بازار فعالیت مراکز میانی خصوصی خواهد شد.

تقسیم متناسب وظایف سیاست‌گذاری، اجرایی و نظارتی بین شورای سیاست‌گذاری، مرکز ریشه و کمیته نظارتی از دیگر مصوبات این جلسه بوده که رهبری در خصوص این موضوع توضیح داده است: «این تصمیم باعث چابکی و سرعت عمل مرکز ریشه در خصوص تأیید و تصویب دستورالعمل‌های اجرایی مراکز میانی خواهد شد.»

مصوبه دیگر این جلسه اجازه هویت‌شناسی غیرحضوری برای صدور گواهی امضای الکترونیکی در سطح اطمینان ۱ بوده است. به‌گفته رهبری این تصمیم باعث می‌شود روش‌های شناسایی غیرحضوری مبنی بر Liveness Detection، Proof of Presence، هوش مصنوعی، تشخیص چهره، پردازش تصویر و تطبیق با عکس کارت ملی و غیره قانونی شده و برای گواهی امضای الکترونیکی سطح ۱ قابل استفاده باشد.

او در این جلسه به ۲.۵ برابر شدن تعداد گواهی امضای الکترونیکی در سال ۱۳۹۹ اشاره کرده است. همچنین از از سه امضای الکترونیکی همراه رونمایی شد. گزارش کامل این جلسه را می‌توانید از اینجا بخوانید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.