راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کدام‌یک از بازارهای مالی تا شهریورماه ۱۴۰۰ برای سرمایه‌گذاری مناسب‌تر هستند؟

کمتر کسی پیدا می‌شود که حداقل با یکی از بازارهای مالی سروکار نداشته باشد. بازار مسکن، طلا، ارز، سکه، سرمایه، رمزارز، سپرده‌ بانکی از جمله بازارهای مالی هستند که افراد بر حسب آشنایی و میزان ریسک‌پذیری که از این بازارها سراغ دارند، وارد آن می‌شوند.

در سالی که گذشت، بازارهایی مانند بورس و ارزهای دیجیتال هیجان بیشتری برای سرمایه‌گذاری در ایران داشتند. ممکن است بسیاری به دنبال این مساله باشند که در سال ۱۴۰۰ کدام یک از بازارهای مالی برای سرمایه‌گذاری مناسب‌تر هستند. باتوجه به پیچیدگی‌هایی که برخی بازارهای مالی دارند، از فعالان بازارهای مالی این سؤال را پرسیدیم که کدام‌یک از بازارهای مالی تا پایان شهریورماه ۱۴۰۰ برای سرمایه‌گذاری مناسب‌تر هستند که در ادامه می‌خوانید.


محمدرضا مباشرفر، مشاور سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی:

سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال در کنار فراگیری آموزش

پاسخ به این سؤال صفر و یکی نیست، بلکه یک سری معیارهای مداخله‌گر دیگری هم از جمله مهارت‌های افراد در استفاده از این فرصت‌ها تأثیرگذار است. شاید این اتفاق را در بازار سرمایه تجربه کردیم و دیدیم که در برهه‌ای از زمان که این بازار بازدهی خوبی داشت، افراد با هر سطحی از تخصص وارد بازار شدند، اما تعداد زیادی هم وقتی بازار به حالت اصلاح درآمد درگیر آن شدند و آن سودی که متصور بودند را به هیچ عنوان کسب نکردند. پس فاکتور مداخله‌گر مهمی به نام دانش استفاده از بازارهای مالی در این فرصت خود را نشان می‌دهد. بنابراین فارغ از اینکه کدام بازار بازدهی خوبی دارد، سرمایه‌گذار باید به این موضوع دقت کند که چقدر اطلاعات از آن بازار دارد.

به نظر من بازار ارزهای دیجیتال و کریپتوکارنسی باتوجه به تغییراتی که در مدل‌های تأمین مالی در دنیا انجام می‌شود، بازار بهتری است و فردی که با رویکرد بلند مدت وارد این بازار شود و حداقل دانشی هم از این مساله داشته باشد، بعید است که زیان کند. اگر روند قیمت بیت‌کوین را از روزی که به وجود آمده تا امروز بررسی کنیم، متوجه می‌شویم که دستخوش نوسانات بسیار زیادی شده و بارها به دلیل اتفاقاتی که در این بازار افتاده عنوان شده که بیت‌کوین از بین رفته است. اما همچنان می‌بینیم که به فعالیت خود ادامه می‌دهد وحتی مؤسسات مالی و اعتباری و بانک‌های سرمایه‌گذار بزرگ در دنیا که ابتدا مخالف این موضوع بودند، اکنون به‌عنوان سرمایه‌گذاران نهادی از این ارز برای سبد سرمایه‌گذاری خود استفاده می‌کنند و بعضاً موسساتی مانند جی‌پی مورگان به سرمایه‌گذاران خود پیشنهاد می‌دهند که یک درصد از سبد سرمایه‌گذاری خود را وارد بازار کریپوکارنسی و به‌طور خاص صرف خرید ارز بیت‌کوین کنند.

بنابراین همه این موارد به غیر از اینکه تاکید بر رونق بازار کریپتوکارنسی دارد، افراد هم باید یک عقبه دانشی خوبی هم داشته باشند. به همین دلیل پیشنهاد مشخص من در ابتدا این است که افراد یک مسیر صفر تا صد ارزهای دیجیتال را بگذرانند و با ادبیات موضوع آشنایی پیدا کنند. پلتفرم‌های بازارهای مالی تقریباً یکی است و زیرساخت در همه بازارها مشابه است، اما قطعاً کسانی که در بازارهای مالی مختلف فعالیت کردند می‌توانند راحت‌تر و سریع‌تر به این سطح از دانش برسند که در این بازار هم بتوانند کار کنند، اما نکته مهم در وهله اول آموزش است که بتوانند از این فرصت نهایت استفاده را بکنند.


علیرضا تاجبر
علیرضا تاج‌بر، معاون عملیات بازار تأمین سرمایه دماوند:

پتانسیل بالای بازار سرمایه تا پایان شهریور ۱۴۰۰

بازار سرمایه به دلایل متعدد پتانسیل بازدهی مناسبی را تا پایان شهریور ۱۴۰۰ داراست. افزایش نرخ‌های جهانی و نرخ فروش شرکت‌های صادراتی، تثبیت نرخ دلار در بالای ۲۳ هزار تومان، افزایش نرخ محصولات سایر شرکت‌ها، رکود و قفل شدن نقدینگی در بازارهای رقیب به خصوص بازار مسکن و ریسک‌های مالیاتی این بازارها، احتمال گشایش در عرصه بین‌الملل و در نهایت تورم انتظاری بالا در سال آینده، شرایط بنیادی عمده شرکت‌ها در بورس را در بهترین حالت ممکن قرارداده و با توجه به اصلاح شدید قیمت‌ها طی چند ماه گذشته، بهترین گزینه سرمایه‌گذاری در شرایط فعلی بازار سرمایه خواهد بود.

با این وجود متاسفانه حاشیه‌های جاری در بازار همچنان می‌تواند منجر به لطمه شود. سیاسی شدن بازار سرمایه و استفاده ابزاری از آن با مقاصد سیاسی از جمله انتخابات سال آینده، می‌تواند آسیب جدی به بازار وارد آورد و تداوم بی اعتمادی سرمایه گذاران را منجر شود. امیدواریم با همگرایی و هم‌راستایی جناح‌های حاکمیت و اعتقاد و اولویت ایشان به نقش بازار سرمایه در اقتصاد ملی، شاهد برگشت اعتماد سرمایه‌گذاران، رونق بورس و توسعه اقتصادی باشیم.


مهرداد فرنوش
مهرداد فرنوش، هم‌بنیانگذار شرکت همراستا:

بازار کم‌ریسک‌ ارزهای دیجیتال

اکنون چند بازار مالی دارای پتانسل را مانند سکه، طلا، مسکن، دلار و کریپتوکارنسی است. واقعیت این است که پتانسیلی را در بخش تولید یا خدمات نمی‌بینم که سرمایه‌گذار بخواهد در این بخش‌ها ورود کند. پیش از این هم گفته شد که باتوجه به نوساناتی که وجود دارد بازار کریپتوکارنسی جذاب است و می‌تواد سودآوری خوبی داشته باشد.

برای شهریورماه سال آینده انتخابات ریاست جمهوری را پیش رو داریم و برخی بحث‌های تحریمی و خروج از پروتکل وجود دارد. بنابراین تا چند ماه آینده تنش‌ها شدیدتر می‌شوند و منجر به وضع اقتصادی نامناسب‌تر و سرمایه‌گذاری پر ریسک‌تر می‌شود.

از سوی دیگر متاسفانه صداهایی درخصوص اینکه بازارهای رمزارز محدودتر شود شنیده می‌شود. باتوجه به همه این توصیفات به نظر می‌رسد که در شش ماه آینده (شهریورماه ۱۴۰۰) سرمایه‌گذاری در بازارهای دیگر آنقدر جذاب نباشد و سرمایه‌گذاری در بازار کریپتو هم ریسک زیادی داشته باشد. بخشی از این ریسک به خدماتی بر می‌گردد که قیمت بیت‌کوین تا سپتامبر ۲۰۲۱ خواهد داشت و بخشی دیگر هم به ریسک داخلی بر می‌گردد که باتوجه به تنش‌های اقتصادی این نوع سرمایه‌گذاری می‌تواند با ریسک زیادی مواجه شود.

اما باتوجه به تاثیرات اقتصادی و سیاسی که در شش ماه آینده در داخل کشور رخ می‌دهد، بازار بورس هم تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد و شاخص کل هم به ریزش خود ادامه می‌دهد. ممکن است در مقاطعی مثبت باشد، اما در کل فکر می‌کنم که این بازار نسبت به بازار ارزهای دیجیتال در داخل کشور پرریسک‌تر باشد. 

ولی در کل فکر می‌کنم باتوجه به اتفاقاتی که در شش ماه آینده قرار است بیفتد سرمایه‌گذاری در خصوص راه‌اندازی فارم به‌طور مشخص در بیت‌کوین به صورت مجوزدار و قانونی و پس از آن خریدوفروش بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال به نسبت بازارهایی مانند طلا، سکه، مسکن و بورس محل مناسب‌تری باشد.


فاطمه جعفری، مدیرعامل سهامیاب:

ابزارهای سرمایه‌گذاری بازیگران اصلی رشد بازار بورس خواهند بود

روش‌های سرمایه‌گذاری در کشور به شدت در حال دگرگونی است و از روش‌های سنتی خرید مستغلات، طلا، ارز و سپرده بانکی، در دو سال اخیر با سرعت بالا به سمت بورس و رمزارزها و بازارهای ارز جهانی، متمایل شده است.

باید توجه داشت که نقدینگی در کشور بالاست و این نقدینگی در اختیار خانوار، هنگامی که با ترس از دست دادن ارزش و فراگیر نشدن ابزارهای مدیریت ثروت توأمان می‌شود، حتماً به صورت هیجانی و توده‌وار به سمت بازاری خاص هدایت می‌شود. کما اینکه در شش ماهه اول سال ۱۳۹۹ شاهد تب و تاب بورس در کشور بودیم و پس از آن رمزارزها. با ریزش بورس در ماه‌های اخیر، در روزهایی ارزش معاملات در بازار کریپتو از ارزش معاملات بورس بالاتر رفت و در سه ماهه اخیر مجموعاً یک میلیارد دلار بیت‌کوین توسط ایرانیان خریداری شده است. جدا از ریسک بالای این بازار و ارزش آفرین نبودن آن برای سرمایه جمعی، باید مراقب تهدیدهای کلاهبرداری از جمله پانزی باشیم. همچنان که در سال‌های اخیر عده‌ای به عنوان سرمایه‌گذاری در بورس کشورهای دیگر از جمله آمریکا، پس‌اندازهای خانوار را دریافت و ماهانه سودی پرداخت می‌کردند. در واقع سرمایه‌گذاری انجام نمی‌شد و تنها با دریافت مبالغ جدید سود سرمایه‌گذار قبلی را پرداخت می‌کردند.

با توجه به احتمال کم افزایش نرخ ارز تا شهریور ۱۴۰۰، رشد قیمتی فزاینده‌ای در بازار مسکن پیش‌بینی نمی‌شود. مسکن در ایران همواره در بازه‌های پنج ساله توانسته اختلاف خود را با رشد تورمی جبران کند و در حال حاضر این فاصله پر شده است. همینطور رشد طلا با توجه به تغییر نکردن عامل دلار در آن، تنها وابسته به نرخ رشد اونس جهانی خواهد بود که اگر تحول خاصی در جهان رخ ندهد انتظار رشد زیادی وجود نخواهد داشت.

پیش‌بینی رشد بازار بورس را در سال آینده دارم. اما با توجه به ضرر سرمایه‌گذاران جدید در این بازار در سال ۱۳۹۹، ابزارهای سرمایه‌گذاری این بار بازیگر اصلی خواهند بود. منابع مجدد به این بازار بازخواهد گشت، اما در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری، ابزارهای مدیریت ثروت و با مدیریت حرفه‌ای. این تجربه در کشورهای دیگر نیز وجود دارد که با پختگی بازار سرمایه، به جای سرمایه‌گذاری شخصی، به سمت استفاده از ابزارها و مدیریت آن رفته‌اند.


فرشاد شبانکاره
فرشاد شبانکاره، مدیرعامل صدتحلیل:

رونق گرفتن بازار ارزهای دیجیتال

به نظر من دلار و سکه روند کاهشی دارند و به فاز رکودی وارد می‌شوند. بازار مسکن نیز به همین ترتیب پیش خواهد رفت، اما بازار ارزهای دیجیتال به دلیل استقبال زیاد همچنان می‌تواند مورد توجه باشد و رونق بگیرد.

از سوی دیگر با توجه به نزدیک شدن به دوره انتخابات احتمال جذاب کردن بازار سرمایه وجود خواهد داشت. از نظر تکنیکالی نیز به نظر می‌رسد اصلاح این مدت، موج ۴ الیوتی بازار در بلندمدت بوده و تا انتهای سال بعد امکان عبور از سقف قبلی شاخص کل وجود خواهد داشت، اما قطعاً به شدت رشد قبلی نخواهد بود و روزهای مثبت و منفی پشت هم خواهیم داشت. بنابراین بازار بورس آرام آرام رشد خواهد داشت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.