راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

فام می‌خواهد یک مگا اپ باشد / در کنفرانس خبری اپلیکیشن فام چه گذشت؟

مدیرعامل پیشگامان فن‌آوری هوداد در پاسخ به سوال خبرنگار راه پرداخت در خصوص مزیت رقابتی فام گفت: اگر کسی مزیت رقابتی پایداری را در یک اپلیکیشین در زمینه امور مالی ارائه دهد همچنان می‌تواند در بازار امروز پیشرو باشد و یکی از ابزارها برای این مزیت رقابتی، استفاده از ابزارهای هوشمندسازی است که فکر می‌کنیم فام در این راستا حرکت کرده است که آن هم استفاده از پردازش بر مبنای هوش مصنوعی است. منتها ما چند مزیت رقابتی عمده دیگر نیز داریم که نباید از آنها چشم‌پوشی کرد. برای مثال موضوع مهمی که می‌توانیم اعلام کنیم، بحث سرمایه‌گذاری هوشمند، مخصوصا سرمایه‌گذاری‌های خرد هست.

روز گذشته ۲۳ اسفندماه کنفرانس خبری معرفی خدمات اپلیکیش پرداخت فام برگزار شد و سید مرتضی بکا مدیرعامل شرکت تجارت الکترونیک و فناوری اطلاعات ملل، مهدی طالب مدیر پروژه فام و مجتبی باقری مدیرعامل پیشگامان فن‌آوری هوداد به قابلیت‌های اپلیکیشن پرداخت فام و آینده‌ای که برای آن متصور هستند، پرداختند.

مرتضی بکا، مدیرعامل شرکت تجارت الکترونیک و فناوری اطلاعات ملل در ابتدای این کنفرانس خبری به قابلیت «دستیار صوتی» اپلیکیشن فام اشاره کرد. طبق گفته‌های او، با استفاده از این ویژگی کاربران می‌توانند بدون نیاز به لمس صفحه تلفن همراه خود، دستورات صوتی را اجرا و نیازمندی‌های خود را در سریع‌ترین زمان ممکن انجام دهند. بکا توضیح داد: «این دستیار صوتی بر اساس هوشمندی که دارد، صحبت‌های کاربران را دریافت و اجرا می‌کند. علاوه بر دستیار صوتی، قصد داریم با استفاده از فناوری هوش مصنوعی، بر مبنای رفتارشناسی مشتریان، منوی اپلیکیشن را بر اساس نیاز افراد شخصی‌سازی کنیم. همچنین قصد داریم با استفاده از هوش مصنوعی خدمات مختلفی را بر اساس نیازهای کاربران و نوع شغل، رفتار و داده‌هایی که از آنها کسب می‌کنیم، پیشنهاد دهیم.»


سرویس‌های فعلی و آینده اپلیکیشن فام


سپس مهدی طالب مدیر پروژه فام با بیان اینکه قصد دارند فام را به یک مگااپ تبدیل کنند، توضیح داد: «نگاهی که به اپلیکیشن فام داریم این هست که آن را به یک مگااپ تبدیل کنیم تا بتوانیم دسته‌بندی کلی از خدمات بانکی، بورس، پرداخت و بیمه‌ای کاربران داشته باشیم. به‌زودی فروش اقساطی، صدور کارت هدیه، بلیت هواپیما، رزرو هتل و مدیریت چک‌های صیادی را به این اپلیکیشن اضافه خواهیم کرد. ما درنهایت می‌خواهیم اپلیکیشن فام را به یک اپلیکیشن بزرگ چهارگزینه‌ای تبدیل کنیم که هر کاربر زمانی که وارد اپلیکیشن می‌شود با توجه به نیازی که در حوزه‌های بیمه، بورس، پرداخت و امور بانکی دارد، خدمت موردنظر خود را دریافت کند.»

مدیر پروژه فام، سرویس‌های فعلی که در این اپلیکیشن وجود دارند را نیز تشریح کرد. طبق صحبت‌های او، مانند کلیه اپلیکیشن‌های پرداختی، در اپلیکیشن فام امکان کارت به کارت از مبدا ۶ بانک وجود دارد. همچنین خرید شارژ از کلیه اپراتورها، خرید بسته اینترنت، اعلام موجودی و خدمات خودرویی مانند استعلام بیمه‌نامه خودرو، استعلام معاینه فنی و استعلام جرائم راهنمایی و رانندگی را دارد. علاوه بر این موارد امکان دریافت شماره شبا نیز در اپلیکیشن فام وجود دارد.

او درباره سرویس‌های موجود فام ادامه داد: «کسانی که در موسسه اعتباری ملل حساب دارند، می‌توانند به‌صورت آفلاین رمز دوم پویای خود را از اپلیکیشن فام دریافت کنند. همچنین بدون نیاز به دریافت پیامک رمز دوم پویا و در حین انجام تراکنش، کافی است با توجه به اثرانگشت، رمز لحظه‌ای خود را دریافت و از آن استفاده کنید. همچنین امکانات بورسی مانند احراز هویت الکترونیکی و ثبت‌نام سجام نیز در فام موجود هست. قسمتی تحت عنوان استعلامات مانند استعلام ثبت‌احوال و استعلام خدمات پستی نیز وجود دارد؛ اما علاوه بر تمامی این سرویس‌ها، مشاوره آنلاین پزشکی نیز به فام اضافه شده است و کاربران می‌توانند با استفاده از این خدمت از هر نوع پزشکی وقت بگیرند که در وضعیت کرونا بسیار کمک‌کننده است. علاوه بر این موارد، امکان پرداخت قبوض و مدیریت کارت‌ها نیز در فام موجود هست.»

طالب همچنین درباره برنامه آینده اپلیکیشن فام نیز توضیحاتی ارائه کرد: «مهم‌ترین اقدامی که هم‌اکنون انجام می‌دهیم، مدیریت چک‌های صیادی است که در نسخه آینده فام ارائه خواهد شد. همچنین سرویس‌های شعبه یاب، نیکوکاری، صدور کارت هدیه به‌صورت آنلاین نیز به این اپلیکیشن اضافه خواهد شد. علاوه بر این موارد، فروش بیمه را نیز در نسخه بعدی فام حتما خواهیم داشت که ۲۴ ساعته خواهد بود. کیف پول و مشتقات آن نیز با توجه به قوانین بانک مرکزی اضافه خواهد شد. به دنبال این هستیم تا فروش اقساطی را نیز در فام داشته باشیم. رزرو بلیت هواپیما و هتل و درخواست وجه نیز به فام اضافه می‌شوند. توجه داشته باشید که تمامی این سرویس‌ها برای روشندلان نیز ارائه می‌شود و دستیار صوتی نیز هوشمندتر خواهد شد.»

او درباره امکان احراز هویت اپلیکیشن فام نیز صحبت کرد. به گفته او، در اپلیکیشن فام احراز هویت سجام وجود دارد که طبق قوانین شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اقدام کرده‌اند که هم امکان ثبت‌نام اولیه سجام و هم احراز هویت غیرحضوری در آن وجود دارد. آن‌طور که طالب توضیح داد، با توجه به قوانین جدید، در تلاش هستند تا احراز هویت غیرحضوری برای افتتاح حساب را نیز عرضه کنند.


مزیت‌های رقابتی اپلیکیشن فام


سپس مجتبی باقری مدیرعامل پیشگامان فن‌آوری هوداد در پاسخ به سوال خبرنگار راه پرداخت مبنی بر اینکه مزیت رقابتی اپلیکیشن فام نسبت به اپلیکیشن‌های پرداخت دیگر در بازار چه چیزی هست و چه سرویس‌هایی را تاکنون مبتنی بر هوش مصنوعی ارائه کرده‌اند، گفت: «معمولا در فرایند طراحی محصول، یک آینده و استراتژی را برای محصول در نظر می‌گیرند. وقتی می‌گوییم اپلیکیشن مبتنی بر هوش مصنوعی است، درباره دو بخش صحبت می‌کنیم؛‌ یک قسمتی از آن سرویس‌ها و ویژگی‌هایی هست که بر اساس هوش مصنوعی راه‌اندازی شده‌اند که از دیدگاه ما امکان پردازش زبان طبیعی از فرایندهای هوش مصنوعی هست و قسمت دیگر نیز نگاه استراتژیکی است که به این اپلیکیشن داریم که بحث استفاده از داده‌های کاربران برای بهینه‌سازی پیشنهادها، خدمات و ارائه تجربه کاربری بهتر به مخاطبان هست که در حال کار روی این بخش هستیم.»

باقری صحبت‌های خود را این‌گونه ادامه داد: «نکته‌ای که وجود دارد این است که ازلحاظ قانونی دست ما بسته است و ما باید بر اساس استانداردهای بانک مرکزی در حوزه اپلیکیشن‌های پرداخت حرکت کنیم؛ اما در کل معتقدیم با وجود اینکه تعداد زیادی اپلیکیشن‌ پرداختی در بازار وجود دارند، اگر کسی مزیت رقابتی پایداری را در یک اپلیکیشین در زمینه امور مالی ارائه دهد همچنان می‌تواند در بازار امروز پیشرو باشد و یکی از ابزارها برای این مزیت رقابتی، استفاده از ابزارهای هوشمندسازی است که فکر می‌کنیم فام در این راستا حرکت کرده است که آن هم استفاده از پردازش بر مبنای هوش مصنوعی است. منتها ما چند مزیت رقابتی عمده دیگر نیز داریم که نباید از آنها چشم‌پوشی کرد. برای مثال موضوع مهمی که می‌توانیم اعلام کنیم، بحث سرمایه‌گذاری هوشمند، مخصوصا سرمایه‌گذاری‌های خرد هست. با توجه به اینکه نگاه به فام، یک نگاه پلتفرمی هست، فکر می‌کنیم یکی از مسائلی که احتمالا در ماه‌های آینده بتوانید در اپلیکیشن فام شاهد آن باشید، یک دیدگاه جدید به سمت سرمایه‌گذاری خرد هست؛ درواقع به‌گونه‌ای جهت‌دهی به نقدینگی‌های مردم به سمت بازارهایی مانند بیمه‌های عمر و سرمایه‌گذاری است.»


امکانات فام برای نابینایان


اپلکیشن فام برای نابینایان نیز امکاناتی را فراهم کرده است. طالب درباره این اقدامات گفت: «ما در اپلیکیشن امکانی را فراهم کرده‌ایم که کاربران نابینا هم از آن استفاده کنند. روی سیستم‌عامل اندروید قابلیتی برای نابینایان وجود دارد؛ اما اپلکیشن‌ها این بخش را پشتیبانی نمی‌کنند. ما این قابلیت را پشتیانی می‌کنیم و به فرمان صورتی اضافه کرده‌ایم. اگر کاربر در بخش تنظیمات گوشی آن قابلیت را فعال کند، در زمان استفاده از اپلیکیشن، کاملا متوجه می‌شود که در کدام صفحه اپلکیشن قرار دارد. همچنین امکان رمز دوم پویا برای روشندلان نیز وجود دارد که عدد برایشان خوانده می‌شود. این امکان با فرمان صوتی به روشندلان کمک می‌کند که دقیقا بدانند در کدام صفحه هستند. همچنین با استفاده از فرمان صوتی می‌توانند از خدمات دیگر فام بهره ببرند.»


همکاری فام با مجموعه‌های فین‌تک


مدیرعامل پیشگامان فن‌آوری هوداد همچنین از تمام کسب‌وکارها و شرکت‌های حوزه فین‌تک دعوت کرد تا به توسعه فام کمک کنند؛ او در این باره گفت: «ما اعتقاد داریم وظیفه موسسات و نهادهای مالی مجوزدار این نیست که وارد همه حوزه‌های کسب‌وکاری شوند بلکه وظیفه آنها ایجاد یک بستر امن و زیرساختی برای سایر کسب‌وکارهای بیرونی علاقه‌مند به استفاده از زیرساخت‌های نهادهای مالی هست. ما از شرکت‌های فعال در حوزه فین‌تک دعوت می‌کنیم تا به بحث توسعه فام بپیوندند؛ چراکه فام می‌خواهد قابلیت پلتفرمی داشته باشد. تاکنون بسیاری از سرویس‌ها و خدمات توسط خود تیم فام انجام شده است ولی امیدواریم فین‌تک‌‌‌ها نیز به این جریان بپیوندند و درنهایت یک پلتفرم جامع با نام فام داشته باشیم تا بسیاری از سرویس‌ها را با همکاری مجموعه‌های دیگر در حوزه‌های مختلف داشته باشیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.