راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ملی شوی ۴ برگزار شد / بانک ملی از نخستین شعبه دیجیتال خود با نام نشان بانک رونمایی کرد

رویداد ملی شو ۴ امروز برگزار و از محصولات جدید بانک ملی ایران رونمایی شد. از محصولات جدید بانک ملی می‌توان به شعبه دیجیتال بانک یا همان نشان بانک اشاره کرد. در این محصول فرایندهای بانکی مانند ثبت نام، افتتاح حساب، احراز هویت، دریافت خدمات و تسهیلات به صورت غیرحضوری انجام‌ می‌شود. اپلیکیشن‌های بام، ایوا، شصت و بله نشان بانک را ارائه می‌دهند. اکنون بالغ بر ۲۸ خدمت در نشان بانک به مشتریان ارائه می‌شود.


ملی پلاس، آینده بانکداری نوین


محمد رضا حسین زاده، مدیرعامل بانک ملی در این رویداد در ارتباط با فلسفه ملی شو گفت: «هرساله تیم‌های نوآوری در بانک‌ملی با همکاری دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان تلاش می‌کنند که محصولاتی را تولید کنند. باتوجه به اینکه تولید این محصولات زیاد شده بود، به این فکر افتادیم که بانک ملی رویداد مستقلی برای ارائه آخرین دستاوردهای بانک داشته باشد. پیش از این سه رویداد برگزار شده و در ملی شوی ۴ نیز بهترین محصولات برای معرفی انتخاب شده‌اند.»

او با اشاره به اینکه عمده‌ترین محصولات این رویداد «شعبه ملی پلاس» و «شعبه تمام دیجیتال ملی» است، توضیح داد: «ملی پلاس آینده بانکداری نوین است. اخیراً موسسه مکنزی تحقیقی انجام داده و مدلی از آینده بانکداری ارائه داده بود که شبیه به ملی پلاس بود. این شعبه تکنولوژی‌محور است و وقتی افراد وارد شعبه می‌شوند، مشاوره مورد نیاز خود را در محیطی راحت و دنج دریافت می‌کنند.»

به‌گفته او از شاخص‌های اصلی این شعبه به دلیل طراحی محیطی که دارد، جوان محور بودن است و مورد استقبال حوانان قرار می‌گیرد.


تحقق شعبه تمام دیجیتال


شعبه دوم برخلاف شعبه ملی پلاس بنا بر عدم حضور فیزیکی در شعبه است و حسین‌زاده درباره آن توضیح داد: «به همین دلیل اسم آن را «شعبه تمام دیجیتال ملی» گذاشتیم. همه سرویس‌هایی که در شعبه فیزیکی قابل دریافت هستند در این شعبه ارائه می‌شود. بیش از یک سال راه‌اندازی این شعبه طول کشید و در این راستا وزارت اقتصاد کمک زیادی به ما برای تولید و راه‌اندازی خدماتی مانند امضای دیجیتال، سفته الکترونیکی و برات الکترونیکی کرد.»

او بیان کرد که همه این خدمات به صورت دیجیتال صورت می‌گیرد. حتی برای افتتاح حساب هم نیاز به مراجعه حضوری نیست و به‌صورت آنلاین و به کمک استعلام کد ملی فرد از ثبت احوال احراز هویت انجام می‌شود.

در ادامه مراسم از مهم‌ترین محصولات جدید بانک ملی رونمایی شد.

امضای دیجیتال

محصول جدید بانک ملی که می‌توان بدون حضور در شعب هویت خود را ثبت و تایید کرد. به این ترتیب برای افتتاح حساب هم نیاز به مراجعه به شعبه نیست. کاربر در این سرویس می‌تواند با وارد کردن کد ملی، کد پشت کارت ملی، تاریخ تولد، تشخیص چهره، وارد کردن اطلاعات شخصی مانند آدرس، کدپستی و غیره درخواست ثبت امضا دهد که بعد از استعلام از مرکز صدور گواهی الکترونیکی، امضای دیجیتال فعال خواهد شد.

نشان اعتباری

«نشان اعتباری» محصولی مبتنی بر تلفن همراه بر روی بستر اپلیکیشن ایوا است که با استفاده از آن همه فرایندهای درخواست تسهیلات، احراز هویت متقاضی، امضای قرارداد، خرید سفته، پرداخت تسهیلات و بازپرداخت اقساط به صورت غیرحضوری و از طریق ابزار دیجیتال انجام می‌شود.
درواقع نشان اعتباری نوعی اعتبارسنجی دیجیتال است که از طریق آن، حجم قابل توجهی از بوروکراسی‌های زائد اداری در فرایند پرداخت تسهیلات حذف شده و مشتریان در این بخش دیگر نیازی به مراجعه حضوری ندارند.

در گام نخست، تسهیلات کسب‌وکارهای آسیب دیده از کرونا از طریق نشان اعتباری پرداخت می‌شود و در گام بعدی، دارندگان سهام عدالت که نزد بانک ملی ایران حساب دارند، می توانند با وثیقه کردن این سهام و دریافت کارت اعتباری از فروشگاه‌های منتخب خرید کنند.

زرنشان

خدمتی برای دریافت تسهیلات طلایی با بهره‌گیری از امکانات بانک کارگشایی انجام شده است. این سامانه، امکان ثبت درخواست تسهیلات قرض‌الحسنه در قبال ترهین طلا را به صورت غیرحضوری برای کاربر فراهم می‌کند.
کاربر در ابتدا باید به منظور مشخص شدن ارزش طلای خود به یکی از شعب بانک کارگشایی مراجعه کرده و در مرحله بعد وارد اپلیکیشن ایوا و سرویس نشان بانک شود. سپس با تعریف امضای دیجیتال خود و وارد شدن به منوی زرنشان، درخواست خود را با توجه به کد ملی اعلام شده در شعبه، ثبت کند.

کیف پول مجازی

اکنون بیش از ۹۳ درصد تراکنش‌ها به تراکنش‌های خرد زیر ۲۰۰ هزار تومان تعلق دارد. دراین راستا بانک ملی مطابق با اخرین ظوابط بانک‌ مرکزی کیف پول الکترونیکی خود را پیاده‌سازی کرده است. این بانک که در سال گذشته با رونمایی از نشان پرداخت، خرید با کیوآرکد را رونمایی کرد، توانست گام بلندی را برای تسهیل ارائه کیف پول الکترونیکی بارائه دهد.

دریافت و واریز وجه نقد مبتنی بر کیف پول الکترونیکی از طریق دستگاه‌های خودگردان CRS فراهم شده است. لیست جانمایی این دستگاه‌ها در سایت بانک ‌ملی منتشر شده است.

باجه آنلاین

با استفاده از این محصول در هر شرایطی می‌توان مشاوره بانکی دریافت کرد. با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی مشتریان  به کارمندان وصل می‌شوند. در اپلیکیشن‌های بله، ایوا، ملی و شصت این محصول ارائه شده است.

ملی بازار

ملی بازار تحولی در هدایت منابع اعتباری خرد از مصرف‌کنندگان به زنجیره‌های تولید ملی است که سه حلقه تامین مالی کننده، تولید کننده و مصرف‌کننده را به یکدیگر متصل می‌کند. در این خدمت می‌توان از طریق ابزارهای قابل دریافت از نشان بانک مانند نشان پرداخت اعتباری، کارت هدیه مجازی، کارت دبیت مجازی یا کارت‌های اعتباری برای خرید اعتباری و مدت‌دار اقدام کرد. خرید با اعتبار و بهره‌مندی از حداقل قیمت کالا با تخفیفات مضاعف از جمله مزایای ملی بازار برای مصرف‌کنندگان است.

ملی پلاس

شعب ملی پلاس، مشاور محور بوده و در کنار ارائه خدمات مشاوره‌ای در حوزه‌های اعتبارات، سرمایه‌گذاری، بانکداری بین‌الملل، بورس و اوراق بهادار و بانکداری الکترونیک، آموزش نحوه بهره‌گیری از تجهیزات و سامانه‌های غیرحضوری را نیز ارائه می‌کند. همچنین خدمات بانکی مانند افتتاح حساب، صدور کارت، دریافت و پرداخت، انتقال وجه، حواله‌های بین بانکی و غیره از طریق تجهیزات مکانیزه این شعبه قابل انجام خواهند بود.

کیف پول نشان ریال

با استفاده از این زیرساخت هر کاربر می‌تواند تراکنش‌های روزمره و خرد خود را از فروشگاه‌های حضوری و اینترنتی متصل به شبکه خرید انجام دهد. کاربر در هر زمان می‌تواند با کمک درگاه‌های معتبر پرداخت شاپرک، حساب خود را شارژ کرده و تراکنش‌های دلخواه خود را انجام دهد و در صورت نیاز به خارج کردن پول، مبلغ مزبور به حساب بانکی او منتقل شود.
این کیف پول برای اولین بار در کشور از قابلیت های پرداخت در حالت غیر بر خط (آفلاین)، پرداخت از طریق کانال اختصاصی و سریع، پرداخت ریالی با تبدیل ارزش هم‌زمان، پرداخت تضمینی و پرداخت زمان دار برخوردار است.

چاپخانه دیجیتال

چاپخانه دیجیتال بانک ملی ایران به عنوان اولین چاپخانه دیجیتال کشور، راهی برای حذف اسناد بهادار کاغذی است. از این پس چاپ سفته دیجیتال، چاپ برات دیجیتال، چاپ تمبر دیجیتال و چاپ هر آنچه که برای خدمات تمام دیجیتال مورد نیاز است، در اولین چاپخانه دیجیتال کشور قابل انجام است.


اولین بانک مورد تایید در نقشه راه بانکداری دیجیتال


عباس معمارنژاد، معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد در رویداد ملی شو حرکت بانک‌ها به سمت هوشمندسازی را اقدامی ضروری دانست و گفت: «در شرایطی که اقتصاد کشور به سمت هوشمندسازی حرکت می‌کند، بانک‌ها هم نباید از این قافله عقب بمانند. از سال ۱۳۹۷ که در وزارت اقتصاد تحول دیحیتالی را پیگیری کردیم بانک ملی خدمات خوبی ارائه داد. در کارگروه اقتصادی وزارت اقنصاد نقشه راه بانکداری دیجیتال بانک ملی تأیید شد و این بانک اولین بانکی است که نقشه راه آن مورد تأیید قرار گرفته و در آینده نزدیک ابلاغ خواهد شد.»

عباس معمارنژاد، معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد

او بیان کرد: «در انقلاب صنعتی چهارم حرکت از نظام مالی با معماری بالا به پایین به سمت نظام مالی با معماری پایین به بالا در حرکت است. بنابراین ما باید خدمات را مبتنی بر نیاز مشتری تأمین کنیم و ارائه دهیم. ارائه خدمات مالی توسط مؤسسات غیر مالی از دیگر ویژگی‌های انقلاب صنعتی چهارم است. در سال ۲۰۲۵ شرایطی به وجود خواهد آمد که بانک یک شرکت فناورانه دارای پراونه بانکداری خواهد بود.

معمار نژاد با اشاره به اینکه در مطالعات بین‌المللی به جای اینکه بانکداری دیجیتال داشته باشیم بانکداری فیجیتال داریم، توضیح داد: «بدین صورت که در محیط‌های فیزیکی با مدیریت دیحیتالی خدمات را در ارائه مشتریان قرار می‌دهیم.»

او روندهای راهبردی فناوری در سال ۲۰۲۱ را مبتنی بر سه محور دانست و گفت: «مردم محوری اولین محور است. به جای اینکه به اینترنت اشیا را توجه کنیم باید به اینترنت رفتارها توجه کنیم. بنابراین باید نیاز مشتری را بشناسیم و مبتنی بر نیاز او خدمات را ارائه دهیم. دومین محور استقلال از مکان و سومین محور تاب‌آوری سازمانی است. امروز داده مهم‌ترین دارایی بانک‌هاست که بتوانند رفتار مشتریان را بررسی و شناسایی کنند.»

2 دیدگاه
  1. رادمان می‌گوید

    سلام سفته ی الکترونیکی چی شد توضیح ندادید چطوری دریافت و طرفم امضا کنه!؟

  2. رضا بابایی می‌گوید

    سلام سفته ی الکترونیکی چی شد توضیح ندادید چطوری دریافت و طرفم امضا کنه!؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.