راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

روزهایی که رفت و فرصت‌هایی که سوخت!

این کشور نیاز به گذر از کارت و کارت‌خوان دارد. نیاز به راهکارهایی بسیار نوآورانه‌تر. نیاز به حمایت از فین‌تک دارد. نیاز به عدم تکرار تجربه‌های غلط. بگذارید نوآوران جوان و شرکت‌های فین‌تک با راهکارهای خود کمک کنند به کشورشان و آنها را به رقابت فرا بخوانید

آرش آرمون،‌ مدیر اجرایی شبکه پرداخت پی / از صبح که ویدئو رونمایی پرداخت موبایلی (+) را دیدم، غم بزرگی تمام وجودم را گرفت. البته بعد از پست اینستاگرامی آقای همتی، رئیس کل بانک مرکزی، آماده دیدن چنین رونمایی بودم. آقای رئیس کل چنان از پرداخت موبایلی گفته بودند که انگار اولین‌بار است که کسی در این کشور از پرداخت موبایلی می‌گوید و انگار از ده سال پیش که از پرداخت موبایلی گفتیم و شنیدیم و اجرا کردیم و جمع شدیم و مانع های بسیار تاب و توانمان را گرفت، همه و همه در خواب بوده است.

آقای رئیس کل
شما از پرداخت موبایلی گفتید و فقط مزیتش را عدم تماس برشمردید و در ایام کرونا آن را واجب‌الوجوب خواندید اما در رونمایی شما، رمز اول را آن خانم محترم با دست خودشان که جایگزین دست دارندگان کارت بود وارد کردند. نکند که کارت‌های ناقل ویروس کرونا هستند و دستگاه‌های کارت‌خوان نیستند و ما نمی‌دانیم که البته این عدم تماس کوچک شمردن آن همه مزیتی است که این‌گونه پرداخت دارد.

آقای رئیس کل
در کشور ما از سال‌ها پیش و در نمایشگاه‌های مختلف، بنده کوچک‌ترین شاهد رونمایی از محصولات فراوان این‌چنینی بودم و حتی بنده حقیر در این عرصه و در توسعه محصولات مختلف، به‌طور مستقیم مشارکت داشته‌ام. تمام آن محصولات چه شد؟ چه مشکلاتی داشتند؟ چرا تا امروز باید صبر می‌کردیم تا کرونا بیاید و پرداخت موبایلی فقط به مزیت عدم تماس کوچک شود؟

آقای رئیس کل
اگر این کشور تحریم است و اگر اقتصاد ما نیاز به کارهای اساسی دارد، پس حتماً می‌دانید که دستگاه‌های کارت‌خوان و حتی کاغذشان چه سرمایه را از این کشور گرفته‌اند. پرداخت موبایلی در کشوری مانند کشور ما که حتی کاغذ دستگاه کارت‌خوانمان هم وارداتی است، اگر به حذف دستگاه کارت‌خوان نینجامد، نقض غرض است. راستی چرا نمی‌شود حذفش کرد؟

آقای رئیس کل
چند درصد از گوشی‌های موجود در دست مردم از این تکنولوژی می‌توانند استفاده کنند؟ چند درصد از دستگاه‌های کارت‌خوان موجود این امکان را دارند؟ این‌ها سوالات ساده و در عین حال اساسی است. اصلا چرا کارت؟ آن هم اینگونه که یک رمز روی گوشی زده شود و رمز اول هم روی دستگاه کارت‌خوان؟

آقای رئیس کل
این کشور نیاز به گذر از کارت و کارت‌خوان دارد. نیاز به راهکارهایی بسیار نوآورانه‌تر. نیاز به حمایت از فین‌تک دارد. نیاز به عدم تکرار تجربه‌های غلط. بگذارید نوآوران جوان و شرکت‌های فین‌تک با راهکارهای خود کمک کنند به کشورشان و آنها را به رقابت فرا بخوانید.

1 دیدگاه
  1. کامران می‌گوید

    با سلام خدمت شما من پشتیبان دستگاه کارتخوان هستم اگر روزی دستگاه کارتخوان رو حذف کنیم شغل من چی میشه کی خرج زندگی منو میده بهتره یک کم فکر کنم تکنولوژی خدمت مردم باشه نه نون مردم رو ببره

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.