راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

توقف صدور دفترچه‌های تأمین اجتماعی از اول اسفندماه

با توقف صدور دفترچه‌های بیمه تأمین اجتماعی از اول اسفندماه افراد می‌توانند تنها با همراه داشتن کارت ملی خود، از خدمات پزشکی در تمام مراکز درمانی برخوردار شوند.

به گزارش دنیای اقتصاد، به زودی ، دیگر افراد نیازی به مراجعه به دفاتر کارگزاری‌های تأمین اجتماعی برای تمدید و تعویض دفترچه‌های بیمه ندارند و با گسترش استفاده پزشکان از این سامانه، پرونده الکترونیکی هر بیمار در پایگاه‌های اطلاعاتی کشور ثبت و در هر مراجعه جدید به هر پزشکی، تمام سوابق پزشکی بیمار برای پزشک معالج در دسترس خواهد بود.


 حذف دفترچه کاغذی تأمین اجتماعی


بر اساس آمارهای سازمان تأمین اجتماعی، بیش از ۴۴ میلیون نفر از جمعیت کشور تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی هستند.

مصطفی سالاری، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی کشور، از توقف چاپ و عرضه دفترچه جدید تأمین اجتماعی از اول اسفند در تمامی شعب و کارگزاری‌ها خبر داد و اظهار کرد: «برگه‌های باقی‌مانده دفترچه‌های فعلی همچنان قابل‌استفاده هستند و با شروع این طرح، محدودیتی بر آنها اعمال نمی‌شود.»

امیرعباس منوچهری، معاون درمان سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به برنامه این سازمان برای فراهم‌کردن امکان استفاده مراکز درمانی غیر طرف قرارداد از سامانه نسخه الکترونیک تصریح کرد: «با این کار در تمامی فرایند اقدامات تشخیصی و درمانی از نسخه‌نویسی و نسخه‌پیچی و مراکز تشخیصی و درمانی اعم از طرف قرارداد یا غیر طرف قرارداد با سازمان تأمین اجتماعی که بیمار به آنها مراجعه می‌کند نیازی به استفاده از نسخه کاغذی نخواهد بود و تمامی فرایندها در بستر نسخه الکترونیک انجام می‌شود.»

او همچنین با اعلام فراهم شدن بسترهای لازم و تهیه شیوه‌نامه نسخه‌نویسی آفلاین در سامانه نسخه الکترونیک سازمان تأمین اجتماعی افزود: «با ایجاد امکان نسخه‌نویسی آفلاین، اختلالات احتمالی این حوزه اعم از کندی اینترنت یا قطعی سامانه پوشش داده شود.»

 بر اساس اعلام حمیدرضا متولی زاده، رئیس‌دفتر اسناد پزشکی، از ابتدای سال ۹۹ تاکنون بیش از ۷۹ هزار نسخه الکترونیک در مراکز طرف قرارداد سازمان تأمین اجتماعی صادر شده است. و در راستای تشویق پزشکان برای استفاده از این سامانه قرار است ۹۵درصد سهم سازمان تأمین اجتماعی از هزینه ویزیت برای پزشکان دارای امضای الکترونیک و ۸۰درصد این سهم برای سایر پزشکان به روز پرداخت شود.

بر اساس اعلام مهدی ناصحی، مدیرعامل بیمه سلامت کشور، قرار است در صورت استفاده پزشک از نسخه الکترونیک، در هر نسخه مبلغ ۵ هزار تومان مازاد به آن‌ها پرداخت و امکان اعطای تسهیلات برای خرید سخت‌افزارهای موردنیاز نیز از سوی بانک‌های طرف قرارداد به این دسته پزشکان نیز فراهم شود.

حمیدرضا صفی خانی، مدیر پروژه نسخه الکترونیک سازمان تأمین اجتماعی نیز استفاده از نرم‌افزار ویژه تبادل اطلاعات بین سامانه‌ای (API) سازمان تأمین اجتماعی توسط سامانه‌های مراکز درمانی طرف قرارداد را گامی بسیار مهم در زمینه پیشبرد طرح نسخه الکترونیک عنوان کرد و گفت: «رشد چشمگیری در استفاده از (API) سازمان تأمین اجتماعی داشته‌ایم. طی هفته گذشته ١٧ هزار تراکنش از طریق (API) انجام شده است و امیدواریم به‌زودی ۶۰ درصد تراکنش‌ها در این بستر انجام شود.»


چالش‌های اجرایی پروژه نسخه الکترونیک


بتول مهرشاد، مشاور فنی مدیر پروژه نسخه الکترونیک سازمان تأمین اجتماعی نیز در تشریح چالش‌های اجرای طرح نسخه الکترونیک با بیان اینکه در لایه‌های فنی، بخشی‌نگری می‌تواند تأثیر منفی بیشتری در حوزه نسخه الکترونیک ایجاد کند افزود:‌« استفاده از ظرفیت بخش‌‌خصوصی در تحقق پروژه‌های بزرگی مانند طرح نسخه الکترونیک که پروژه‌ای ملی به حساب می‌آید، از مهم‌ترین اولویت‌های مغفول مانده در سامانه‌های دیجیتالی مرتبط با نظام سلامت است.»

مشاور فنی مدیر پروژه نسخه الکترونیک سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به وجود سامانه‌های متعدد مورداستفاده ارگان‌های مختلف و بخش خصوصی فعال در نظام سلامت، اضافه کرد: «یکی از علت‌های اصلی محدودیت در تعمیم‌پذیری طرح‌های ملی، عدم استانداردسازی سامانه‌ها و سرویس‌هایی است که توسعه داده شده است. زمانی که این انحصار فنی با نگاه بخشی‌نگر ترکیب می‌شود بزرگ‌ترین موانع برای توسعه بستر دیجیتال شکل می‌گیرد و حوزه‌های مختلف در دولت به‌جای هم‌افزایی؛ در واقع با وجود رویکردهای بخشی‌نگر در لایه فنی و همچنین در لایه سیاست‌گذاری و اجرا، هدف اصلی را نادیده گرفته و حتی مانع کار یکدیگر می‌شوند.»

او در خصوص شرایط فعلی سازمان تأمین اجتماعی در حوزه سلامت الکترونیک گفت: «این سازمان از سال‌های قبل در حوزه طرح‌های سلامت دیجیتال اقدام کرده بود ولی سرعت توسعه طرح نسخه الکترونیک از زمان‌بندی کشوری عقب بود. اما خوشبختانه در بازه‌ای کوتاه برنامه اجرایی‌مان محقق شد و در پاییز به نسبت تابستان با رشدی ۴۰۰ درصدی در مشارکت درمانگران و رشدی ۲۵ درصدی در میزان تراکنش‌ها مواجه شدیم.»


مزایای تحقق نسخه الکترونیک


کارشناسان معتقدند باتوجه‌به کد‌بندی شدن داروها و اقدامات درمانی، به‌کارگیری نسخه‌های الکترونیک می‌تواند تاثیر بسزایی در رفع مشکل بدخوانی نسخه‌ها و فروش داروی اشتباه داشته باشد. از طرف دیگر، با توجه به اتصال تمامی مراکز درمانی و داروخانه‌ای در سراسر کشور، امکان استعلام وضعیت موجودی داروهای خاص، در داروخانه‌های سراسر کشور میسر می‌شود. حذف دست به دست شدن دفترچه‌های کاغذی در محیط‌های آلوده‌ای مانند مطب‌ها و بیمارستان‌ها نیز از دیگر مزیت‌های اجرای این طرح در دوران شیوع کرونا است.

ازآنجایی‌که هرکدام از سازمان‌های بیمه‌گر در سال به طور تقریبی ۱۰۰ میلیارد تومان برای کاغذ و چاپ دفترچه بیمه هزینه می‌کنند. با گسترش نسخه الکترونیک می‌توان مبلغ صرفه‌جویی شده را در بخش‌های دیگر سیستم درمانی کشور به کار گرفت.

منبع دنیای اقتصاد
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.