راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

درنشست خبری هلدینگ نگاه مطرح شد / برنده آینده کشور فین‌تک‌ها هستند

هلدینگ فناوری نگاه اخیرا مشارکتی با مجموعه دانش‌بنیان برکت در حوزه وی‌سی فین‌تک داشته است. اسلامی توضیح داد: «همکاری ما با مجموعه برکت تنها در قالب سرمایه‌گذاری ریالی نخواهد بود بلکه تصمیم داریم تا بازار بزرگ‌تری برای فین‌تک‌ها ایجاد کنیم. همچنین مشارکت‌هایی را نیز در فاندهایی که در این مجموعه وجود دارد، داشته باشیم. همچنین بتوانیم ادبیات مشترکی را بین مجموعه‌های بانکی و استارت‌آپی برقرار کنیم.»

چهارشنبه سوم دی‌ماه اولین نشست خبری هلدینگ فناوری نگاه پس از شش ماه که از تاسیس این هلدینگ می‌گذرد، برگزار شد. در این نشست حسین اسلامی مدیرعامل هلدینگ فناوری نگاه، علیرضا بهمنی مدیرعامل شرکت نگاه بانک و هادی ابراهیمی مدیرعامل شرکت نگاه پرداخت حضور داشتند و درباره چیستی و ماهیت این هلدینگ و شرکت‌های زیرمجموعه آن صحبت کردند. اسلامی در این نشست بیان کرد که بر خلاف دهه گذشته معتقد است که برنده آینده کشور فین‌تک‌ها هستند و اکوسیستم باید با همکاری آن‌ها برنده شود.

اسلامی در ابتدای صحبت‌هایش با اشاره به اینکه شش ماه و اندی از تولد هلدینگ فناوری نگاه می‌گذرد، درباره ماموریت‌های این هلدینگ صحبت کرد و گفت: «دو ماموریت اصلی را به هلدینگ فناوری نگاه داده‌اند؛ اولین ماموریت به خود بانک برمی‌گردد و آن هم ارائه خدمات فناورانه به مجموعه بانک و شرکت‌های تابعه آن مانند مجموعه هلدینگ مالی که هم کارگزاری، لیزینگ، صرافی و بیمه کارآفرین را شامل می‌شود، هست. ماموریت اصلی ما ارائه خدمات به خود بانک و مجموعه‌های بانک است و ماموریت دیگر ما حضور در ساحت فناوری گسترده‌ای هست که مجموعه‌های بانکی و پرداختی دنبال آن بوده‌اند.»

اسلامی درباره نام‌گذاری این هلدینگ نیز صحبت کرد و توضیح داد: «از ابتدا سعی داشتیم با تجربیاتی که در سایر هلدینگ‌های فناوری داشتیم، اسم این مجموعه را هلدینگ فناوری بنامیم نه هلدینگ فناوری اطلاعات و ارتباطات. اولا اعتقاد داریم که نسبت به گذشته فناوری‌ها خیلی به یکدیگر پیوسته‌تر شده‌اند و شاید در دهه گذشته موضوع این بود که بانک‌ها باید به سمت هلدینگ‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات بروند ولی اکنون فضا متفاوت شده است و تمرکز ما روی هلدینگ فناوری است.»


زبان مشترکی میان فین‌تک‌ها با رگولاتور


طبق صحبت‌های مدیرعامل هلدینگ فناوری نگاه، شفافیت برای این مجموعه بسیار مهم هست و از ابتدای شکل‌گیری نیز سعی داشتند در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها به‌صورت آرام‌آرام حضور داشته باشند افراد با اتفاقات و محصولات این مجموعه از ابتدا آشنا شوند. او گفت: «ما معتقد هستیم که اگر ما بتوانیم کاری را که با مجموعه‌های خصوصی کوچک یا استارت‌آپ‌ّها انجام دهیم، سعی‌مان این نیست که در داخل مجموعه آن را انجام دهیم.»

حسین اسلامی مدیرعامل هلدینگ نگاه

اسلامی با اشاره به اینکه آن‌ها به‌سادگی می‌توانند زبان مشترکی میان فین‌تک‌ها یا شرکت‌های کوچک فعال در این حوزه با رگولاتور ایجاد کنند، گفت: «بسیاری از فین‌تک‌ها ممکن است یا با زبان رگولاتوری آشنایی کامل نداشته باشند یا نتوانند خود را با آن تطبیق دهند؛ از همین رو ما می‌توانیم به آنان در این مسیر کمک کنیم، چرا که ازنظر من وظیفه ما ایجاد حلقه ارتباطی میان این دو بخش است.»

اسلامی با بیان اینکه برنده آینده کشور ما فین‌تک‌ها هستند، توضیح داد: «بر خلاف دهه گذشته من اعتقاد دارم برنده آینده کشور ما فین‌تک‌ها هستند و ما باید با همکاری آن‌ها برنده شویم. همچنین موضوع چابکی را سعی کردیم در مجموعه نگاه دنبال کنیم چراکه اعتقاد داریم در این دهه مجموعه‌هایی که چابک هستند بیشتر از سایر مجموعه‌ها می‌توانند توفیق لازم را کسب کنند.»

تاکنون هلدینگ فناوری نگاه، دو مجموعه‌ی تاسیسی صددرصدی داشته است؛ مجموعه نگاه بانک و نگاه پرداخت. «نگاه بانک متمرکز بر ارائه خدمات فناورانه به بانک کارآفرین است. بانک کارآفرین در سال‌های گذشته در حوزه بانکداری شرکتی صاحب حرف و نظر بوده و با تغییراتی که طی یک سال گذشته در حوزه مدیریت بانک اتفاق افتاده، سعی می‌کند حضور در حوزه بانکداری خرد را نیز با شیوه‌ای نوین و متفاوت نسبت به سایر بانک‌ها دنبال کند. در نگاه پرداخت نیز اعتقاد ما این هست که باید متفاوت عمل کنیم و شاید ادامه دادن راه‌هایی که خیلی از بانک‌های دیگر در هلدینگ‌های فناوری خود انجام داده‌اند برای این دوران دیگر مفید نباشد.»


مشارکت‌های جدید هلدینگ فناوری نگاه


اسلامی همچنین درباره مشارکت‌‌هایی که با مجموعه‌های دیگر داشته نیز صحبت کرد. هلدینگ فناوری نگاه اخیرا مشارکتی با مجموعه دانش‌بنیان برکت در حوزه وی‌سی فین‌تک داشته است. او توضیح داد: «همکاری ما با مجموعه برکت تنها در قالب سرمایه‌گذاری ریالی نخواهد بود بلکه تصمیم داریم تا بازار بزرگ‌تری برای فین‌تک‌ها ایجاد کنیم. همچنین مشارکت‌هایی را نیز در فاندهایی که در این مجموعه وجود دارد، داشته باشیم. همچنین بتوانیم ادبیات مشترکی را بین مجموعه‌های بانکی و استارت‌آپی برقرار کنیم.»

طبق صحبت‌های اسلامی، این هلدینگ مشارکت دیگری را نیز با همراهی چند بانک و با همکاری شرکت خدمات انفورماتیک و همراه اول در حوزه کیف پول نیز داشته است. علاوه بر این دو مشارکت، مشارکت دیگری را با ۷ بانک نیز در حوزه بانکداری باز داشته‌اند که احتمالا به‌زودی از آن رونمایی خواهد شد. «این دو مشارکت اخیر به ابتکار کانون بانک‌های خصوصی تابه‌حال جلو رفته و مجموعه پارسیان نیز در این دو مشارکت حضور فعال دارد.»


از ظرفیت‌های بیرونی استفاده می‌کنیم


نگاه بانک یکی از دو شرکتی هست که در زیرمجموعه هلدینگ فناوری نگاه شکل گرفته است. فلسفه شکل‌گیری این شرکت این بود که بازوی اجرایی بانک در حوزه فناوری باشد و بر همین اساس این شرکت تاسیس شد. علیرضا بهمنی مدیرعامل شرکت نگاه بانک درباره فعالیت این شرکت توضیح داد: «مصوب شده است که در شرکت نگاه بانک بیشتر مسائل اجرایی و عملیاتی انجام شود. ما در این شرکت علاوه بر حوزه‌های نرم‌افزاری، حوزه‌های سخت‌افزاری، زیرساخت و ارتباطات و مسائل امنیتی را نیز انجام می‌دهیم. در این شرکت تا سال ۱۴۰۰ تمرکز ما روی ارتقای زیرساخت‌های فعلی و ساختارها و نرم‌افزارهای بانک کارآفرین است و پس از آن روی پروژ‌ه‌های جدیدتر تمرکز خواهیم کرد. در راستای این پروژه‌ها خیلی معتقد نیستیم که همه چیز را باید خودمان انجام دهیم و معتقدیم که باید از ظرفیت‌های بیرونی نیز استفاده کنیم.»

علیرضا بهمنی مدیرعامل شرکت نگاه بانک

بهمنی صحبت‌های خود را این‌گونه ادامه داد: «در نظر داریم به‌غیراز مسائل اساسی و حساس بانک یا موضوعاتی که شاهرگ بانک به شمار می‌آیند از هم‌فکری و توان شرکت‌های بیرونی نیز استفاده کنیم. در این راستا پروژه‌هایی به مجموعه محصولات بانک اضافه شده است؛ پروژه‌هایی مانند هم‌آفرین، رمزآفرین و سایر پروژه‌ها. تمامی این پروژه‌ها با کمک شرکت‌های بیرونی و مشارکت آنان انجام شده است. همچنین بانک کارآفرین در حال ارتقای کُر یا سامانه یکپارچه بانکی خود است و در نظر دارد این کار را با استفاده از توان داخل شرکت انجام دهد.»

مدیرعامل نگاه بانک همچنین درباره چالش‌هایی که در مسیر فعالیت دارند نیز صحبت کرد و چالش‌های تغییر تکنولوژی و سرمایه انسانی را دو چالش جدی نگاه بانک دانست.


نگاه تحولی به صنعت پرداخت


هادی ابراهیمی، مدیرعامل شرکت نگاه پرداخت یکی دیگر از شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ فناوری نگاه نیز در این مراسم اعلام کرد که نگاه پرداخت به‌عنوان بازوی کسب‌وکاری هلدینگ فناوری نگاه شناخته می‌شود و اصولا نگاه تحولی در صنعت پرداخت خواهند داشت و ادعای این را دارند که متفاوت از سایر مجموعه‌های فعال در این حوزه فعالیت خواهند کرد.

ابراهیمی درباره این موضوع توضیح داد: «اصولا وقتی بخواهیم نگاه متمایز و متفاوتی داشته باشیم باید نقاط خاکستری صنعت پرداخت را خوب بشناسیم و آن‌ها را خوب ارزیابی کنیم. در صنعت پرداخت شناوری و جابه‌جایی مشتری با توجه به سرویس‌های متعددی که طراحی می‌شوند زیاد است و با تجربه‌ای که در شرکت نگاه پرداخت داریم، قرار هست سرویس‌های ارزش‌افزوده‌ای خلق کنیم که وفاداری مشتری را توام با سرویس داشته باشیم.»

هادی ابراهیمی مدیرعامل شرکت نگاه پرداخت

طبق صحبت‌های مدیرعامل شرکت نگاه پرداخت، بازار هدف نگاه پرداخت بانک کارآفرین و تمرکز بر مشتریان VIP این بانک خواهد بود. «ما به سمت مبلغ تراکنش، ماندگاری مبلغ تراکنش و معدل حساب خواهیم رفت و در این خصوص نیز قرار هست به حوزه خرده‌فروشی وارد شویم، البته نه تمامی جامعه خرده‌فروشی بلکه اصنافی که برای ما VIP‌ هستند.»

به گفته ابراهیمی، نگاه پرداخت به حوزه پایانه‌های فروشگاهی نیز ورود خواهد کرد. او اعلام کرد که به‌زودی تفاهم‌نامه پرداخت‌یاری را با شاپرک امضا خواهند کرد و سعی می‌کنند تا سرویس‌های پرداخت مختلفی را به کاربران خود چه در قالب درگاه پرداخت و چه در قالب دستگاه‌های کارت‌خوان ارائه دهند. «در خصوص ماشین‌های بانکی نیز ورود خواهیم کرد و دستگاه‌های خودپرداز، خودپردازهای غیرنقدی، کیوسک‌های فروش خدمات، کارت و طراحی باشگاه مشتریان نیز کارهای جدی انجام خواهیم داد.»

او درباره ورود به حوزه اپلیکیشن پرداختی نیز صبحت کرد و توضیح داد: «در خصوص اپلیکیشن پرداخت نیز نگاه ما تولید محصول صرفا نیست و در گام اول داریم تلاش می‌کنیم با سوپراپلیکیشن‌های مطرح بازار همکاری داشته باشیم که اخیرا نیز توانستیم توفیقی را در حوزه بورس و اوراق بهادار در دارا دوم و در پذیرنده نویسی صندوق پالایشی یکم داشته باشیم و توانستیم ۲۷ درصد از تراکنشی که ارائه شد را خدمت بانک داشته باشیم و به‌عنوان اولین بانک شناخته شویم. در دارا سوم نیز با همکاری سوپراپلیکیشن‌ها این موضوع را گسترش می‌دهیم و با چند اپلیکیشن همکاری خواهیم داشت. البته به‌زودی اپلیکیشنی را خاص نگاه پرداخت نیز خواهیم داشت که در حال طراحی است.»

طبق صحبت‌های ابراهیمی، نگاه پرداخت به حوزه کیف پول نیز ورود خواهد کرد و تفاهم‌هایی را در حال انجام هستند و در حال جذب استارت‌آپ‌های حوزه کیف پول هستند و در این حوزه نیز تولیداتی را خواهند داشت. «در حال حاضر در وی‌سی که به هلدینگ وارد شده است، استارت‌آپ‌های فین‌تکی خوبی وجود دارد که در حوزه پرداخت پیشرو هستند. در حال مذاکره با این دوستان هستیم تا همکاری‌هایی را نیز با این دوستان داشته باشیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.