راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

«نگاه بانک» به دنبال بهبود ارکان فناوری اطلاعات بانک کارآفرین

علیرضا بهمنی، مدیرعامل شرکت نگاه بانک :«فعالیت‌های هلدینگ فناوری نگاه بسیار گسترده و متنوع هستند و از این میان، تأمین و ارائه سرویس‌هایی که به‌طور مستقیم مورد نیاز بانک است بر عهده شرکت نگاه بانک است.»

از زمانی‌که بانک‌ها تصمیم گرفتند واحد فناوری اطلاعات خود را از بانک مستقل کنند، مسیر جدیدی برای ارائه خدمات بیشتر فراهم شد. به‌روز بودن و چابک بودن ذات مجموعه‌های فناوری‌محور است و این خصلت‌ها با استقلال یافتن آنها گسترده‌تر هم می‌شود.

شرکت نگاه بانک یکی از شرکت‌های هلدینگ فناوری نگاه است که با همین هدف تاسیس شده است. همچنین تمام امور مربوط به حوزه فناوری اطلاعات بانک کارآفرین به شرکت نگاه بانک واگذار شده است. از این روز هدف شرکت نگاه بانک، ارتقا و ساماندهی زیرساخت‌های فني بانک کارآفرین و توسعه خدمات برای مشتریان این بانک است.

برای اینکه با سازوکار این شرکت بیشتر پی ببریم به سراغ علیرضا بهمنی، مدیرعامل این شرکت رفتیم. او مدیرعاملی شرکت تجارت الکترونیک پارسیان کیش را در سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۸ در کارنامه خود دارد و از ابتدای سال ۱۳۹۹ به مجموعه بانک کارآفرین پیوسته است. در این گفت‌وگو درباره مأموریت او در نگاه، پروژه‌های در دست انجام و جذابیت همکاری با این شرکت پرسیدیم.


تأمین و ارائه مستقیم سرویس‌ها به بانک


بهمنی درباره فعالیت شرکت نگاه بانک توضیح داد: «نگاه بانک یکی از شرکت‌های هلدینگ فناوری نگاه است که ماموریتش بهبود و ساماندهی در لایه زیرساخت‌های فنی و محصولات بانکی بانک کارآفرین است. به عبارتی تمام امور مربوط به حوزه فناوری اطلاعات بانک کارآفرین به شرکت نگاه بانک واگذار شده است.»

او با اشاره به اینکه هلدینگ فناوری نگاه، پیمانکار بانک نیست و یکی از شرکت‌های بانک است و به صورت ۱۰۰ درصدی به بانک تعلق دارد، گفت: «از این‌رو نوع عملکرد آن هم مانند یک شرکت پیمانکار نیست و واسپاری حوزه فناوری بانک به این هلدینگ به منظور تسهیل و ارتقاء در روند اجرایی امور و چابک‌تر، متنوع‌تر و به‌روزتر شدن خدمات فناوری در تمام حوزه‌ها بوده است.

فعالیت‌های هلدینگ فناوری نگاه بسیار گسترده و متنوع هستند و از این میان، تأمین و ارائه سرویس‌هایی که به‌طور مستقیم مورد نیاز بانک است بر عهده شرکت نگاه بانک است؛ مواردی نظیر خدمات توسعه و نگهداری Core Banking، تأمین، توسعه، نگهداری و پشتیبانی زیر ساخت‌های مورد نیاز (سخت افزاری–نرم افزاری– ارتباطی) و برنامه‌های کاربردی.»


توسعه و نگهداری کور بانک


بهمنی به پروژه‌های در دست انجام این شرکت اشاره کرد و در این باره گفت: «پروژه‌های در دست اقدام این شرکت بسیار زیاد است، اما مهم‌ترین آنها مربوط به توسعه و نگهداری Core بانک است. یک سری از اولویت‌ها نیز وجود دارد که اصطلاحاً به آنها الزامات حاکمیتی گفته می‌شود و از طرف بانک مرکزی اعلام می‌شود که در دست توسعه و تأمین هستند. از موارد دیگر می‌توان به نگهداری سخت‌افزاری کانال‌های ارتباطی، دیتا سنتر و زیرساخت‌های بانک اشاره کرد.

در حوزه نرم‌افزارهای بانکی هم در حال حاضر در حدود ۲۷ سامانه در حال طراحی و پیاده‌سازی است که در زمینه‌های مختلف مانند پروژه خرید دین، تسهیلات، ارزی و غیره تعریف و عملیاتی شده‌اند. در بخش دیگر از فعالیت‌های توسعه‌ای روی ارائه گزارش‌‌ها و هوش تجاری اقدامات خوبی صورت گرفته است که بر اساس آنها می‌توان پیش‌بینی‌هایی در زمینه شرایط مالی بانک، شرایط شعب بانک، وضعیت مشتریان و غیره صورت داد.»


بهبود ارکان فناوری اطلاعات بانک کارآفرین


بهمنی در پاسخ به این سوال که آیا شرکت نگاه به بانک‌های و سازمان‌هایی غیر از بانک کارآفرین و هلدینگ نگاه هم خدمت‌رسانی میکند یا نه، توضیح داد: «در حال حاضر تمرکز شرکت «نگاه بانک» روی نیازهای خاص بانک در حوزه فناوری اطلاعات است، چراکه در تمام سطوح از زیرساخت گرفته تا سطح محصولات پروژه‌های باز متعددی وجود دارد که باید در اسرع وقت عملیاتی‌سازی شوند.

به عبارتی اولویت فعلی شرکت نگاه بانک ساماندهی، بهبود و توسعه ارکان فناوری اطلاعات بانک کارآفرین است، ولی در مقاطع بعدی حتماً با شرکت‌ها و سازمان‌های دیگر همکاری خواهیم کرد، به عنوان مثال در گام اول ارائه سرویس به هلدینگ مالی کارآفرین، بیمه یا لیزینگ، از اولویت‌هایمان خواهد بود که در آینده گسترش خواهد یافت. البته تمام این موارد به موازات ارائه سرویس و رفع نیازهای بانک کارآفرین به صورت کامل است.»


استقلال واحد فناوری، تجربه موفق بانک‌ها


با توجه به اینکه شرکت‌های مشابه دیگری نیز در این حوزه فعالیت می‌کنند این سوال ایجاد شد که وجه تمایز نگاه بانک با دیگر شرکت‌ها چیست؟ بهمنی در پاسخ به این سوال با بیان اینکه اکثر بانک‌ها به تجربه دریافتند که بخش فناوری در صورت مستقل شدن، بسیار بهتر و موفق‌تر عمل خواهد کرد، گفت: «بانک کارآفرین هم با همین رویکرد به سمت استقلال واحد فناوری رفت. از سویی دیگر فناوری اطلاعات محور شدن بیشتر خدمات بانکی، ضرورت گسترش و توسعه این بخش را بیش از پیش روشن ساخته و موضوع بیماری کرونا هم در تسریع این امر نقش داشته است.»

به‌گفته او شرکت نگاه بانک تازه تأسیس است، اما کوله باری از تجربیات ارزشمند همکاران فناوری اطلاعات بانک کارآفرین و تجربه شرکت‌های مشابه را در اختیار دارد که باعث پیشرفت بهتر و سریعتر این مجموعه خواهد بود.


چالش تغییر تکنولوژی و سرمایه انسانی


مدیرعامل نگاه بانک چالش‌های تغییر تکنولوژی و سرمایه انسانی را دو چالش جدی نگاه بانک دانست و درباره آنها توضیح داد: «در چالش تغییر تکنولوژی متناسب با نیازهای جدید بانک و متناسب با رویکردهای توسعه‌ای گسترده بانک کارآفرین کل سیستم‌ها باید به‌روز شوند تا بستر را برای تحول آماده کنند و این چالش بزرگی است.»

او در رابطه با چالش سرمایه انسانی توضیح داد: «در حال حاضر جذب و ایجاد شرایط برای پایبندی سرمایه انسانی به یک مجموعه بسیار سخت شده است. در این صنعت، مهم‌ترین ابزار شما، سرمایه انسانی است که همواره متأثر از شرایط اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است. بخشی از افراد با توجه به شرایط ارزی پیش آمده تمایل بیشتری برای کار با شرکت‌های خارجی و کسب درآمد ارزی دارند.

از طرفی با توجه به اینکه شرکت‌های مرتبط با بازار سرمایه در این مدت جذب منابع و افزایش سرمایه بسیاری داشته‌اند و نیازمند گسترش حوزه فناوری هستند و طبعاً بخشی از سرمایه‌های انسانی ارزرشمند را جذب خود کرده‌اند. بخشی از افراد متخصص هم در حال مهاجرت هستند. با این تفاسیر پیدا کردن افراد متخصص بسیار سخت شده است و ایجاد انگیزه برای جذب بسیار دشوار است و از این رو سرمایه انسانی یکی از مهمترین چالش‌های ماست.»

بهمنی در پایان آینده شرکت نگاه بانک را اینگونه پیش‌بینی می‌کند: «من آینده بسیار روشنی را برای شرکت نگاه بانک پیش‌بینی می‌کنم و فکر می‌کنم پس از سپری شدن دوره گذار و تثبیت ساختارهای اجرایی و سازمانی، می‌توانیم به یکی از شرکت‌های مطرح صنعت فناوری بانکی تبدیل شویم و فکر می‌کنم این شرکت بتواند ارزش افزوده بسیار بالایی برای بانک کارآفرین و هلدینگ فناوری نگاه ایجاد کند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.