راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

فرهنگ بانکداری و پرداخت الکترونیک!

[رضا قربانی| راه پرداخت]

این روزها خبرهایی منتشر شده که شخصی از داخل زندان با سواستفاده از ناآگاهی مردم اقدام به سواستفاده مالی از آنها کرده است. گویا او با شگردهایی مردم را به پای دستگاه خودپرداز می‌کشانده و با سواستفاده از ناآگاهی آنها، کاری می‌کرده که آنها با دست خودشان به حساب او پول منتقل می‌کردند. باور این موضوع که فرهنگ بانکداری و پرداخت الکترونیک انقدر ناموزون در کشور رشد پیدا کرده که شخصی می‌تواند با ساده‌ترین شگردها پول‌های مردم را به جیب بزند باورکردنی نیست.

نکته مهم این‌جاست که رشد فرهنگ بانکداری و پرداخت الکترونیک در کشور ما بسیار ناموزن بوده است. واریانس فرهنگ بسیار بالاست. برخی بسیار آموزش دیده و حرفه‌ای هستند و برخی بسیار ساده و سطحی و ابتدایی با موضوع برخورد می‌کنند. ما شاهد این هستیم که برخی وارد فضای بانکداری آنلاین شده‌اند و برخی هنوز در پیچ و خم بانکداری الکترونیک مانده‌اند. این ناهماهنگی و رشد ناموزن بیش و پیش از هر چیز مولود عدم توجه به موضوع مهم فرهنگ‌سازی است. متاسفانه سازمان‌های اندکی در ایران به دنبال آموزش بانکداری و پرداخت الکترونیک هستند که آنها هم با مشکلات فراوانی دست به گریبان‌اند.

موضوع فرهنگ بانکداری و پرداخت الکترونیک یک موضوع ملی است. در حالی که رسانه‌ها به دلیل آن که عنوان بانک پیوست این مفهوم است حاضر نیستند کاری در زمینه آن انجام دهند و برای اقدام در این زمینه ابتدا بحث‌های مالی را مطرح می‌کنند. حتی جایی مانند صدا و سیما کم‌ترین توجه و در برخی موارد بدترین نوع توجه را به این موضوع مهم دارد. در حالی که لازم است بانکداری  و پرداخت الکترونیک به مردم آموزش داده شود ما شاهد آگهی‌های جورواوجوری هستیم که انواع خدمات بانکداری و پرداخت الکترونیک را معرفی می‌کنند، آن هم در حالی که مردم از کم‌ترین سطح خدمات موجود استفاده می‌کنند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.