راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گام جدید بانک خاورمیانه برای نئوبانک / در بانکینو برای احراز هویت کاملا غیرحضوری آماده‌ایم

به‌گفته محسن زادمهر، مدیر بانکداری دیجیتال بانک خاورمیانه، بانکینو با اضافه کردن خدماتی مانند افتتاح حساب آنلاین و احراز هویت غیرحضوری به سوی بانکداری تمام دیجیتال حرکت کرده است. هرچند به‌دلیل خلا قانونی برای احراز هویت، در مرحله تحویل کارت بانکی امضای گرم از مشتری دریافت می‌شود.

نئوبانک واژه‌ای است که این روزها نه تنها از زبان فین‌تکی‌ها که از زبان رگولاتوری هم می‌شنویم. همین چند وقت پیش، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی خبر داده بود که تا دو سال دیگر نئوبانک اجرایی می‌شود. نئوبانک‌ها معمولاً به‌صورت محصولات و سرویس‌های مالی دیجیتالی یا صرفاً مبتنی بر موبایل تفکیک می‌شوند که دسترسی به آنها به‌راحتی امکان‌پذیر است، کاملاً مقرون‌به‌صرفه و برای نیازهای فردی مشتریان مناسب هستند.

مواردی مانند بانکداری بدون شعبه، احراز هویت و افتتاح حساب غیرحضوری از موارد پرکاردبردی است که نئوبانک سعی دارد با ارائه آنها نیاز مشتریان را تسهیل کند. خدمت جدیدی که بانک خاورمیانه برای ایجاد نئوبانک ارائه داده است، بانکینو است که تحت لیسانس بانک خاورمیانه خدمات خود را ارائه می‌دهد.

بانکینو تقریباً یک سال و نیم است که شروع به کار کرده و اکنون در مرحله جدید، فرایندهای افتتاح حساب غیرحضوری مانند افتتاح حساب سپرده کوتاه‌مدت را انجام می‌دهد. همچنین برخی خدمات فعلاً برای کارمندان شرکت‌ها مانند تسهیلات آنی از طریق آن ارائه می‌شود. علاوه‌بر این محسن زادمهر، مدیر بانکداری دیجیتال بانک خاورمیانه در گفت‌وگو با راه پرداخت خبر از ارائه کارت اعتباری، علاوه‌بر کارت نقدی تا دو ماه دیگر روی این بستر خبر داده است.


احراز هویت غیرحضوری؛ در انتظار مجوز بانک مرکزی


او توضیح داد که هنوز به‌صورت محدود در بانکینو خدمات ارائه می‌شود و دلیل آن هم نبود قوانین لازم برای انجام اموری مانند احراز هویت به صورت کاملاً غیرحضوری است. زادمهر در این باره توضیح داد: «ما احراز هویت را به‌صورت کامل انجام می‌دهیم، اما تا زمانی‌که مجوز بانک مرکزی را بگیریم، در مرحله تحویل کارت بانکی امضای گرم را از مشتری دریافت می‌کنیم.»

هدف بانکینو این است که این مراحل احراز هویت را کاملاً شبیه‌سازی کند. به‌گفته زادمهر این کار فرصتی به رگولاتور می‌دهد تا با ارزیابی و بررسی خود، بداند در نئوبانک بانکینو قرار است دقیقاً با چه چیزی مواجه شود.

از نظر مدیر بانکداری دیجیتال بانک خاورمیانه نئوبانک تعریف خاصی ندارد. نئوبانک می‌تواند یک کسب‌وکار فین‌تکی باشد که در حوزه مالی و به خصوص اعتباری فعالیت و از لایسنس یک بانک استفاده می‌کند. ممکن است لزوماً هم افتتاح حساب انجام ندهد و می‌تواند تنها روی ارائه تسهیلات کار کند.


پیشنهاد اصلاح یا حذف تبصره ۳ ماده ۹۱ قانون مبارزه با پولشویی


او با توضیح اینکه ما در نئوبانک موارد مختلفی را مطرح کرده‌ایم، گفت: «تا یک سال نیز روی مسائل مختلف مانند تنظیم مقررات و ریسک کار کردیم و رویکرد مبتنی بر ریسک را در طراحی خود داشته‌ا‌یم. اکنون این محصول به مرحله آزمایش رسیده و می‌توان خدمات ارائه شده در آن را دریافت کرد. اما به معنای واقعی احراز هویت به صورت غیرحضوری انجام نمی‌شود و نیاز به امضای گرم داریم. برای رفع این مورد هم نیاز است که بانک مرکزی تبصره ۳ ماده ۹۱ قانون مبارزه با پولشویی را حذف یا اصلاح کنند. به‌طور مثال این موضوع وجود داشته باشد که حساب قرض‌الحسنه یا سپرده‌گذاری کوتاه‌مدت با احراز هویت غیرحضوری امکان‌پذیر است.»

زادمهر با اشاره به اینکه زیرساخت‌ نهایی برای احراز هویت آماده شده، گفت: «اما همچنان با دستگاه‌های ذی‌نفع در تعامل هستیم تا بتوان به‌صورت عمومی‌تر افتتاح حساب داشته باشیم. اکنون افتتاح حساب با محدودیت‌هایی مانند نبود امکان افتتاح حساب غیرحضوری در خارج از تهران روبه‌رو است. با این حال دلیل اینکه محصول خود را به صورت عمومی‌تر ارائه داد‌ه‌ایم، این بود که فعالان صنعت و رگولاتور هم تجربه‌های خود را در این خصوص به اشتراک بگذارند تا اگر نیاز باشد اصلاح و بهبود پیدا کند. همچنین در ادامه آمادگی برای دادن مجوز نئوبانک جدید ایجاد شود.»


دعوت فعالان صنعت به چالش جدید


او با اشاره به صحبت‌های محرمیان، درباره راه‌اندازی نئوبانک تا دوسال دیگر گفت: «پیش از اینکه رگولاتور مجوز خود را بدهد همیشه چند محصول باید آماده باشد تا رگولاتور بداند با چه چیزی مواجه می‌شود و به چه چیزی مجوز می‌دهد. بنابراین با ارائه بانکینو قرار است که فرایندها بهبود پیدا کند و شعب نیز خلوت‌تر شود.»

زادمهر توضیح داد: «کاری که ما آماده کردیم تا حد زیادی شعب را خلوت‌تر می‌کند. اکنون افتتاح حساب ما به صورت غیرحضوری است و درخواست صدور مجدد کارت، مسدودی کارت و فرموشی رمز عبور نیز با پروتکل‌هایی که مبتنی بر استانداردهای روز دنیا طراحی شده، به‌صورت غیرحضوری انجام می‌شود. با این کار سعی کرده‌ایم که یک بانک تمام دیجیتال به معنای واقعی درست کنیم. درواقع تجربه را صددرصد دیجیتال کرده‌ایم و تجربه یک نئوبانک واقعی است.»

زادمر با بیان اینکه در بانکینو یک مینی بانک ایجاد شده، گفت: «خدمات ما نسبت به بانک‌های سنتی ناقص است، اما چیزی که آماده کردیم مصداق یک بانک تمام دیجیتال است و در بخش‌های مختلف مانند ریسک، پولشویی و امنیت از فعالان صنعت دعوت می‌کنیم که آن را به چالش بکشند.»


بانکینو، مصداق بانکداری خرد در بانک خاورمیانه


به‌گفته او تیم این محصول تیم داخلی بانک خاورمیانه است و اگر نظری درباره بانکینو به ما ارائه شود می‌توان به‌راحتی اصلاحات را انجام داد تا به بلوغ و الگویی برسد که بتواند پایلوتی برای بانک‌ها و فین‌تک‌های غیربانکی باشد. در نهایت ایده‌ای که از نئوبانک دنبال می‌شود این است که فین‌تک غیربانکی بتواند از بانک زیرساخت بگیرد و این کار را انجام دهد.

به عقیده زادمهر بانکینو می‌تواند نمونه خوبی باشد تا با کمک تجربه‌ها و نظرهای صاحب نظران به بلوغ خوبی برسد و در سال ۱۴۰۰ بتوانیم شاهد حضور چند نئوبانک در بازار باشیم.

او اشاره کرد: «ما بانکداری خرد در بانک خاورمیانه را از طریق بانکینو جلو می‌بریم. شعب بانک خاورمیانه زیاد نیست و بنابراین سرمایه‌گذاری را که برای توسعه بانکداری خرد انجام دادیم، از طریق نئوبانک و بانکینو جلو بردیم. شاید همین کار شعب ما را تا حدود ۶۰ درصد خلوت‌تر کند. بنابراین واحد کسب‌وکاری استراتژی راه‌اندازی کردیم که تمرکز آن روی احراز هویت دیجیتال و ارائه خدمات بانکداری خرد در بانک خاورمیانه باشد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.