راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نصرنوین، ققنوسی برخاسته از خاکستر است

نصر نوین، ققنوسی برخاسته از خاکستر است یعنی اعضای جدید ششمین دوره نصر باید تمام تجربیات گذشته را تجمیع و با بازنگری در اساسنامه، آیین‌نامه و اسناد خود نصر نوینی را پدیدآورند

محمدجعفر نعناکار، حقوقدان و وکیل پایه یک دادگستری / بعد از حکم مورخ ۱۳۹۴/۶/۱۴ مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در خصوص انحلال شوراهای عالی موازی شورای عالی فضای مجازی، درواقع دو نهاد عالی در این حوزه حساس به بقای خود ادامه دادند، یکی شورای عالی فضای مجازی در سطح حاکمیت و دوم نظام صنفی رایانه‌ای کشور در سطح ملت!

پیش‌بینی ایجاد سازمان نظام صنفی رایانه‌‌ای در قانون حمایت از حقوق پدیدآورندگان نرم‌افزارهای رایانه‌ای مصوب ۱۳۷۹ دیده‌شده بود و البته این سازمان در سال ۱۳۸۴ یعنی پنج سال پس از تصویب قانون به‌عنوان بزرگ‌ترین متولی بخش خصوصی در خصوص حمایت عملی از حقوق یادشده در قانون حمایت و نظم‌بخشی و ساماندهی فعالیت‌های تجاری رایانه‌ای مجاز پا به عرصه حضور گذاشت.

پاییز ۹۹ انتخابات ششمین دوره هیئت‌مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای برگزار و نامزدهای اصلی بین دو گروه نصر فراگیر و هم آفرینی صنفی به رقابت پرداخته و در نهایت انتخابات برگزار و اعضای هیئت‌مدیره مشخص شد. سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در دوران حیات خود با فراز و نشیب‌های فراوانی همراه بوده است و البته شاید مهم‌ترین آن انحلال شورای عالی انفورماتیک و ادغام وظایف آن با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بوده باشد.

آنچه امروزه به‌عنوان یک مسئله چالش‌برانگیز ممکن است پیش روی اصحاب صنف قرارگرفته باشد، رجوع به عملکرد چندساله این سازمان معظم و بازگشت به خویشتن است، عملکرد این سازمان مخصوصاً در چند سال اخیر چالش‌های حقوقی متعددی را ایجاد کرده است، که نمونه آن ایجاد اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی و عدم ادغام اتحادیه فناوران رایانه در این سازمان و یا برگزاری نه‌چندان مطلوب انتخابات ششمین دوره اعضا بوده است که البته بیشترین این موارد به عدم تصحیح و به‌روزرسانی و تفسیر قوانین جاری، نبود معاونت مستقل حقوقی در سازمان و عدم شناخت جایگاه واقعی این سازمان از منظر حقوق عمومی است.

نَصر نوین، ققنوسی برخاسته از خاکستر است یعنی اعضای جدید ششمین دوره نصر باید تمام تجربیات گذشته را تجمیع و با بازنگری در اساسنامه، آیین‌نامه و اسناد خود نصر نوینی را پدیدآورند. شفاف‌سازی برخی از عبارات قانونی، تغییر در رویکردها، همتایابی بین‌المللی جهت ارتباط‌گیری و پیروی از یک استاندارد جهانی با الزامات داخلی، تشکیل اتاق داوری، شرکت فعال در کمیسیون‌های قانون‌گذاری مجلس و شورای عالی فضای مجازی و کمیسیون تنظیم مقررات، ایفای نقش رگولاتوری با استناد به مواد ۱۲ و ۱۷ قانون حمایت از پدیدآورندگان نرم‌افزارهای رایانه‌ای، مشارکت فعال و همکاری همه‌جانبه در خصوص صدور تأدیه‌های فنی نرم‌افزاری (کپی‌رایت)‌ و همکاری در تائید فنی اختراعات ازجمله مواردی است که نصر نوین می‌تواند در خصوص آن برنامه‌های منظمی را پیش‌بینی کند.


ققنوس پرنده مقدس افسانه ایست که در اساطیر ایران، اساطیر یونان، اساطیر مصر، و اساطیر چین از آن نام‌برده شده. گفته می‌شود که وی مرغی نادر و تنهاست و جفت و زایشی ندارد. اما هر هزار سال یک‌بار، بر توده‌ای بزرگ از هیزم بال می‌گشاید و آواز می‌خواند و چون از آواز خویش به وجد و اشتیاق آمد، به منقار خویش آتشی می‌افروزد و با سوختن در آتش تخمی از وی پدید می‌آید که بلافاصله آتش می‌گیرد و می‌سوزد و از خاکستر آن ققنوسی دیگر متولد می‌شود. ققنوس در اغلب فرهنگ‌ها نماد جاودانگی و عمر دگربار تلقی شده است.


از طرفی نصر نوین باید پرچم‌دار آموزش‌های مرتبط با صنف بوده و نقش مستشاری امین را برای قوه قضايیه، کانون کارشناسان قوه قضائیه و مرکز وکلا و مشاوران قوه بر عهده گیرد، تربیت حقوقدانان مسلط به مباحث فنی، آموزش قضات، دادیاران، بازپرسان و خانواده قضایی از وظایفی است که باید این نهاد مردم‌نهاد مسئولیت آن را به دوش بکشد.

همچنین تولید محتوای بومی، سازگار با قوانین و قواعد داخلی، بر اساس فقه و اصول فنی و مهندسی از دیگر وظایفی است که نصر می‌تواند در آن نقش‌های بی‌بدیلی را ایفا نماید، از طرفی این سازمان باید بکوشد تا با ابطال آیین‌نامه‌های دولتی مخالف با مصلحت افراد صنفی و جامعه مخاطب فناوری اطلاعات، مرجعیت خود را به اثبات برساند.

درهرحال امید می‌رود با انتخاب اعضای هیئت‌مدیره و رئیسه این سازمان و اجرایی کردن وعده‌های انتخاباتی داده ‌شده شاهد تعالی این نهاد معظم باشیم، بدون شک همراهی و همکاری تمامی افراد صنفی، گروه‌ها و وجود تضارب آرا می‌تواند در قوام بخشی به این سازمان مؤثر بوده و مثمر ثمر باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.