راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بیت‌کوین؛ سودآور اما پرمخاطره

افزایش قیمت بیت‌کوین را می‌توان ناشی از تلاش بانک مرکزی آمریکا برای پاسخ به تقاضای جهانی دلار نیز دانست. مسئله‌ای که منجر به افزایش آسودگی خاطر سرمایه‌گذاران برای ورود به حوزه بیت‌کوین شده است

سجاد رفیع – مترجم/ شواهد موجود حاکی از ناکامی رمزارز بیت‌کوین در حفاظت مستمر از ارزش دارایی افراد است. مدافعان بیت‌کوین از آن تحت عنوان طلای دیجیتال با سه ویژگی امن، ارزشمند و کمیاب یاد می‌کنند. طرز فکری که مهم‌ترین نقش را در افزایش قیمت این رمز ارز در سال گذشته داشته است.

به گزارش فایننشال تایمز، به‌طورکلی، انتظار می‌رود ارزش بیت‌کوین همانند طلا در واکنش به‌احتمال بروز مسائلی مانند افزایش نرخ تورم به دنبال سیاست‌های بانک‌های مرکزی ، تزلزل ساختارهای اجتماعی در اثر شیوع روزافزون ویروس کرونا و همچنین ناآرامی‌های سیاسی در آمریکا در واکنش به نتایج انتخابات، افزایش پیدا کند. در مجموع، در چنین مواقعی ارزش دارایی‌هایی مانند طلا و بیت‌کوین افزایش و ارزش بسیاری از دیگر انواع دارایی کاهش پیدا می‌کند.

به‌طورکلی، بیت‌کوین را بیش از آنکه بتوان وسیله‌ای برای حفظ ارزش دارایی افراد دانست، می‌بایست در زمره ابزارهای سفته‌بازی و کسب سود از طریق نوسانات بازار به شمار آورد. نوسانات قیمت این ارز دیجیتال طی دوره اخیر را نیز در همین راستا می‌توان تفسیر کرد.

در همین رابطه، قیمت بیت‌کوین در هفته گذشته، برای نخستین‌بار طی سه سال گذشته به عدد 18 هزار دلار آمریکا رسید. مسئله‌ای که نشان‌دهنده رشد 250 درصدی ارزش آن از ماه ژانویه سال جاری به این‌سو است (در اینجا، لازم به ذکر است که عدم استمرار رشد قیمت بیت‌کوین در سال 2017 و افت شدید آن بلافاصله پس از شکستن رکورد قیمت‌ها، مسئله ضرورت وضع برخی قوانین سخت‌گیرانه در مورد استخراج و مبادله بیت‌کوین را مطرح ساخت).

بااین‌حال، صاحبان رمز ارز بیت‌کوین همواره منتظر بروز شوک‌های قیمتی در این عرصه هستند. در همین رابطه می‌توان به کاهش بیش از 50 درصدی قیمت این ارز دیجیتال در ماه مارس امسال و در واکنش به پیامدهای اقتصادی ناشی از بروز اپیدمی کووید 19 اشاره کرد. بروز چنین نوسانات شدیدی در قیمت یک رمزارز طی تنها 12 ماه، موید نادرست بودن اتکای افراد به آن به‌عنوان ابزاری مطمئن و با ثبات برای حفظ ارزش دارایی آن‌ها است.

به‌طورکلی، روند قیمتی اخیر بیت‌کوین را بیش از آنکه بتوان تنها واکنشی نسبت به‌احتمال بروز ابر تورم و یا مخاطرات ژئوپلتیکی در برخی مناطق جهان دانست، می‌بایست هم‌راستا با روند قیمتی سایر دارایی‌ها ارزیابی کرد. در همین رابطه می‌توان به واکنش مثبت بازار سهام نسبت به خبر کشف واکسن کرونا، همزمان با واکنش منفی برخی دارایی‌های سنتی مانند اوراق خزانه آمریکا نسبت به این خبر اشاره کرد.

افزایش پتانسیل بیت‌کوین برای تبدیل شدن به جایگزین پول در مبادلات را می‌توان یکی از دلایل اصلی افزایش نرخ آن طی دوره اخیر دانست. در حال حاضر، عمده ارزهای دیجیتال در شرایطی تنها در بازار سهام شیکاگو مورد مبادله قرار می‌گیرند که شرکت فناوری PayPal در حال ایجاد امکان خرید و فروش بیت‌کوین در آمریکا از طریق اپلیکیشن‌های این شرکت است. مسئله‌ای که امکان استفاده از این رمزارز به‌عنوان جایگزینی برای پول را بیش از پیش فراهم می‌سازد.

یک ساتوشی

راهنمای ورود به دنیای بیت‌کوین، اتریوم و ارزهای دیجیتال برای مبتدی‌ها

در مجموع، هنوز چارچوبی برای ارزیابی ارزش واقعی بیت‌کوین وجود ندارد. در حال حاضر، ارزش فعلی این رمزارز، تنها یک نشانه از میزان علاقه‌مندی افراد به خرید آن است. در همین رابطه، جذابیت بیت‌کوین بیش از هر چیز ناشی از بالا بودن قیمت بسیاری از دیگر انواع دارایی و متعاقبا بازدهی اندک آن‌ها است. در شرایط کنونی، رشد قیمت بیت‌کوین را می‌توان به افزایش مبالغ پیشنهادی برای خرید یک اثر هنری در حراجی تشبیه کرد.

افزایش ارزش بیت‌کوین در آینده به واسطه کاهش ارزش دلار، چندان دور از انتظار نیست. پیش‌بینی‌ها حاکی از تضعیف بیست درصدی ارزش دلار در سال آتی به دنبال ساخت و توزیع واکسن کرونا و همچنین افزایش تمایل سرمایه‌گذاران به ریسک است (مسئله‌ای که می‌تواند خبری خوش برای متقاضیان دریافت تسهیلات دلاری تلقی شود).

علاوه بر موارد فوق، افزایش قیمت بیت‌کوین را می‌توان ناشی از تلاش بانک مرکزی آمریکا برای پاسخ به تقاضای جهانی دلار نیز دانست. مسئله‌ای که منجر به افزایش آسودگی خاطر سرمایه‌گذاران برای ورود به حوزه بیت‌کوین شده است. در صورت صحت این گزاره، مدافعان بیت‌کوین، بخش بزرگی از موفقیت‌های اخیر خود را مرهون اقدامات بانک مرکزی هستند.

منبع Financial Times
نویسنده / مترجم سجاد رفیع
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.