راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آیا سایت بورس تهران در صورت هک شدن، داده مهمی برای افشا دارد؟

سایت شرکت بورس تهران ۱۷ آبان ماه ساعاتی از دسترس خارج شد. همین امر موجب شد تا برخی رسانه‌ها ادعایی مبنی بر هک شدن این سایت منتشر کنند، اما طبق گفته برخی کارشناسان در صورت صحت هک شدن این سایت، داده محرمانه‌ای برای افشا در آن وجود ندارد

سایت بورس اوراق بهادار تهران روز شنبه، ۱۷ آبان ماه از دسترس خارج شد و تا پایان همان روز دچار قطع شدن‌های پی‌در‌پی بود. همین اختلال باعث شد که حواشی زیادی برای بورس تهران که این روزها مرکز توجه بسیاری قرار گرفته درست شود. در این میان برخی رسانه‌ها خبرهایی مبنی بر هک شدن این سایت منتشر کردند. این در حالی است که حدود دو هفته قبل نیز شبکه اجتماعی اینستاگرام سازمان بورس در مدت کوتاهی هک شد. همه این موارد موجب شد که موج منفی نسبت به عملکرد بورس تهران و سازمان بورس ایجاد شود.

اختلال در سایت شرکت بورس همان روز رفع شد و شرکت بورس تهران نیز با انتشار اطلاعیه‌ای علت این اختلال را به‌روزرسانی سایت دانست. پس از آن نیز خبرهایی مبنی بر برگرداندن معاملات روزانه از سوی معاون بازار شرکت بورس منتشر شد که کمی از حواشی این اختلال را کم کرد. با این حال برخی رسانه‌ها خبری مبنی بر هک شدن این سایت منتشر کرده بودند.

گروهی که مدعی بود پیش از این چند سایت ایرانی را هک کرده‌، در اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود که توانسته وب‌سایت شرکت بورس اوراق بهادار تهران را هک کند. سایت بورس تهران نیز در همان ساعات اختلال شاخص کل را پایین‌تر از حد معمول نشان داده بود و از شاخص کل یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد به حدود ۶۰۰ هزار واحد رسیده بود.

این گروه هکری با انتشار چند نامه اداری ردوبدل شده در بورس، گفته بود که به اطلاعاتی دست یافته که نشان می‌دهد شاخص بورس دستکاری شده است و تعداد واحدهای کانال شاخص بورس کمتر از چیزی است که در سایت نشان داده می‌شود.

علاوه‌بر اینکه مقامات سازمان بورس این ادعا را مبنی بر هک شدن سایت رد کردند، این گروه هکری هم برای اثبات ادعایش شواهد موثقی را منتشر نکرده است. برای روشن‌تر شدن این موضوع راه پرداخت از مرکز مکنای سازمان بورس صحت این موضوع را جویا شد. این مرکز اعلام کرد، موضوع هک شدن توسط تیم امنیت شرکت بورس تهران درحال بررسی است و سازمان بورس قطعا در صورت وجود هک با افرادی که نقص امنیتی را برطرف نکرده باشند، برخورد خواهد کرد.

همچنین با پیگیری که از روابط عمومی شرکت بورس تهران انجام شد، به این پاسخ برخوردیم که سایت بورس تهران هر چند وقت یک بار به‌روزرسانی می‌شود و خبرهای مبنی بر هک شدن سایت صحت ندارد.

جدا از این مسائل این سوال پیش می‌آید که اگر سایت شرکت بورس هک شود، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ آیا در این سایت داده محرمانه‌ای وجود دارد که بتوان ادعای افشای آن را داشت؟

حامد حدادی، بنیان‌گذار شرکت کوانت‌کن در این باره با بیان اینکه اگر سایت شرکت بورس هک شود، داده خاصی در آن نیست که افشا شود، گفت: «من هم در اخبار خواندم که این سایت دچار مشکل شده است و شخصا ندیدم، اما هک کردن نیز چند معنی دارد. برخی تصور می‌کنند که هک به این معنی است که فردی کنترل سرور را در اختیار گرفته است و هرکاری بخواهد می‌کند، اما در این مورد آن چیزی که دیدیم بیشتر تغییر ظاهر بود و اثرات آن به مراتب می‌تواند کمتر باشد. به هر حال اگر این سایت هک هم شده باشد، داده مهمی در آن وجود ندارد

حامد حدادی، بنیان‌گذار شرکت کوانت‌کن

به‌گفته او سایت‌های دیگری مانند شرکت سپرده‌گذاری مرکزی که داده‌های مهمی دارند، نباید هک شوند. در سایت شرکت بورس قیمت برخی سهام و وضعیت شاخص‌ها درج شده که به‌نظر نمی‌رسد اطلاعات محرمانه‌ای باشند، اما به‌طور کلی برای سازمان بورس که مرکز مکنای آن در حوزه امنیت مدعی همه شده است، این خبر وجهه خوبی ندارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.