راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آیا انتخابات ریاست جمهوری امریکا قیمت بیت‌کوین را افزایش داده است؟ / فعالان ایرانی حوزه رمزارز پاسخ می‌دهند

قیمت بیت‌کوین در روزهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مرز ۱۵ هزار دلار را رد کرد. پس از ژانویه ۲۰۱۸ برای اولین بار است که قیمت بیت‌کوین از مرز ۱۵ هزار دلار عبور می‌کند. اینکه چقدر این موضوع می‌تواند به دلیل انتخابات آمریکا باشد دلیلی شد تا با ۱۰ نفر از فعالان ایرانی حوزه رمزارز گفت‌وگو کنیم و نظر آن‌ها را درباره تاثیرات انتخابات آمریکا بر افزایش قیمت بیت‌کوین جویا شویم. به عقیده بسیاری از این افراد، فارغ از انتخابات آمریکا، از قبل نیز پیش‌بینی می‌شد که بیت‌کوین افزایش قیمت را تجربه کند و تنها این انتخابات جرقه‌ای برای شروع این موضوع بود. در ادامه پاسخ کامل این فعالان را می‌خوانید.

عباس آشتیانی، رئیس کمیسیون بلاکچین و رمزارز نظام صنفی رایانه‌ای کشور

انتخابات آمریکا بهانه‌ای برای شروع افزایش قیمت بیت‌کوین بود

به گفته عباس آشتیانی، معاون توسعه بازار شرکت سیتکس و رئیس کمیسیون بلاکچین و رمزارز نظام صنفی رایانه‌ای کشور، روندی که چاپ پول‌های بدون پشتوانه برای بسته‌های حمایتی در دوران کرونا طی کرده بود و همین‌طور سابقه تاریخی قیمت بیت‌کوین در دوره‌های ۴ ساله مخصوصا در ایام بعد از هالوینگ و همچنین روند پذیرش عام این حوزه، باعث شده بود تا از قبل پیش‌بینی شود که بیت‌کوین چنین رشدی را خواهد داشت. «گاها اتفاقاتی که ازلحاظ قیمتی می‌خواهند رخ دهند، منتظر یکسری اخبار فاندامنتال هستند که انتخابات آمریکا مزید بر علت شد. چند وقت پیش در دوره‌ای شاهد هم‌اثرگذاری قیمت طلا و بیت‌کوین و سپس شاهد هم‌اثرگذاری شاخص‌های S&P 500 و بیت‌کوین بودیم که بیت‌کوین توانست این هم‌اثرگذاری را بشکند و نشان دهد که خیلی وابستگی خاصی به چیزی ندارند. من فکر می‌کنم که انتخابات آمریکا بهانه‌ای شد برای شروع افزایش قیمت بیت‌کوین که از قبل نیز پیش‌بینی می‌شد.»

به عقیده آشتیانی، قیمت بیت‌کوین حتما از مرز ۲۰ هزار دلار عبور خواهد کرد. او در این باره گفت: «قبلا پیش‌بینی کرده بودم که تا آخر سال ۲۰۲۰ قیمت بیت‌کوین به مرز ۱۶ هزار دلار خواهد رسید ولی در سال ۲۰۲۱ قطعا ۲۰ هزار دلار را خواهد شکست و به رکوردهای جدید قیمتی دست پیدا خواهد کرد. پیش‌بینی‌های دقیق و اثبات شده‌ای در چند سال گذشته توسط برخی افراد سرشناس ایرانی در این زمینه وجود دارد و امیدواریم تحقق آن‌ها ادامه پیدا کند.»

رئیس کمیسیون بلاکچین و رمزارز نظام صنفی رایانه‌ای کشور درباره تاثیر انتخابات آمریکا بر افزایش قیمت بیت‌کوین نیز این‌طور توضیح داد: «توجه داشته باشید که افراد در سمت‌های بالا معمولا محافظ کارتر می‌شوند. ما شاهد این بودیم که در انتخابات قبلی و رقابت‌های درون‌حزبی که آقای بایدن داشتند، چندین بار تایید کردند که آدرس ولت بیت‌کوینی را برای کمک‌های مردمی به ستاد انتخاباتی خود می‌پذیرند درحالی‌که شاهد چنین چیزی در انتخابات اخیر به‌صورت مستقیم از سمت بایدن یا از سمت ترامپ نبودیم و ترامپ در توییتر موضع خود را درباره رمزارزها اعلام کرده بود که اعتقاد زیادی به آن‌ها ندارد؛ اما درهرصورت تعیین تکلیف اقتصاد آمریکا به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین اقتصادهای دنیا و ریاست جمهوری آن، می‌تواند آینده پیش روی رمزارزها را روشن‌تر کند ولی بخشی از این افزایش قیمت ناگهانی بیت‌کوین که ازلحاظ تکنیکال انتظار آن را داشتیم و ازلحاظ بنیادین به انتخابات آمریکا وصل شد، به خاطر ناآرامی‌های دوران انتقال قدرت یا مسائل کشمکشی انتخاباتی هست که احتمالا در حال حاضر شاهد آن هستیم.»

احسان قاضی‌زاده؛ مدیرعامل اکسیر

افزایش قیمت بیت‌کوین ارتباطی با انتخابات آمریکا ندارد

به نظر احسان قاضی‌زاده، مدیرعامل اکسیر افزایش اخیر قیمت بیت‌کوین به بالای ۱۵ هزار دلار ارتباطی به انتخابات آمریکا نداشته است. او در این باره گفت: «چرا که ما در سال‌های گذشته شاهد رشد قیمت در ماه نوامبر بوده‌ایم و انتظار افزایش قیمت در این مقطع از سال، دور از ذهن نبوده است. اصولا در پایان تابستان‌های سال‌ها 2011، 2013، 2015 و 2017 اگر روند تغییر قیمت را رصد کنیم، متوجه می‌شویم افزایش اخیر به‌هیچ‌وجه دور از انتظار نبوده است؛‌ اما حقیقتی که می‌تواند ما را شگفت‌زده کند این است که افزایش قیمت امسال می‌توانست به دلیل وجود بحران ویروس کرونا یا اصلا اتفاق نیفتد و یا اینکه با شتاب کمتری رخ دهد که این امر محقق نشد.»

قاضی‌زاده درباره روند افزایشی قیمت بیت‌کوین نیز گفت که پیش‌بینی این است که عملا ما مقاومت جدی روی قیمت بیت‌کوین تا ۲۰ هزار دلار نداشته باشیم. «اما فارغ از این تحلیل‌ها به نظر من باید دید واکنش اقتصاد جهانی به موج دوم ویروس کرونا به چه شکل خواهد بود. اگر اثرات موج دوم همانند ابتدای موج اول باشد باید گفت که می‌تواند سرعت رشد سرمایه‌گذاری در حوزه کریپتو را کاهش داده و این افزایش قیمت بیت‌کوین را به تاخیر بیندازد.»

مدیرعامل اکسیر در خصوص تاثیر انتخابات آمریکا بر قیمت بیت‌کوین این‌طور توضیح داد: «همه‌چیز به سیاست‌های پولی دولت بعدی آمریکا بستگی دارد که باز هم به نظر من انتخاب هر یک از کاندیدها فرق آن‌چنانی ندارد چرا که چالش اصلی هر یک از این دو کاندیدا بحث عبور از بحران کرونا است که می‌توانند با بسته‌های محرک و تشویقی به اقتصاد ضعیف شده دوران کرونا شوک وارد کنند و یا سرازیر کردن نقدینگی به بازار باعث رونق و بالطبع آن افزایش قیمت بیت‌کوین شود؛ و یا اینکه قدرت موج دوم کرونا آن‌قدر قوی باشد که باعث ایجاد یک فاجعه بزرگ اقتصادی شده و شاهد نزول قیمت بیت‌کوین باشیم. چیزی که البته برای من مشخص و روشن است، این است که این تصمیمات و اتفاقات همه می‌توانند به‌صورت مقطعی بر کاهش رشد قیمت بیت‌کوین اثرگذار بوده و بعد از آن مجدد شاهد رشد قیمت خواهیم بود؛ چرا که تاکنون بیت‌کوین همه مقاومت‌ها را پشت سر گذاشته است.»

امیرعباس امامی، بنیان‌گذار کارچین

انتخابات آمریکا صرفا جرقه‌ای برای شروع این روند بود

امیرعباس امامی، بنیان‌گذار کارچین با بیان اینکه عوامل زیادی روی قیمت بیت‌کوین موثر هست، توضیح داد: «اگر این عوامل را به دو دسته بلندمدت و کوتاه‌مدت تقسیم کنیم، انتخابات آمریکا جزو عوامل کوتاه‌مدت است و احتمالا صرفا یک جرقه برای شروع این روند به حساب می‌آید. من فکر می‌کنم عوامل بلندمدتی از جنس وضعیت شکننده اقتصادی، نرخ بهره پایین و خلق پول جدید در اندازه‌های بالا در اقتصاد آمریکا وجود دارد که می‌تواند باعث افزایش قیمت، نه‌فقط در بیت‌کوین که کلا در کامودیتی‌ها خصوصا فلزات گران‌بها و به‌ویژه طلا شود. از این جهت فکر می‌کنم پتانسیل رشد قیمت طلا و بیت‌کوین به‌عنوان طلای دیجیتال طی چند سال آینده به‌شدت بالا است، هرچند هیچ عددی برای آن نمی‌توان گفت.»

بنیان‌گذار کارچین با بیان اینکه پیش‌بینی عددی برای بیت‌کوین بسیار سخت است و خطای خیلی زیادی دارد، گفت: «با این حال اگر بیت‌کوین اعداد بالای 20 هزار دلار را تجربه کند اصلا جای تعجب ندارد.»

به گفته امامی، قیمت بیت‌کوین مستعد افزایش قیمت بود و هنوز هم هست؛ بنابراین هر عاملی مانند انتخاب بایدن که قرار است مالیات‌ها را افزایش دهد (رکود بورس آمریکا) و دلار بیشتری به اقتصاد آمریکا پمپاژ کند هم می‌تواند عوامل بنیادین را تقویت کند و هم جرقه شروع روند افزایشی باشد.

مهدی ناصری، مدیرعامل استخر استخراج آرمانی

انتخابات آمریکا بر قدرت دلار تاثیر دارد و قدرت دلار بر قیمت بیت‌کوین

مهدی ناصری، مدیرعامل استخر استخراج آرمانی در پاسخ به این سوال که آیا افزایش قیمت بیت‌کوین به دلیل انتخابات آمریکا است یا فارغ از انتخابات آمریکا، بیت‌کوین یک قیمت افزایشی را تجربه می‌کرد، توضیح داد: «ارزش ذاتی بیت‌کوین تابعی از عرضه-تقاضا و نرخ‌ تمام شده استخراج است. علاوه بر این بحث سیاست‌های نامزدهای انتخابات آمریکا باعث کاهش یا افزایش قدرت دلار می‌شوند. در یک هفته اخیر امید به پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا باعث شد بازار بر اساس سیاست‌های این نامزد که موجب کاهش شاخص دلار می‌شود جهت‌گیری‌ کند که موجب افزایش قیمت دارایی‌های جایگزین مانند طلا و بیت‌کوین در برابر دلار آمریکا شد.»

به عقیده ناصری، انتخابات آمریکا بر قدرت دلار تاثیر دارد و قدرت دلار بر قیمت بیت‌کوین. «پیش‌بینی می‌شود سیاست‌های شبه-سوسیالیستی بایدن موجب کاهش قدرت دلار در چند ماه آینده و درنتیجه افزایش قیمت بیت‌کوین شود.»

مدیرعامل استخر استخراج آرمانی درباره قیمت بیت‌کوین در آینده نیز گفت: «۶ ماه پیش هم عرض کردم، بیت‌کوین ۲۰ هزار دلاری یک الزام است نه یک امکان. شبکه بیت‌کوین برای بقای خود و توجیه اقتصادی ماینینگ نیاز به بیت‌کوین ۲۰ هزار دلاری تا پایان سال ۲۰۲۰ دارد. البته با توجه به ورود منابع انرژی ارزان‌تر در آمریکای شمالی و برزیل این امکان وجود دارد که این شاخص تا ۱۷ هزار دلار کاهش یابد. در سال ۲۰۲۱ باید منتظر دیدن رکوردهای جدید و قیمت‌های بالای ۲۰ هزار دلار از بیت‌کوین باشیم.»

یاشار راشدی، بنیان‌گذار رادیو بلاکچین

انتخابات آمریکا عاملی هیجانی و زودگذر خواهد بود

طبق صحبت‌های یاشار راشدی، بنیان‌گذار رادیو بلاکچین، تجربه نشان داده قیمت بیت‌کوین هرچند سال یک‌بار بعد از مدتی رکود، حوالی ماه نوامبر شروع به رشد می‌کند و در چندین تجربه قبلی مشابه معمولا سقف بالاترین قیمت قبلی خود را می‌شکند. «تقارن این موضوع با انتخابات امریکا به‌عنوان یک عامل محرک دیگر، بی‌ تاثیر نبوده است.» راشدی درباره افزایش قیمت بیت‌کوین گفت: «به نظر می‌رسد این بار بیت‌کوین سقف قیمت قبلی خود یعنی ۲۰ هزار دلار را خواهد شکست و قیمت به بالای ۲۰ هزار دلار خواهد رسید

او درباره تاثیر انتخابات آمریکا بر افزایش قیمت بیت‌کوین این‌طور توضیح داد: «افزایش قیمت بیت‌کوین عوامل دیگری داشته ولی انتخابات امریکا نیز نسبتا روی افزایش قیمت آن تاثیر گذار بوده که فکر می‌کنم عاملی هیجانی و زودگذر خواهد بود ولی قیمت بیت‌کوین تا مدتی روند صعودی خواهد داشت.»

اتفاقات سیاسی و اقتصادی دنیا روی قیمت بیت‌کوین بسیار تاثیرگذار هستند

حسین منتظر، مدیر فروش کوین نیک نیز درباره تاثیر انتخابات آمریکا روی قیمت بیت‌کوین این‌طور توضیح داد: «با افزایش روزانه قیمت بیت‌کوین و تغییرات ارزشی در حوزه ارزهای دیجیتال، نگاه‌ها به این حوزه عمیق‌تر و جدی‌تر شده است. بدیهی است که اتفاقات سیاسی به‌ویژه انتخابات آمریکا تاثیر مستقیم در این تغییر داشته است اما نمی‌توان تاثیر عوامل دیگر را نیز در این خصوص نادیده گرفت. اتفاقات سیاسی و اقتصادی دنیا روی قیمت بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال بسیار تاثیرگذار هستند. فقط هم مسئله انتخابات امریکا نیست. هر تحول دیگری هم که در هر نقطه‌ای از جهان رخ دهد تاثیر گذار است. از طرفی هرچقدر آن کشور قدرت اقتصادی و سیاسی بیشتری داشته باشد، تاثیری که روی بازار می‌گذارد بیشتر خواهد بود.»

طبق صحبت‌های منتظر، قطعا اخبار مربوط به انتخابات آمریکا در تصمیم‌گیری‌ها و جهت‌گیری‌های مالی و سیاسی اکثر کشورها و نیز تمامی بازارهای مالی دنیا تاثیرگذار است؛ می‌توان انتظار داشت این تاثیر در بازار ارزهای دیجیتال باعث افزایش قیمت بیت‌کوین شود. البته نمی‌توان از این غافل شد که اکثر پیش‌بینی‌ها حاکی از این بود که تا پایان سال ۲۰۲۰ بیت‌کوین یک جهش رو به بالا را تجربه خواهد کرد.

مدیر فروش کوین نیک در پاسخ به این سوال که قیمت بیت‌کوین تا چه عددی بالا خواهد رفت، گفت:‌ «افزایش‌های ناگهانی قیمت بیت‌کوین معمولا سقف مشخصی ندارند و می‌تواند در عرض چند ساعت یا چند روز به اعدادی بالاتر از سقف قیمت در گذشته نیز برسد؛ مانند آنچه در سال ۲۰۱۸ رخ داد و قیمت بیت‌کوین تا ۲۰ هزار دلار افزایش پیدا کرد؛ اما باید در نظر داشت که بیت‌کوین پس از هر صعودی برای تثبیت قیمت نیاز به اصلاح ریزشی دارد و پیش‌بینی ما بر این خواهد بود که برای رسیدن به قیمت‌های بالای ۲۰ هزار دلار هنوز خیلی زود است.»

او صحبت‌هایش را این‌گونه ادامه داد: «در حال حاضر بیت‌کوین روی لبه تیغ حرکت می‌کند. اصلا بعید نیست که دوباره افسارگسیخته شود و بدون اصلاح قیمت روند صعودی پیدا کند. ولی پیش‌بینی می‌کنیم در صورت فروکش کردن حواشی انتخابات آمریکا، بیت‌کوین دچار اصلاح قیمت شود‌. به‌هرحال بیت‌کوین بین تمام ارزهای دیجیتال، حکم طلای دیجیتال را دارد و در بلندمدت روند افزایشی خواهد داشت.» منتظر همچنین توضیح داد: «به‌طورکلی اتفاقات مهم سیاسی در دنیا بر قیمت بازارهای مالی و به‌خصوص بیت‌کوین تاثیر‌گذار هستند و با توجه به اینکه رئیس‌جمهور کنونی آمریکا مخالف بیت‌کوین بوده، شاید با قوت گرفتن تغییر رئیس‌جمهور آمریکا قیمت بیت‌کوین نیز تغییرات صعودی‌ای داشته باشد. پیش‌بینی ما از قیمت بیت‌کوین متاثر از تغییر رئیس‌جمهور آمریکا، اعدادی حدود ۱۷ هزار دلار خواهد بود.»

مهرداد فرنوش، مدیرعامل همراستا

انتخابات امریکا تاثیر کوتاه‌مدت محسوسی روی قیمت بیت‌کوین دارد

به عقیده مهرداد فرنوش، مدیرعامل همراستا، عوامل متعددی روی افزایش قیمت بیت‌کوین تا انتهای سال ۲۰۲۰ تاثیرگذار هستند ولی انتخاب بایدن در انتخابات ۲۰۲۰ امریکا باعث یک شوک مثبت اقتصادی تقریبا در تمام بازارهای سرمایه شده است که بازار رمزارزها به‌خصوص بیت‌کوین نیز از این امر مستثنا نبود. «با انتخاب بایدن، در کوتاه‌مدت احتمالا شاهد ثبات قیمت بیت‌کوین بوده و در صورت قانون‌گذاری آمریکا در این خصوص شاهد افزایش محسوس قیمت خواهیم بود ولی در بلندمدت سیاست‌های هیچ یک از طرفین دموکرات و جمهوری‌خواه موافق رمزارزها نیستند و در حقیقت ارزش بیت‌کوین به ناسازگاری با سیستم مالی مبتنی بر دلار استوار است.»

طبق صحبت‌های فرنوش، انتخابات و در کل سیاست‌های امریکا تاثیر کوتاه‌مدت محسوسی روی قیمت بیت‌کوین خواهند گذاشت که این تاثیر در بلندمدت کمتر خواهد بود.

مدیرعامل همراستا فکر می‌کند که تا انتهای ۲۰۲۰ شاهد افزایش قیمت تا حدود ۱۷ هزار دلار خواهیم بود. «ولی طی ۶ ماهه ابتدای ۲۰۲۰ تصور می‌کنم قیمت ۲۵ هزار دلار را تجربه خواهیم کرد.»

علی میزانی اسکویی، بنیان‌گذار شرکت سیتکس

انتخابات آمریکا در کوتاه‌مدت نوسانات مختصری می‌تواند بر قیمت بیت‌کوین بگذارد

علی میزانی اسکویی، بنیان‌گذار شرکت سیتکس درباره افزایش قیمت بیت‌کوین این‌گونه توضیح داد: «همان‌طور که دو سال قبل پیش‌بینی کرده بودم قیمت بیت‌کوین تا پایان امسال میلادی و حداکثر تا اوایل سال آینده به عدد ۲۰ هزار دلار خواهد رسید، این روند در سال ۲۰۲۱ تسریع شده و قیمت بیت‌کوین را به حوالی ۸۰ هزار دلار خواهد رساند که می‌تواند محل خوبی برای ذخیره سود و برداشت اصل سرمایه برای سرمایه‌گذاران باشد. همچنین در ادامه و در پایان سال ۲۰۲۱ و حداکثر تا ماه مارس ۲۰۲۲ قیمت بیت‌کوین به اعداد بین ۲۰۰ هزار تا ۳۰۰ هزار دلار خواهد رسید. در ادامه سوابق و مستندات پیش‌بینی بنده را می‌توانید ملاحظه کنید البته این موضوع صرفا پیش‌بینی است و نباید به‌عنوان یک توصیه اقتصادی تلقی شود.»

میزانی اسکویی با بیان اینکه ارزهای دیجیتال جهان‌روا آینده اقتصاد دنیا هستند، گفت: «اگر دولت‌ها در سبد ذخیره ارزی خود آن را نداشته باشند و یا مردم خود را از داشتن آن محروم کنند در آینده نه‌چندان دور دچار خسارت جبران‌ناپذیری خواهند شد. طبیعی است که هر خبر مهمی مانند انتخابات آمریکا در کوتاه‌مدت نوسانات مختصری می‌تواند بر قیمت بیت‌کوین بگذارد ولی در بلندمدت بیت‌کوین نه‌تنها هیچ احترامی به رئیس‌جمهور آمریکا نخواهد گذاشت بلکه کل اقتصاد آمریکا و تمام کشورهایی که به‌جای بیت‌کوین از دلار به‌عنوان پشتوانه پولی خود استفاده کرده‌اند را به چالش عمیقی خواهد کشاند.»

عامل اصلی رشد ناگهانی قیمت بیت‌کوین اثر روانی انتخابات آمریکا بود

سیاوش تفضلی، مدیرعامل نیلین درباره رشد ناگهانی قیمت بیت‌کوین گفت: «چنانکه می‌دانید، بیت‌کوین بعد از یک افت در اواسط شهریورماه، روند نسبتا یکنواخت افزایشی را تجربه کرده است؛ اما در عین حال با روشن شدن نتایج اولیه انتخابات آمریکا، شاهد رشد جهشی قیمت بودیم. عامل اصلی این رشد ناگهانی که بعد از روشن شدن نتایج نهایی نیز با اصلاح نسبی همراه بود را اثر روانی انتخابات آمریکا می‌دانم؛ اما درمجموع انتخابات آمریکا را عامل اصلی روند افزایشی قیمت نمی‌دانم.»

تفضلی درباره تاثیر انتخابات آمریکا بر قیمت بیت‌کوین توضیح داد: «به نظر می‌رسد بیت‌کوینرها حمایت بیشتری معطوف به بایدن کرده‌اند. این البته برآورد شخصی من بر اساس اخبار و شناخت روحیات این جامعه است و مبنای آماری دقیق ندارد. با این وجود، لااقل در کوتاه‌مدت، اثر انتخابات آمریکا بر تحولات قیمتی پیش روی بیت‌کوین را مهم نمی‌دانم. خصوصاً که بایدن دموکرات، همراهی هم‌زمان مجالس سنا و نمایندگان را نخواهد داشت و لذا ممکن است پیاده‌سازی تحولات موردنظرش، اعم از مثبت و منفی برای بیت‌کوین، زمان‌بر باشد. در عوض، ادامه بحران کرونا و در پی آن، سیاست‌های حمایتی پولی کشورها (البته شامل آمریکا) را عاملی برای ضعیف‌تر شدن پول‌های بدون پشتوانه در برابر بیت‌کوین می‌بینم. امری که به افزایش ارزش بیت‌کوین می‌انجامد.»

مدیرعامل نیلین درباره پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین نیز گفت: «با تاکید بر عدم تخصص شخصی در زمینه تحلیل بازار، روند فعلی را سوای افت‌وخیزهای موقتی، افزایشی می‌دانم. به نظر من بیت‌کوین به‌زودی رکوردهای قیمتی خود را خواهد شکست.»

کاوه مشتاق، سردبیر سایت ارزنامه

انتخابات آمریکا نتیجه خیلی مستقیمی روی بیت‌کوین نداشته

کاوه مشتاق، کارشناس کسب‌وکار ققنوس نیز درباره تاثیرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر قیمت بیت‌کوین این‌طور توضیح داد: «اکنون‌که مشخص شد بایدن رئیس‌جمهور بعدی آمریکا است، باید دید چه سیاست‌هایی روی قیمت بیت‌کوین تاثیر می‌گذارد. بورس آمریکا از این اتفاق استقبال کرد و ارزش شاخص S&P 500 بالا رفت. بالا رفتن بورس معمولاً اثر منفی روی قیمت بیت‌کوین دارد. همچنین جنگ تجاری آمریکا با چین که اثر افزایشی روی قیمت بیت‌کوین داشت ممکن است فروکش کند و این اثر روی قیمت بیت‌کوین تاثیر منفی دارد. نظرات خود بایدن در مورد رمزارزها منفی است ولی در عوض خانم هریس معاون ایشان نظر مثبتی به بیت‌کوین دارد که شاید خیلی در حال حاضر مسئله مهمی نباشد؛ اما به نظر من تاثیر پذیرش بیت‌کوین توسط نهادهای مالی بزرگ مثل اتفاقی که برای پی‌پل افتاد اهمیت بیشتری نسبت به انتخابات آمریکا داشت. درصورتی‌که شرکت‌هایی مانند بلک راک (BlackRock) و فیدلیتی (Fidelity) تنها مقدار بسیار کمی از دارایی‌شان را روی رمزارزها سرمایه‌گذاری کنند، بازار رمزارزها به‌شدت رشد خواهد کرد و این موضوع از مواضع سیاسی دولت آمریکا مهم‌تر است.»

به عقیده مشتاق، انتخابات آمریکا نتیجه خیلی مستقیمی روی بیت‌کوین نداشته و به‌صورت غیرمستقیم تصمیم به ادامه یا توقف جنگ تجاری با چین و یا بسته‌های حمایتی و میزان چاپ دلار و عکس‌العمل آمریکا به بیماری کرونا مانند تعطیلی گسترده اثرگذار خواهد بود.

کارشناس کسب‌وکار ققنوس درباره پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین نیز گفت: «در مورد قیمت واقعاً نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی انجام داد به مقدار زیادی این موضع بستگی به پذیرش بیت‌کوین در کسب‌وکارهای مهم جهان دارد. مثلاً در صورت تصویب صندوق قابل معامله بیت‌کوین در بورس نیویورک قطعاً بیت‌کوین به بالای ۲۰ هزار دلار خواهد رفت.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.